Är sättet som detta byggföretag bygger på acceptabelt eller oacceptabelt?

  • Totalt oacceptabelt sätt

    61 Röster 85,9%
  • Detta är ett acceptabelt sätt

    10 Röster 14,1%
  • Antal röster
    71
Status
Inte öppen för fler kommentarer.
När man tittar på bilderna, så slås man av att det med största sannolikhet inte ingår tumstock och vattenpass i snickarnas arsenal.
Jag som gammal snickare undrar var yrkesstoltheten tagit vägen.
Jag antar att ni beställer en ny besiktning av en opartisk besiktningsman?
 
Varför kan ni besvara på andra ställen vilken leverantör det handlar om men inte här? Vi vill gärna att alla svar läggs här.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Varför kan ni besvara på andra ställen vilken leverantör det handlar om men inte här? Vi vill gärna att alla svar läggs här.
Vi diskuterade och fick en fråga på hemmakanalen där en egenföretagare (som har sett vårt material här) har frågat oss om leverantörens namn. Då skrev vi att vi planerar besvara den frågan i god tid här. Vi har aldrig skrivit leverantörens namn på andra webbsidor på nätet.
 
Redigerat:
Jag funderar över två saker.
Du upprepar hela tiden att namnet på leverantören skall presenteras i "god tid".
Vad är god tid?
God tid innan vad?

En annan sak som ofta upprepas är lutningar som är "extrema".
Vid vilket gradtal eller vid vilket förhållande mellan höjd och längd blir en lutning extrem?

För övrigt kan jag bara beklaga resultatet och att ni redan betalat fullt pris.
 
Gabbe1 skrev:
Jag funderar över två saker.
Du upprepar hela tiden att namnet på leverantören skall presenteras i "god tid".
Vad är god tid?
God tid innan vad?

En annan sak som ofta upprepas är lutningar som är "extrema".
Vid vilket gradtal eller vid vilket förhållande mellan höjd och längd blir en lutning extrem?

För övrigt kan jag bara beklaga resultatet och att ni redan betalat fullt pris.
Tack för dina frågor!

För oss är ”extremt” när det lutar under fötterna så det känns i kroppen. Det är en obehaglig känsla när lutningen känns och syns och man blir påmind om denna orättvisa varje dag.

Om man skulle komma i vårt hus skulle man uppleva som om halva övervåningen (huset) har sjunkit. Snickaren som har monterat bjälklagen från samma företag erkänner och säger samma sak. Tyvärr är det inte han utan andra som bestämmer. Att uppleva en sådan känsla i ett helt nytt hus är tragiskt! Det är tyvärr verkligen svårt att hitta rätt ord för att kunna beskriva det som vi upplever i vårt nya hus. Det är väldigt individuellt även hur ordet tid uppfattas så jag förstår din fråga men vi måste prioritera andra saker just nu.

Tacksam för din förståelse

Ha en trevlig helg
 
Gabbe1 skrev:
För övrigt kan jag bara beklaga resultatet och att ni redan betalat fullt pris.
Jag tror inte att de som har röstat att detta är acceptabelt skulle vilja ha samma resultat i deras egna hus. Det är jag övertygad om.

Eftersom vi började upptäcka mer och mer fel (några dagar innan inflytningen & efter besiktningen) och började klaga fick vi ultimatum. Antingen betalar man allt eller får man inte flytta in :( Fastän förfallodagen på den sista fakturan på cirka 600 000,00 kronor var 30 dagar senare blev vi tvungna att betala dessa pengar 2 dagar innan inflytningen. Vi hade ingenstans att bo och var tvungna att göra det. Vi lånade pengarna på banken i sista minut och betalade allt. Alla papper (även företagets ultimatum) som bevisar detta har skickats till ARN.
 
Blixten11 skrev:
När man tittar på bilderna, så slås man av att det med största sannolikhet inte ingår tumstock och vattenpass i snickarnas arsenal.
Jag som gammal snickare undrar var yrkesstoltheten tagit vägen.
Jag antar att ni beställer en ny besiktning av en opartisk besiktningsman?
Vart tog yrkesstoltheten vägen undrar vi också? Vi förstår att det kanske är tidspress, men resultatet med golvet, taket och väggarna är katastrofallt dåligt så det finns ingen ursäkt :rolleyes:

Ursäkta, jag såg inte frågetecknet.

Vi jobbar med detta just nu.
 
