Mattiasp vet du hur mycket annhållet flyttas när man vevar ett varv
Hittar ingen spec på hemsidan. Den gängade stången är väll i tum?

I filmen nån stans nämner dom det men min dator är så sjukt slö så det tar sådan tid att kolla på filmerna.

Mvh Pär H
 
1/16 tum vill jag minnas
 
Det finns lite olika uppgifter. Några säger att gängan är metrisk med stigningen 1,5 mm. Det verkar rimligt med tanke på att anhållet är italienskt.
 
Man kan ju hoppas att det är metriskt, men jag kan tycka att det inte spelar så stor roll. Kontrollmäter alltid. Iofs smidigt när man vill såga faner för att slippa snurra 3/7 varv exempelvis.

Ja nu kan jag nås per epost.
 
Jag har fått min Drift-master. Det blir ingen recension förrän jag har testat anhållet. Några korta kommentarer bara: Anhållet är tillverkat i Kina. Det var väl infettat när det kom. Alla skruvelement är metriska. Finishen på grejerna är ganska grov. Precisionen vet jag ännu inget om, men det ser OK ut. Anhållet verkar vara ordentligt överdimensionerat. Jag förväntar mig att det inte kommer att flexa det minsta. Jag precis vägt monstret. Utan monteringsdetaljerna för att fästa det i bordet väger anhållet


16,49 kg!
 
Hur kommer det sig att du inte vill recensera det redan nu?:D

Det är en betryggande vikt att börja med.

Vill minnas jag läste en engelsk recension av Drift master av Alan Holtham, han tyckte den var vad den lovade men kostade väl mycket. Det förra är viktigt, det senare är en helt annan sak.
 
Jag har nu fått min Hammer N4400 och testat tredjepartsanhållet "Drift-Master" från Laguna lite. Tur att det var metriska gängor i Drift-Mastern. Det krävdes lite handpåläggning och jobb med M12 gängtappar för att kunna montera det ordentligt. Det var monteringshålen som inte var ordentligt gängade. Tafflig tillverkning, men grovt och stabilt. Sjukt stabilt.

När det gäller själva bandsågen väntar jag med en recension. Jag har monterat maskinen och testsågat lite, men jag avvaktar med ett utlåtande ett tag ändå.
 
Redigerat:
Utvärdering av Hammer N4400 ser jag fram emot. Har drömt om den många gånger...
 
Felders vårkampanj pågår ju också ett par veckor till så även jag ser fram mot en recension
 
Hammer N4400 verkar helt klart intressant! Själv har jag en Felder FB400 och vad jag kan se på Felders videoklipp och bilder är det inte många detaljer som skiljer dem åt. Skulle jag nyinvestera och välja maskin skulle det bli en N4400, åtminstone för hobbybruk när maskinen inte ska gå dagligen.
Bandsågbladet är lika viktiga som maskinen, skulle gärna få tips på bra och billiga blad. Dom Logosol har, är dom vettiga? (synd bara man måste köpa 5-pack, någon i Dalarna som vill göra ett samköp?)

Felder FB400:an är kapacitetsmässigt inte mycket större än min gamla Clas Ohlson BAS350 bandsåg, men jämför man utförande, detaljer, stomme osv så är det ljusårs skillnad, Felder är rejält tung och stabbigt byggd.
 
Funderar på om jag ska ringa indien och beställa den här istället för Feldern..
 
mattiasp skrev:
Jag har nu fått min Hammer N4400 och testat tredjepartsanhållet "Drift-Master" från Laguna lite. Tur att det var metriska gängor i Drift-Mastern. Det krävdes lite handpåläggning och jobb med M12 gängtappar för att kunna montera det ordentligt. Det var monteringshålen som inte var ordentligt gängade. Tafflig tillverkning, men grovt och stabilt. Sjukt stabilt.

När det gäller själva bandsågen väntar jag med en recension. Jag har monterat maskinen och testsågat lite, men jag avvaktar med ett utlåtande ett tag ändå.
När du har tid kan vi då få se lite bilder och gärna en lite mera utförlig rapport på "drift-Mastern"?
Är väldigt intresserad av att också införskaffa en sådan.:wow:
 
vad är det som är så bra med driftmaster som man inte har på det vanliga anhållet på sin bandsåg?
 
bigsnucke skrev:
Funderar på om jag ska ringa indien och beställa den här istället för Feldern..
Ja det var en annorlunda skapelse hehe! Det räcker med att se bilden för att känna lukten av sprött kolstål och den sega oljehinnan för att klara båtfrakten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.