AnneFi
Om jag missat en redan befintlig tråd så ber jag om ursäkt.
Tänkte att detta kunde vara en samlingstråd för projekt i plantering och annat.
visa gärna era trägårdar.
Här kommer min :) Den största anledningen till att vi köpte huset.
Jag är inte gammal och trodde egentligen inte att jag skulle tycka det var roligt med en stor trädgård. Gräs hade jag tänkt mig. OJ vad fel jag hade.
Det här gjorde jag och min mamma förra året. grävde ut runt min rhododendron och kantade med sten. Flyttade även alla mina tulpaner hit. ska bli spännande att se om dom kommer upp i år
IMG_0835.jpg
här är en bild på nästan hela min baksida
Foton-0006.jpg
såhär ser det ut när det börjat blomma lite. den rundningen ska inte vara kvar. ska försöka komma så långt i år att blommorna ska flyttas därifrån
IMG_0832.jpg

provade förra året att sprida fröerna från mina borstnejlikor till en annan rabatt.
som ni ser så är det ganska trångt.
033.jpg

såhär ser min trädgård ut uppifrån. gången snett över lade vi igen förra året
trdgrd-1.png
 
Jag är ju mer grovarbetare och det synns även i planerna.
Två gamla och fula förråd ska väck och ersättas av ett nytt och snyggare.
I samma veva kommer det att bli lite dräneringsjobb samt att jag ska gjuta några meter trädgårdsmur.
 
Jag skall göra en rund uteplats med rabatter runt, gatsten blir det på uteplatsen, den ligger under en blodbok där det är gott i skuggan under soliga sommardagar.
Skall göra klart min damm om jag äntligen har råd med den svindyra dammduken.
Beroende på hur mycket annan gatsten jag får tag på skall jag sätta kantsten lite varstans. Sedan har jag 1000-15000 m2 som behöver dräneras, sedan kan jag börja planera där med. Få se hur långt pengarna räcker, pluggar för tillfället så trädgårdskontot är mindre än vanligt :(
 
Klippa gräs...:rolleyes:
 
W
Grava bort det flesta buska och fruktträd jag har frö att anlägga ny grusuppfart med stor rondell framför huset (ca 800 kvm som ska grusas) sedan ska jag bygga ett garage och fixa gräs och grus runt detta samt lägga igen dagens uppfart med gräsmatta. Ska även rensa bort all växtlighet runt huset och grusa detta. Har några parkeringsplatser under en groteskt stor ek som jag ska lägga igen och antingen så gräs där eller gör en uteplats i fjäråsgnejs. Uj uj det bli många projekt och kälen vägrar gå ur gjorden så vi får väll se vad som hinns med.
 
AnneFi
Inga bilder på era trädgårdar?
Jag börjar bli otålig. vill att frostnätterna ska vara avklarade så jag kan sätta igång därute.
Jag har även en hel del bärbuskar, vinbär och krusbär. Vissa står lite dumt till så dom ska flyttas mycket tidig till en ny plats. De som står bra till idag får vänta med att flyttas tills efter skörd. :)

Skulle vilja köpa något roligt fruktträd. Har bara äppelträdet nu och det är döende. men vi får se hur det blir med det iår.
 
Hemmakatten
Inga jättestora ambitioner (vi känner oss lite trötta i år). men stängsel runt köksträdgården (120 kvm) skall upp och ett par äppelträd skall införskaffas.

Vi har en naturtomt (13.000kvm) med ängsmark, någon stenholme, något skogsparti, lite berg och en strandkant. Så mkt jobb går åt att plocka upp nedfallna grenar o skräp efter vintern, klippa vägkanterna, rensa bäcken (diket kallar min man det), slå gräset i augusti för stigar. Det är mer jobb med en naturtomt än man kan tro. 4 döda askar har vi också som måste fällas, och tas om hand.