Vissa användare röstar att detta är ett acceptabelt byggnadssätt. Kan ni vara snälla att kommentera vad det är som är så acceptabelt när bilder och video visar motsats. Är svikt acceptabel i mina barns rum? Man köper hus för att ge barnen en bättre start i livet. Ingen pappa eller mamma vill att barnen går och leker på sådana golv som finns i mitt hus. Något stämmer verkligen inte när samhället blir mer och mer känslokallt :S
 
Men det är ju bara 3 pers som röstat så det är väl inget att bry sig om. Du svara inte på frågan upp vad de är vi väntar på och presentation av vem som byggt. I och med detta tror jag att du försöker sätta press på byggaren via denna tråd. Fast det är väl helt ok att göra, jag skulle personligen vara jäkligt förbannad.
 
bumpaberra skrev:
Men det är ju bara 3 pers som röstat så det är väl inget att bry sig om. Du svara inte på frågan upp vad de är vi väntar på och presentation av vem som byggt. I och med detta tror jag att du försöker sätta press på byggaren via denna tråd. Fast det är väl helt ok att göra, jag skulle personligen vara jäkligt förbannad.
Tack för dina ord!
Nu är det 4 personer som har röstat men det spelar ingen roll ;)
Utifrån juridisk synpunkt måste vi vara säkra på att allt är ok innan vi presenterar namn och andra uppgifter eftersom inte bara vi utan andra tycker att detta är väldigt allvarligt. Andra är också inblandade i vårt fall så vi måste respektera deras åsikter.
Den direkta anledningen till att tråden finns är deras byggnadssätt och de själva. Jag förmedlar bara det som vi upplever tack vare dem. Indirekt har de själva skapat denna tråd.
 
Bifogar en video från min lilla dotters rum.

60201052538PMf5ab.jpg http://www.motionbox.com/videos/a499dfb0181ae5c02c

Mästarstege Hultafors MST 180 (professionellt vattenpass och ett av de bästa när det gäller precision) visar att golvet lutar (se bubblan i vattenpasset). I samma rum har vi gjort tester med en 3 meters lång rätskiva i aluminium som visar att hela rummet har sjunkit i mitten. Sådana lutningar har vi nästan i alla rum på övervåningen. Samma video material (våra tester) har skickats till ARN.
Man ser även att golvet har sjunkit under golvlisterna.

Det är ett faktum att sådana golv aldrig kommer att klara en annan besiktning q(;^;)p
 
Redigerat:
I all välmening:

Jag har sagt det förut, och jag säger det igen. Du mäter på fel sätt. Du har helt rätt i att det ser f*****igt ut, men för att visa det ska du palla upp vattenpasset i ena änden så att det ligger i våg och sedan visa vilken höjdskillnaden är (hur mycket du pallade upp).

Det enda den där videon visar är ju att det är snett. Inte hur mycket. För alla som inte har just ett sånt där vattenpass så är det helt omöjligt att gissa hur mycket golvet sviktar.
 
Nyfniken skrev:
I all välmening:

Jag har sagt det förut, och jag säger det igen. Du mäter på fel sätt. Du har helt rätt i att det ser f*****igt ut, men för att visa det ska du palla upp vattenpasset i ena änden så att det ligger i våg och sedan visa vilken höjdskillnaden är (hur mycket du pallade upp).

Det enda den där videon visar är ju att det är snett. Inte hur mycket. För alla som inte har just ett sånt där vattenpass så är det helt omöjligt att gissa hur mycket golvet sviktar.
Tack så mycket för din kommentar!

Jag förstår dig helt och fullt.

Som jag skrev innan har vi gjort korrekta tester med en 3 meters lång rätskiva i aluminium i samma rum som visar att hela rummet har sjunkit i mitten. Jag vill inte visa alla våra tester här p.g.a. privata anledningar (vill inte visa detaljer).

Denna video (sekvenser från en annan video) som jag gjorde innan när jag hade en rätskiva visar att golvet lutar extremt. Det är samma rum på övervåningen där skarvarna har släppt. Om man skulle komma i vårt hus skulle man uppleva som om halva rummet (huset) har sjunkit.

5e201094902PM9f1c.jpg http://www.motionbox.com/videos/a499dfb01f10e9c12c

I videon visar vattenpasset en helt normal nivå eftersom en sida (rätskivan) ligger direkt på tröskeln (rummets toalett). Golvet lutar från rummets centrum mot toaletten och höjdskillnaden är minst 11 mm. Här handlar det om kort avstånd mellan rummets centrum och toaletten (cirka 175 cm). Videon med metallkulan handlar om samma rum där golvet har sjunkit mest i hela huset och där är lutningen mer extremt.

Det räcker att göra ett enda steg från rummets centrum till toaletten och till andra rum (se video med metallkulan) för att uppleva obehag. Lutningen syns och man känner under fötterna att golvet hamnar på lägre nivå.

Vi har gjort många sådana tester som visar rätt.

En bild från samma rum. Klicka på bilden nedan för att se större version.

73520101001080b03.jpg

Så får det inte se ut i ett helt nytt hus!
 
Redigerat:
Nyfniken skrev:
För alla som inte har just ett sånt där vattenpass så är det helt omöjligt att gissa hur mycket golvet sviktar.
Jag har redan bifogat en video som handlar om samma rum.
Man behöver inte gissa hur mycket golvet sviktar eftersom det syns och hörs jätte bra.

0a201045914PMf792.jpg http://www.motionbox.com/videos/1c99deb81018e1c994
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.