som lekman med liknande funderingar så slås man bara av den funderingen att vart tar effekten vägen då? Jag menar att det finns ju mindre hyreshus som har mindre pannor än vad det pratas om här och där fungerar det ju? Är det så att värmen i ditt hus kryper ut så är det ju som sagt mer kostnadseffektivt att lägga pengarna på det än att dimensionera pannan för att kåken är otät. Eller att dimensionera för komfortvärme i precis alla rum samtidigt?
 
nu vet jag inget, om jag bara tittar på storleken av motorn gissar 20 hk så är den nog inte så snabb. men nog funkar den säkert. klarar dom där hel ved eller måste det vara stickor först?
 
Fördelen med större panna är att du eldar under kortare tid. Du slipper elda dygnet om.

Exempel. Jag skulle kunna klara mig på en 12kw panna. Dock skulle jag få elda nästan dygnet om. Min nye panna är på 40kw. OCh nu behöver jag bara elda ett par timmar om dygnet.
 
Bejje, du måste kolla hur stor elmotor det sitter på dom där krossarna och tuggarna du tittar på, ofta brukar dom vara på uppåt 35-50kW= 63-100A i huvudsäkring. Har du det redan? Annars blir det ohemult dyrt.
 
Bejje, du måste kolla hur stor elmotor det sitter på dom där krossarna och tuggarna du tittar på, ofta brukar dom vara på uppåt 35-50kW= 63-100A i huvudsäkring. Har du det redan? Annars blir det ohemult dyrt.
jaså är det så rejäla doningar ändå. tyckte den såg liten ut.? kanske kommer mycket flis ur den per timme då . =) men ajaj vad trist med stor säkring. bättre köpa diesel för fasta avgiften istället. men om du inte vill ha massa "skrot" på gården så kan du ju hyra in nån som kommer o flisar när det behövs. eller är det helt otänkbart?
 
Jag har egen tugg, men hyr traktor när det skall flisas.
Just den där krossen i dalarna har nog ingen "stor" motor, men jag skulle tro att den producerar därefter. Det hänger liksom ihop det där med hästkrafter och m3/timme :)
 
Redigerat:
Blecktrumman skrev:
som lekman med liknande funderingar så slås man bara av den funderingen att vart tar effekten vägen då? Jag menar att det finns ju mindre hyreshus som har mindre pannor än vad det pratas om här och där fungerar det ju? Är det så att värmen i ditt hus kryper ut så är det ju som sagt mer kostnadseffektivt att lägga pengarna på det än att dimensionera pannan för att kåken är otät. Eller att dimensionera för komfortvärme i precis alla rum samtidigt?

vad anser du är en rimlig storlek på panna ??
(lite info om huset hittar du i första inlägget)

klart jag vill ha varmt i alla rummen... vill ju inte behöva gå & slåpå värmen 1 timme innan jag ska se tv osv... & vist går det mycke värme här i kåken pågrund av halvdålig isolering men vad kostar det per m2 att tilläggsisolera ? (har massor med ytterväggar då det är 2 flyglar mot den ursprungliga huset=nästan bara ytterväggar överallt dom flesta rummen har 3 (som minst 2) väggar med 3-4 fönster/vägg=ljust :) men kostar värme :(
& kom inte & säg att byta fönster tjänar jag in snabbt! för kollar jag ena långsidan där sitter det 32 stora fönster öppningsbara i fyra delar 2.6 meter höga & 2 meter breda... jag kan köpa massor med ved mot vad det kostar att byta dom.
komplettera lite mer på vinden ok det kan vara vettigt...
 
Klart hästkrafter är viktigt & inte vill jag köra med enorma proppar.. då det blir dyrt för någon man endast ska använda några timmar emellanåt... nog för inkommande el ligger på 63Amp proppar innan elmätaren men därefter... kör på 20Amp nu. men ett snabbt byte så....
nä det vill jag helst slippa....

skulle ju vilja kunna flisa hemma själv på något smidigt sätt... men måste det till en rejäl diesel motor så kan det ju inte hjälpas...

eller om det fanns någon som kunde komma & flisa åt mig några gånger /år beroende hur förrådet kommer att utformas..
 
bejje har du börjat ta in offert snart? gissar att det blir flis va? =)

det är väl "bara" bränsleförrådets volym och var hur när du ska fylla på och vilket sätt.
har du löst någon av dom här "nötterna"

bränsle tillgången är väl löst du hade ju långved av din svärfar eller vem det var.

när du gjort det kommar du börja spara pengar från första dagen.. hehe.
 
ett problem mindre =P
 
  • fallschackt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jepp flis spåret är det jag siktar mot men flis förrådet & flisningen är det som fortfarande inte är löst...
lösningen på bilden är ju ett alternativ om det inte blir för dyrt men det ska räknas på det med & även köra med ett lite mindre förråd på ca 25m3 & en egen hugg istället... vilket blir lite flexiblare då jag inte hittat någon i närheten som kan hjälpa mig med flisning & jag har ingen traktor.

långveden är inge problem...

offerter ska det tas in .... snarast ! & alla som är intresserade att räkna på en anläggning åt mig kan bara höra av sig för nu är det dax att få lite priser...
tändnings automatik är ett absolut krav !
 
En flisanläggning sköter ju sig självt så länge du ser till att dens tank har flis ;)
 
hur går det?
 
Det har stått rätt stilla ett tag då jag drabbades av ett smärre ekonomiskt bakslag..... så det blir en vinter till med befintliga anläggningen men tankar & diverse andra förberedande saker har jag tänk börgat med under vintermånaderna.

som det serut nu så kommer det bli 3st 2.5m3 Ack tankar som ansluts mot en ombyggd Extuna vedpanna med extra eldstad, 70kW som har 420L vedmagasin & en permanent ansluten flis brännare i den extra eldstaden. så jag kan elda så mycke jag vill & sen då tank blir kall så körs brännaren igång som resserv värme...
kommer dock köra pellets mot den till en början då flisföråd visade sig kräva mer & besvärligare att fylla än ett bulk pellets föråd. flis får tyvär bli en sak för framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.