Om vi snackar allvar nu.

Har kollar lite på blocket och 40 fot container kosta 20-25000 som någon sa förut. Köpa 4 såna och ställa på varandra och svetsa ihop och göra ett rum av alla fyra. Då blir innermåtten cirka 5x12x5 meter, kör man på 2 våningar så vlir det 120 kvm om jag inte räknar fel. 120 kvm för 100 000 kronor. Helt okej.

Men vilken grund ska man ha?
Håller konstruktionen om man gör som 1 rum av det hela?
Bygglov?
isolering på utsidan?
hur ska man få färdiga väggar på insidan utan risk för kondens?
Ingen risk att det rostar hål i allt?
Några nackdelar med denna konstruktionen?

Låter väldigt bra? Om vi förskönar det hela så är det bara grund, ställa dem på plats svetsa ihop, isolera, sätta träfasad utanför, lite fönster och dörrar så har du en hyffsad början på ett hus. Då kan väl inte grannarna klaga om man har en fin träfasad?
 
Styrman skrev:
Ser ju skojigt ut.
[länk]

[länk]


Men är det verkligen billigt att betala ca 520 kr/kvm för plåtväggar?
226 kr kvm för väggar räknade jag ut? Ditt pris fick jag ungefär om jag inte räknade med höjden. För "färdiga" väggar verkar det billigt..
Sen ingår ju tak i priset;)
 
Redigerat:
520kr/kvm golvyta tänkte jag på.

15500 kr (+ moms) för en golvyta på ca 30 kvm, som du i princip inte kan ha till något annat än förråd.

Man måste ju ändå tex isolera, sätta in fönster och annat för att kunna bo där.
Det måste helt enkelt finnas en anledning till att alla inte bor i containerhus. :)
 
Det jag har i fundering är att inte bo i ett containerhus som det är utan bara använda det som en grund. Man sätter i fönster och dörrar som vanligt och isolerar och reglar upp och upp med gips o spåndkivor och fina golv och tapeter. Skillnaden kommer inte att synas om man sätter på en träfasad på utsidan.
 
Lite skrev:
Det jag har i fundering är att inte bo i ett containerhus som det är utan bara använda det som en grund. Man sätter i fönster och dörrar som vanligt och isolerar och reglar upp och upp med gips o spåndkivor och fina golv och tapeter. Skillnaden kommer inte att synas om man sätter på en träfasad på utsidan.
Kanske är jag dum, men vad vinner man på att utgå från en container? Du behöver isolera lika mycket som vid ett vanligt hus = samma kostnad, Du behöver regla för att få innerväggar = samma kostnad invändigt? El och VVS samma sak, det blir samma kostnad.

Men det finns ju sådana här hus så nån måste ju sett fördelarna... :D
 
mexitegel skrev:
Kanske är jag dum, men vad vinner man på att utgå från en container? Du behöver isolera lika mycket som vid ett vanligt hus = samma kostnad, Du behöver regla för att få innerväggar = samma kostnad invändigt? El och VVS samma sak, det blir samma kostnad.

Men det finns ju sådana här hus så nån måste ju sett fördelarna... :D
Nu har jag inte suttit mig och räknat exakt men för att få en nyckelfädig villa på 100-200 kvm på får man ge c.a 2 miljoner kronor om jag inte har fel. en container är på 30 kvm. 6 såna blir då 180 kvm till en kostnad av 120 000 kronor.

Sätter man dessa på pelare eller liknande som grund och har vatten, avlopp och el framdraget på tomten så har man en ordentlig grund för 120-150 000. Sen ska det isoleras och reglas och bekläs. Dörrar och fönster. Kan inte tänka mig att det går på dryga 1.5 miljoner för att fixa det. Rätta mig gärna om jag har fel.
 
Jag är tveksam att det skulle bli någon betydlig besparing.

Men kommer följa ditt projekt med stort intresse. :)
 
Någon som har svar på frågorna som ställdes angående isolering m.m?
 
nilhen skrev:
Lite nyfiken på hur du tänkte använda stuckatur i din container....


//Henrik

Inte i huset så klart.

