Här kommer jag att berätta om vårt växthusbygge och sedan lite löpande om hur det går med allt.

Det är en lång historia när man tänker efter. Vi skulle bygga till vårt hus och tog fram arkitektritningar för tillbyggnaden 2007. På den ritningen var växthuset inritat. Jag hade bett arkitekten att rita in ett växthus som jag sett hos en växthusleverantör.
 
  • ritning_vaxthus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men vi påbörjade inte tillbyggnaden förrän 2009, pga brist på hantverkare. Jag beställde dock växthuset redan 2008 och betalade en tredjedel vid beställning. Leverantören övertalade mig att betala "för då kom beställningen med när hon ändå skulle beställa flera från sin snickare". Jag såg alltså framför mig att vårt växthus bara stod och väntade på oss.

När tillbyggnaden kom igång 2009 flaggade jag för att "nu behöver jag växthuset snart". Men de ville att fundamentet, grunden till växthuset skulle vara klart innan jag kunde beställa, så att de fick de exakta måtten. Det fanns alltså inget växthus som stod och väntade, det hade bara varit en vals hon drog för att få mig att betala i förskott. Tur att jag inte gick med på att betala allt som hon först ville.

Så här såg fundamentet ut innan växthuset började monteras.
 
  • vaxthus1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här såg det ut när växthuset höll på att monteras, sent om sider. Vi blev lovade leverans i juni, men allt var inte med. Det saknades dörrar och lite annat smått och gott. Allt blev förskjutet och det är inte förrän nu, 2011 som jag kan börja inreda. 2007-2011 för att bygga ett växthus. :x

Bli inte avskräckta nu ...
 
  • vaxthus2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Äntligen har alltså det roliga börjat.

Jag började med odlingslådorna, där jag använde mig av forumet för att ta reda på hur de skulle byggas, i den här tråden.

Så här blev odlingslådorna.

Nu ska vi sätta lådorna på plats och lägga marktegel på golvet, återkommer!
 
  • odlingslador.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man blir ju lite avis på ditt växthus.. Vill också ha ett i den storleken :)
Högt och bra med plats.
 
Tack! Jag har inte tänkt på att det är bra att det är högt, men det är det kanske. Vinrankorna kan växa högt och jag kanske skulle sätta något högt träd nu när du säger det.
 
Här går det framåt sakta men säkert. Nu är odlingslådorna fulla med jord och lite lätt nergrävda i marken. Jorden under luckrades innan vi satte dem på plats. Runt om har vi nu fyllt med sättsand och nästa vecka ska det bli marktegel som golv. Frågan är nu bara vilket mönster vi ska lägga marktegel i. Jag lutar mot fiskbensmönster, men ställer en fråga i ett annat delforum om detta. Här är den tråden: http://www.byggahus.se/forum/traedg...kteglet-aeven-fraga-om-spill.html#post1283747
 
  • vaxthus3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blev fiskbensmönster!

Här är en bild på det nylagda golvet i växthuset. Sedan en bild som jag tog igår, från vår övervåning. Som ni ser håller vi på att sätta sten utanför växthuset också. Där blir det gammal smågatsten som vi köpt av en granne som inte ville ha sin längre, och lite från Blocket.

Häromdagen köpte jag två stycken öppna hyllor som jag håller på att måla. De ska monteras på den bortre kortsidan av växthuset och där ska jag sätta krukor.
 
  • blogg_vartvaxthus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • blogg_golvivaxthus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
helrob och 1 till
  • Laddar…
Nice! d^_^b
 
Jättesnyggt golv!

En fråga dock: Hur är det tänkt med slagregn uppe vid nock på växthuset? Kommer det monteras någon plåt el. dyl mot den vita putsväggen?
 
Jag vet inte, men jag ska kolla!
 
Sablars va fint det blir!
 
AnneFi
Jag vill flytta in :)
 
Vad roligt att ni tycker att det blir fint :)

Fastig65, du hade rätt, det ska dit en plåt. Vi ska ringa plåtslagaren. Det var Per som hade koll på detta och jag var lyckligt ovetande ...
 
Det blev jättefint. Tack för inspiration - jag skall själv lägga tegel i mitt växthus som kommer att sättas upp i juni. Jag skulle vilja ha lite gammalt tegel - får väl leta på nätet och se vad som dyker upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.