Ridax: Jag bad ju som sagt om synvinklar och förstår även den du ger mig. Känns bara som man märker om 2 rum är kalla på 8 år osv. Och jag fick känslan att säljaren är mycket insatt och har vart och vridit och skruvat på mycket saker till fjärrvärme växlaren osv.

Men jag är ute efter allas synpunkter som sagt. Dessutom är det bra om någon talar om för mig att jag är ute och cyklar med om så är fallet.
 
Visst är det tråkigt att höra, men allt du anmärker på är antingen sådant du borde upptäckt vid överlåtelsebesiktningen eller sådant som tillhör det normala underhåll man får göra på sitt hus.
Sprickor i hörn är vanliga. Det drabbas de flesta hus av i någon mån. Du valde själv att inte titta bakom hyllorna.
Termostater är förbrukningsvara. De går sönder. Du kommer att få byta dem flera gånger. De är ju annars enkla att kolla.
Bubbelbadet är ju också enkelt att kolla.
Läckan i taket har säkert uppstått nu i vinter. Tak behöver underhållas regelbundet. Det är inget konstigt. (Du skriver att taket är åtta år. Är det inte 18? Eller har det blivit omlagt nyligen?)
Det är alltså bättre att du lägger din energi på att sköta om ditt hus än att hålla på och jaga säljaren.
 
Andersmc: Huset är byggt 2002 även taket är från byggåret.

Du menar att jag inte ska åberopa dolt fel helt enkelt.

Kanske vart otydlig med att det faktiskt är taket jag i största allmänhet vill ha fixat.
Det andra är bakrundsfakta som känns tråkig.
 
Du kan alltid gå på säljaren om dolt fel, nekar han så får du ta ställning till om du ska gå vidare och stämma honom till tinget, går han med på det så är det bara tacka och ta emot. Frågan är vad du vill att de ska göra, du kanske kan inspektera taket och se om du kan få någon uppfattning om vad det är för fel själv så du vet om det är ens värt att gå på säljaren.
 
Det som slår mig är att det troligen blir "bittrare" ändå. Tråkigt att du inte känner dig nöjd men i mina ögon känns det som smågrejer, möjligen taket undantaget. Men är taket 8 år så skulle jag gissa att en snickare/takläggare fixar läckan på en förmiddag. Mer saker kommer att gå sönder och strula. Om en månad kanske panna/värmepump för 100000:- går och då är ju ett par tusen för taket en skitsumma. Det är ju själva spänningen med att bo i hus. :rolleyes:

PS släng i en diskmaskinstablett och låt bubbla i nån timme i varmvatten. Töm och skölj några vändor. Då jag duschar i mitt badkar måste jag göra detta någongång varannan månad. För mig är det underhåll och inget fel.
 
När taket läcker så ringer man i första hand en takläggare, snickare och till sist när man har konstaterat vad som är fel så kan man kanske ringa en före detta ägare, tycker jag.
Jag tror inte att en föredetta ägare är så värst intresserad av vad du tycker eller känner så länge du inte har några bergsäkra fakta att kräva att han skall angagera sej i alla problem med ditt hus.

En takläcka kan ju skrämma livet av en nybörjare men jag tycker du har fått några lugnande svar av mer erfarna husägare så nu får du spola den bittra eftersmaken med något sötare :).
gaia
 
Apropå sprickorna så låter det ju som ganska normala sättningar hos ett hus med den åldern, speciellt om de inte tapetserat om eller snyggat till på den tiden.
 
Det är nog som ni säger. Ska nog ta in fackmän först och främst och reparera taket.

Kanske inte behöver bli så dyrt heller.

Det har sjunkit in nu och jag känner mig lugnare än när jag väl skrev det här. Vart för mkt på kort tid :rolleyes:

Man var väl ganska naiv när man trodde att det inte händer så mkt i 8år gammalt hus.

Men ganska många samständiga personer tycker att jag ska fixa det själv och låta det vara.


Som sagt.. man får ha ett stort lugn.
 
zebb_83 skrev:
Andersmc: Huset är byggt 2002 även taket är från byggåret.
Du menar att jag inte ska åberopa dolt fel helt enkelt.
Mitt misstag, jag fick för mig att huset var från -92.
Ska du få det till ett dolt så måste det verkligen varit ett fel, det måste funnits där när du köpte huset och det ska inte gå att upptäcka vid en besiktning.
Läckan är uppenbarligen ny. Det tyder ju på att felet inte fanns där från början.
Ni hade tydligen inte kollat undertaket. Normalt så lyfter besiktningsmannen på några takpannor och kollar undertakets skick.
Jag tycker i alla fall att det är olämpligt att vända sig till den förre ägaren med varenda liten sak man inte är nöjd med. Undersök noga så att du verkligen är säker på att det är något som säljaren är ansvarig för innan du börjar ställa krav.
 
Av de saker som räknas upp så låter det som att taket är det som kanske eventuellt möjligen skulle kunna gå som dolt fel.

Men du kan troligen inte ha framgång med ett sådant case om det inte finns ett utlåtande om vad dte är som är fel (dvs. varför läcker taket). Visserligen så är det ju klart fel att det läcker, men det kan säljaren hävda att du borde upptäckt vid din unbdersökning, det är först när man har en orsak som det går att bedömma om du borde upptäckt felet.

Precios som övriga så tycker jag inte det låter som säljaren har gömt problem, han kanske har gjort det, men det lång från självklart att han varit medveten om problemen med sprickor, bubbelbad osv.
 
AnneFi
Det blir alltid jobbigt när det blir skit i sitt nya hus.
Men det lugnar sig snart. Det händer alltid något nytt och man måste ta situationerna.
Jag var 20 när jag och sambon köpte vårt hus(2½år sedan)
det första vi fick göra var att kräva upp utanför huset eftersom vi fick reda på att avloppsröret var brutet. fick pengar för det.
Pannan rasade första veckan. vi fick värma huset med tre olje element. Så i en månad ca i november hade vi inte vatten toalett eller värme.
när vi skulle fixa med något annat och stänga av elen märkte vi att hela huset var kopplat innan huvudströmbrytare till och med så snyggt att elbolaget hade kopplat tillbaka tjuvkopplingen vid byte av mätare.

jag grät en hel del. men idag kan jag skratta åt det. Vi köpte ett hus och fick uppleva lite av ett campingliv ett tag.
 
Annefi:

Vi skrattar en dag med åt detta:rolleyes:

Har beställt tid hos en takfirma. Dom ska åtgärda felet och var här och tittade nu.
Enligt honom var orsaken högst trolig att man fallsat pappen åt fel håll.
Förmodligen alltid varit så. Men det har vart extrem belastning nu i år.
Definitivtsvar får jag sen.
 
Dokumentera mycket noga hur det såg ut innan ni reparerar. Ta ordentligt med bilder under hela arbetets gång! Utan det får ni svårt att bevisa att det var ett dolt fel ifall det nu var det.
 
Men om det är felfalsat, täcks det väl av husets garanti på 10 år?
 
Ska omfattas av byggfelsförsäkring.. Självrisk 0,5 basbelopp.. ca 21000kr!

Mycket pengar innan man undersökt exakta problemet. Vi kommer dock göra en skadeanmälan ifall det är större än tror. Better safe than sorry.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.