Såg en film på youtube, där en kille sprejjade på "stucco" på utsidan för att man inte skulle se den tråkiga container metallväggen. blev ganska snyggt.
 
Styrman skrev:
Det finns ju färdiga mobile/trailer homes att köpa.
Kanske vore något.

[länk]
För vissa kan det nog vara något men dom flesta färdiga "husen" på hjul känns som dom skulle rasa om man lutade sej mot dom vilket är motsatsen till containers dessutom är dom troligtvis ganska dyra (som containerhusen förhoppningsvis inte ska va) och svåra att bygga ut till den storleken som man vill ha.
Dom riktiga trailer homes finns bara i usa och det blir dyrt och svårt att få hit till skillnad mot containers.
 
mexitegel skrev:
Kanske är jag dum, men vad vinner man på att utgå från en container? Du behöver isolera lika mycket som vid ett vanligt hus = samma kostnad, Du behöver regla för att få innerväggar = samma kostnad invändigt? El och VVS samma sak, det blir samma kostnad.

Men det finns ju sådana här hus så nån måste ju sett fördelarna... :D
Det man har hört på youtube är att folk har sparat mycket tid vid bygget jämfört med en vanlig villa och tid är pengar.

Vad jag kan tänka mej så blir isoleringen troligtvis dyrare än en vanlig träkåk då man antingen sätter upp lite reglar invändigt och sprutar isolering på insidan men då kan man spara på panel och yttre grejer annars så isolerar man som en vanlig kåk men måste då regla upp och sätta panel däremot har man innerväggarna klara om man kan leva med lite vågiga väggar och industrikänsla.

Många av innerväggarna får man "på köpet" med ett containerhus och behöver bara bygga 2,5m breda väggar där man tycker det passar.

Elen kan nog finnas mer krav på i ett stålhus då det leder ström bättre än trä.

vvs borde va likvärdigt.

Det jag kan tänka mej att man sparar på är att man får en stabil stomme (behöver inte förstärkas om man får för sej att bygga uteplats eller 11våningar till) som man igentligen inte behöver något tak på och kan bygga ut smidigt för ganska billiga pengar.
Grunden är inte lika noga som vid ett träbygge skulle jag tro och har man inte tänkt att bo hela livet så räcker det troligtvis att köra några lass med singel till tomten och ställa containerna på alt hitta några schyssta bergknallar man kan ställa containerna på.
Man kan köpa en container när man har 20000:- över och göra sitt eget prefabhus ute när man har tid över (om man skulle bli arbetslös) och sparar sjukt mycket pengar istället för att anlita hantverkare, det kan man göra innan man har skaffat tomt och behöver inte känna någon tidspress.
 
Lite skrev:
Nu har jag inte suttit mig och räknat exakt men för att få en nyckelfädig villa på 100-200 kvm på får man ge c.a 2 miljoner kronor om jag inte har fel. en container är på 30 kvm. 6 såna blir då 180 kvm till en kostnad av 120 000 kronor.

Sätter man dessa på pelare eller liknande som grund och har vatten, avlopp och el framdraget på tomten så har man en ordentlig grund för 120-150 000. Sen ska det isoleras och reglas och bekläs. Dörrar och fönster. Kan inte tänka mig att det går på dryga 1.5 miljoner för att fixa det. Rätta mig gärna om jag har fel.
Jag har också väldigt svårt att tro att det skulle gå åt 1,5mille på lite dörrar, isolering o panel (du har nog glömt el, golv, tak, våtutrymmen, kök m.m) men att få en byggnadsfirma att bygga ett containerhus är nog svårt och bygger du en träkåk själv så tror jag inte du kommer upp i några 2 milj heller.

Ska man ha en vanlig villa byggd av gamla containers så blir det nog inte mycket billigare (om det inte blir dyrare tom) än en träkåk men kan man undvika ett vanligt tak, bara ha fönster (240x240) på 1 kortsida av varje container, anpassade rum som borde bli ca:240cm alt 480cm breda och ha kvar lite av metallkänslar i "huset" så tror iaf jag det kan bli riktigt billigt och smidigare att bygga än en vanlig kåk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.