el_richard skrev:
ha,ha. Halv sex. Delar han ut tidningen??? Väck honom klockan 07:00 i stället... Med borrmaskin...
Det slutar inte där. När grannen på andra sidan tog bort en syrenbuske en bra bit inne på sin gräsmatta gick dom över och skällde ut henne efter noter. Hon fick gråtande söka tröst hos grannen på andra sidan.

Vi har inget behov av att umgås med dessa grannar men på projektlistan står ett par saker som kräver bygglov/samtycke och där kommer det bli knepigt. Bl a vill jag bygga ett plank (1,60 högt) längs garageuppfarten. Fast grannen har ett likadant plank mot sin andra granne tycker han inte att jag ska ha det. Istället vill han behålla en buske som står 90% på vår sida. Jag har bidat min tid just för grannfridensskull men i sommar hyr jag nog en röjsåg...
 
Det finns finfina grejor om man inte vill söka bygglov men ändå bli av med utsikten mot grannen.
Jag köpte 50 pilplantor 210 cm höga och byggde pilstaket. Skotten växte upp till 4 meter per år. Efter 3 säsonger var de 5-6 cm tjocka och egenomträngliga. Rekommenderas.
Se http://www.lillopil.se/
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
BAS skrev:
Det finns finfina grejor om man inte vill söka bygglov men ändå bli av med utsikten mot grannen.
Jag köpte 50 pilplantor 210 cm höga och byggde pilstaket. Skotten växte upp till 4 meter per år. Efter 3 säsonger var de 5-6 cm tjocka och egenomträngliga. Rekommenderas.
Se [länk]
Det där låter faktiskt intressant....du skulle inte ha lust att lägga upp lite bilder på hur det ser ut? Får man ett pilstaket tätt även längst ner?
 
BAS skrev:
Det finns finfina grejor om man inte vill söka bygglov men ändå bli av med utsikten mot grannen.
Jag köpte 50 pilplantor 210 cm höga och byggde pilstaket. Skotten växte upp till 4 meter per år. Efter 3 säsonger var de 5-6 cm tjocka och egenomträngliga. Rekommenderas.
Se [länk]
Vilken suverän idé, stort tack för tipset, lägger en beställning snarast.
 
Se till att ni inte har något i närheten som rötterna kan förstöra...
 
...som t.ex. avlopps- och dräneringsledningar. ;)
 
ang grannar,,,, jooo jag har allt grannar. jag ser dom inte, då jag bor mitt i skogen. men tydligen ser dom mig?! hur förstår ja inte,,, men jag anar dom har trist liv o vill leka skogspoliser. trodde i min enfald att när man bor som jag, enskilt, isolerat skulle man få vart ifred. men icke icke,,, somliga gör sig vilke besvär som helst för att ställa till med bråk. har haft en del grannar som försökt "mucka" med mig. jag svarar med tystnad, nonchalans, hälsar med handen när jag möter dom. jag säger varken bu eller bä. är lika trevlig ändå. (hahahha hemska trevliga granne jag måste va?) denna tystnad o ingen responseffekt är effektiv. för varför köra huvudet i ett berg, när det finns smågrus? :=)
 
yllwa skrev:
ang grannar,,,, jooo jag har allt grannar. jag ser dom inte, då jag bor mitt i skogen. men tydligen ser dom mig?! hur förstår ja inte,,, men jag anar dom har trist liv o vill leka skogspoliser. trodde i min enfald att när man bor som jag, enskilt, isolerat skulle man få vart ifred. men icke icke,,, somliga gör sig vilke besvär som helst för att ställa till med bråk. har haft en del grannar som försökt "mucka" med mig. jag svarar med tystnad, nonchalans, hälsar med handen när jag möter dom. jag säger varken bu eller bä. är lika trevlig ändå. (hahahha hemska trevliga granne jag måste va?) denna tystnad o ingen responseffekt är effektiv. för varför köra huvudet i ett berg, när det finns smågrus? :=)
Men vadå? Vad är det de stör sig på om du bor avskilt? Har du för stökigt där ute i skogen? :D
 