Jag har ett tidigare påbörjat projekt, en riktig gammal surdeg har det blivit... Hade grävare här och grävde bort översta lagret ängsmark på en yta av kanske 100-150kvm och sedan la på riktigt tjock med prima rododendronjord (två lastbilslass). Ytan ligger vid skogskanten med bäcken bakom sig, lite hasselsnår bredvid, en björk, en sälg och lite ormbunkar i bakgrunden. Tänkte göra en surjordsplantering med massor med azaleor o rododendron med ormnbunke, ljung mm som marktäckare. Hade tom ett 25-tal med buskar i krukor. De står fortfarande i krukor och nu är det nog bara 8 som har överlevt. Dessutom har vi de ståtligaste tistlarna jag någonsin sett som växer i roddisjorden.... Det gårknappast att rensa för hand. Vet inte riktigt vadjag ska göra, ta hit en grävare igen (kostar pengar) eller låna jordfräs, ta bort det som går och täcka med svart plast ett år?

Tips till AnneFI; Har du tänkt på persika?
 
frostnätter?
Har ca 1.30 snödjup ännu :)
 
det blir ett trädeck bredvid uterummet ca: 50m2, men först ska jag isolera uterummet jag byggde i somras :)
 
Milkshaken
För oss blir det lugnare. hade tänkt att förlänga altanen lite, med nytt material, + downlights, riva bort det gamla fula räcket som sitter vid nuvarande altanen, för att skapa en öppen och fri plats. Skaffa utesoffgrupp, (Nylonaktig)

Men, min fru blir förmodligen arbetslös efter den här terminen, så det är en av anledningarna att hålla nere på investeringarna, men hon har även ett matställe på ggn att ta över, om hon får arrendet där så kommer pengarna att läggas där istället. Så lugnt blir det hursomhelst detta året. Lite vanlig gräsklippning i vår och 2 grannars trädgårdar,,, men det är ju vanlig skötsel det.

Men jag kommer nog att jämna till gräsmattan iaf, ser lite siliconWalley aktigt ut faktiskt.:O
 
Redigerat:
Nog för att tråden är ett år gammal men det hindrar väll inte från att väcka den igen ;)

Vi har redan börjat gå "bärsärk" på våra 6000m2 varav kanske 4000 är användbart, men det som skall göras är att ta bort allt dött i våra ca 20 bärbuskar och fortsätta med "operation utrotning" av Hallonen som spridit sig lite mer uppskattat. :(

Fixa upp på tomten efter drännering, 3kammar brunn etc.

Hägna in buskar, skall bara konstatera vad jag vill ha som inhägnad, det står mellan slanor* regelvirke obehandlat/ntr ab.
*=Slanor är kvistade småträd, oftast gran.
 
Redigerat:
Kul att denna togs fram igen.. inte sett den tidigare..
Nu skulle det vara kul att se hur AnneFi trädgård ser ut med foton från samma håll som dom första bilderna..

Jag ska försöka tänka på o ta lite foto själv o lägga upp. Ska inte hända jättemycket eftersom det största redan är gjort och det var pergolan med spalje..
Men ett par nya rabatter ska det bli..
 
Jag ska schakta av 20-40cm överallt, plus släta till.
Såhär ser hela trädgården ut just nu.
 
  • DSC00054.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Hos oss blev baksidan av trädgården inhägnad igår så snart skall altanen få glasräcken, landet skall fixas till och stenar skall muras upp runt det. Det skall byggas en liten damm i bäcken och även en liten gångbro över den. Parkeringen skall jämnas till och bli lite större, nya rabatter skall grävas och befintliga bärbuskar skall flyttas och få sällskap utav nya... :)
 
Vi har redan gjort ett par projekt i vår trädgård som blev klara för ett par veckor sedan. Det var stensättning och att göra klart växthuset. Växthuset har jag en projekttråd för här.

Mitt nästa projekt är en buxbomrabatt som jag har utanför växthuset. Jag tror att jag kommer att dela in den i ett rutnät av buxbom och sätta olika blommor i varje ruta. Jag visar bilder här på den lilla rabatten som ska bli fin och på de växter jag tänker plantera där.
 
  • blogg_buxbom1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • blogg_blomma1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • blogg_blomma2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • blogg_blomma3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • blogg_blomma4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • blogg_blomma5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.