näää,,, de första jag fick höra var att de undrade var min gubbe var? o när ja påtalade att ja ingen gubbe hade tyckte de att de va hemskt underligt att jag köpt mig ställe själv och bor ensam med min son. detta va första störelsemomentet för dom. (av en man) . sedan ansåg de att skogen omkring mig va deras,,, vilket inte stämmer,,,, så de hade tydligen väldigt många anledningar att traska runt mitt ställe för o spana,,, oftast män. har dock haft nån trevlig liten tant på besök som kommit för att klappa hästarna. :) sen har de skickat ut sin ena son med cross för att köra fram och tillbaka framför mitt ställe på grusvägen. och sladda upp gruset på min bil. oftast behövs ingen anedning att klaga. jag sköter mitt. har det städat och bra. väsnas ej. men däremot kanske det kan störa att jag håller mig på min kant. jag har knappast kafferep var och varannan dag. jag lägger mig ej i andras liv och leverne.... skiter i vad andra gör faktiskt! det finns folk av alla de slag. det behövs ej anledningar för att bråka, tycks en del resonera. för finns de ingen anledning så skapar de en, och sen ligger de väl och mal runt i deras huvuden och förstoras ända till det är ett jätteproblem för dom. folk är som dom är. händelselöst liv=skapa problem så händer det nåt.
 
Jag är nog egentligen nöjd med alla mina grannar, brukar sällan vara några problem att be dem om lite hjälp ibland. De har traktor, inte jag. Frågan är bara hur jag ska tacka för hjälpen...

Men en av grannarna är jag lite bekymrad över (med betoning på lite, efter att ha läst denna tråd). Jag har fattat det som att han jobbar som busschaufför och därför måste gå upp kl 3 varje morgon. Varje morgon, inga undantag, hela veckan. Jag har försökt fråga men fattar det som att han åker till busstationen varje morgon och väntar på att få köra, utan att ha ngt schema.

Iallafall, när jag höll på och renoverade och snickrade inne i min verkstad (bytte reglar o innervägar innanför tegelväggen, så jag var hela tiden inne) så tyckte han att det var störande. Mitt uthus/verkstad ligger kanske 15 meter från hans hus, men tomterna ligger mellan en järnväg och en relativt hårt trafikerad 50 väg, med omkringliggande jordbruksmark.

Han menade på att jag borde vara tyst, eller iallafall inte störande, efter kl 20:30, eftersom han behöver gå upp så tidigt.

Jag vet inte riktigt hur jag ska bemöta den, man vill ju inte störa sina granna i onödan och därmed reta upp dem, samtidigt måste ju jag få tillåtelse att föra lite oväsen ibland. Denna gång håll jag på och snickrade o bankade typ tre kvällar i streck. slutade vid 22 tiden. Det är med andra ord ingen kontinuerlig verksamhet jag sysslar med.

Jag brukar komma hem vid 18 tiden ungefär, skulle jag sluta fixa kl 20:30 blir det knappt 2 timmars effektiv tid...

Nej, jag anser att kl 22 är en rimlig tid att vara tyst, speciellt utomhus. Att man väljer att gå upp kl 3 ska inte behöva inkräkta på min fritid. Då får man använda hörselproppar.

Ska bli spännade o se vad som händer i sommar, då tänkte jag lägga om hustaket samt garagetaket. Och på sommaren är det som bekant ljust till ganska sent.
 
Redigerat:
Iloper skrev:
Jag är nog egentligen nöjd med alla mina grannar, brukar sällan vara några problem att be dem om lite hjälp ibland. De har traktor, inte jag. Frågan är bara hur jag ska tacka för hjälpen...

Men en av grannarna är jag lite bekymrad över (med betoning på lite, efter att ha läst denna tråd). Jag har fattat det som att han jobbar som busschaufför och därför måste gå upp kl 3 varje morgon. Varje morgon, inga undantag, hela veckan. Jag har försökt fråga men fattar det som att han åker till busstationen varje morgon och väntar på att få köra, utan att ha ngt schema.

Iallafall, när jag höll på och renoverade och snickrade inne i min verkstad (bytte reglar o innervägar innanför tegelväggen, så jag var hela tiden inne) så tyckte han att det var störande. Mitt uthus/verkstad ligger kanske 15 meter från hans hus, men tomterna ligger mellan en järnväg och en relativt hårt trafikerad 50 väg, med omkringliggande jordbruksmark.

Han menade på att jag borde vara tyst, eller iallafall inte störande, efter kl 20:30, eftersom han behöver gå upp så tidigt.

Jag vet inte riktigt hur jag ska bemöta den, man vill ju inte störa sina granna i onödan och därmed reta upp dem, samtidigt måste ju jag få tillåtelse att föra lite oväsen ibland. Denna gång håll jag på och snickrade o bankade typ tre kvällar i streck. slutade vid 22 tiden. Det är med andra ord ingen kontinuerlig verksamhet jag sysslar med.

Jag brukar komma hem vid 18 tiden ungefär, skulle jag sluta fixa kl 20:30 blir det knappt 2 timmars effektiv tid...

Nej, jag anser att kl 22 är en rimlig tid att vara tyst, speciellt utomhus. Att man väljer att gå upp kl 3 ska inte behöva inkräkta på min fritid. Då får man använda hörselproppar.

Ska bli spännade o se vad som händer i sommar, då tänkte jag lägga om hustaket samt garagetaket. Och på sommaren är det som bekant ljust till ganska sent.
du kan tacka för hjälpen genom och bjussa på kaffe! d^_^b ang hans tider,,, joo visst e de så att han åker till station o inväntar turer. och sånt e hemskt att behöva gå upp mitt i natta. uscha då.... själv har jag natt jobb. jag sover alltså när alla ni andra e vakna o på era jobb o hemma. sover allt från 8-8,30 till 13.00- 17.00. detta har i början folk svårt att förstå, och undrar varför man ligger o sover mitt på dagen. det tog sin lilla tid, innan jag fick vänkretsen att förstå detta att även jag måste sova ibland. :S. allt slammer omkring, tex hundar, brevbärare, sopor o folk som ändå bankar på dörrn, har jag löst med.......... just öronproppar! :wow: jag sover med det. måste, annars störs jag av allt. svårt i din situation o ni bor så nära varann.... försök att prata med honom om vilka tider han har, fall han jobbar hela veckodagarna, så kanske du utifrån det kan planera lite. o andra sidan kan han försöka sova med öronproppar. försök lägg fram en bra deal som båda e nöjda med INNAN ditt staketbygge o sommarn.
 
vill bara flika in med en kommentar.
Vad skönt det är att inte bo med grannar, ibland saknar vi dom men när man läser det här så är det verkligen SKÖNT att slippa bråka om nån stackars buske eller annat oväsen eller dyl.. vi har 500m till närmsta hus 3 km till asfalten o pendlar 8 mil per dag i bil men just nu njuter jag. lycka till med era grannar jag gottar mig just nu i era bekymmer föga till hjälp.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Kan lite snabbt berätta om en sak som hände en bekant till mig och hans familj.

Det hela börjar med att de tittar på en avstyckad tomt som är till salu. Ägaren som säljer bort en del av tomten verkar till en början vettig.

De skriver avtal, i avtalet skrivs det in att min kompis skall byta säljarens avlopp fram till tomtgräns, då hans rör går under den delen av tomten som har blivit avstyckad.

Inga konstigheter med det, tid planeras in och husbygget påbörjas och även Säljarens avlopp byts ut.

Det som sedan är starten på en helt sinnessjuk sommar, det är att Säljaren börjar kräva att de även skall byta alla rör från tomtgräns, in i hans hus.
Detta står inte i något avtal någonstans, och min kompis vill såklart inte göra detta.

Säljaren slår helt om på någon dag, han börjar gena över deras tomt, smyga på dem i buskarna, välta deras soptunnor, kastar sten på rutorna, stänker ner det nya huset med lera.
Samt börja överklaga byggloven på både hus och garage.
Han hävdar att min kompis har förfalskat Säljarens uppgifter, och att han inte alls har godkänt garaget som ligger 3 meter från tomtgränsen, samt att huset skymmer hans utsikt mot gatan.

Detta drar han även till polisanmälan om urkundsförfalskning och liknande.

Eftersom det inte finns någon rim och reson i säljaren så lägger min kompis ut huset för försäljning och flyttar därifrån.
 
stew skrev:
Förrut så bodde jag i en lägenhet med egen uteplats i ett ganska fint område. Grannen delade häck med oss, och det fanns ingen del på "tomten" som vi kunde gömma oss på...
Detta fungerade inte så bra. Grannarna klagade på i stort sett allt. Att vi inte klippte gräset, att hunden kissade på den gemensamma häcken. Att vi inte tog hand om våra klätterväxter.

Nu bor vi på landet. 300m tilll närmsta granne. Och vad skönt det är!!! Människor är inte menade att bo i stackar som myror, men ändå är detta tydligen det finaste boendet? Varför knökar vi ihop oss i städerna när det finns så otroligt mycket plats ute på landet? Blir ju bara bekymmer.
Jisses vad en sån granne hade retat upp mig. Grannfejden nästa säger jag bara.
Men nu bor jag också på landet. Gud vad skönt det är.
 
Personer några hus upp på gatan som ställer sina bilar jämt med varandra på varsin sida så man knappt kommer fram. De har båda garage och plats på uppfarten :confused:
Upprepas varje dag, plogbilföraren hämnades nu i vintras och körde upp en 1m vall tvärs över gatan då han inte kom längre. Beteendet fortsätter dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.