Det nämns ofta på detta forumet att den som har behörighet, riskerar att få denna indragen om han eller någon som jobbar under honom, utför farliga installationer etc.

Men skulle jag kunna få redogjort för några konkreta exempel på när det verkligen inträffat att någon fått sin behörighet indragen?
 
Ja det riskerar man, men jag aldrig hört talas om att det inträffat.
 
Ja det är det man riskerar, men tror att det krävs ganska grova "lagbrott" som reglerna är utformade nu.
Men vad jag förstått så pågår det ett arbete just nu på att förändra behörighetsföreskrifterna... Där det säkerligen kommer bli enklare att dra in en behörighet..
 
Vad är det som gör det svårt nu?
 
mycke_nu skrev:
Vad är det som gör det svårt nu?
Bra fråga.. Det var det jag fick höra på ett möte med elsäkerhetsverket... Men jag vet inte vilken formulering i föreskriften just nu som gör det svårt...
 
Behöriga gör inga allvarliga fel, det är bara "amatörer" som gör det :)
 
elmont skrev:
Behöriga gör inga allvarliga fel, det är bara "amatörer" som gör det :)
Javisst ja. Tänkte inte på det.. :S
 
Vore skoj om någon kunde ta reda på det verkliga antalet behörigheter som dragits in. Jag skulle inte bli förvånad om det vore noll.

Läkare blir nästan aldrig av med legitimationen heller fö.
 
Har just läst Eläkerhetsverkets Föreskrifter. Det finns ingen möjlighet att dra in en behörighet, inte heller någon möjlighet att neka förlängd behörighet till en klåpare som i övrigt uppfyller kraven.

Vilket skämt.
 
P
Visar inte detta att det är dags att förnya reglerna.... Återprövning med 5 eller 10års intervaller... Är man kunnig och aktiv så borde det inte vara några problem. Återigen kan man ta körkortsjämförelse.. Ckort idag måste förnyas men el-facket verkar vara kvar i stenåldern och tro sig vara så himla bäst.
 
mycke_nu skrev:
Har just läst Eläkerhetsverkets Föreskrifter. Det finns ingen möjlighet att dra in en behörighet, inte heller någon möjlighet att neka förlängd behörighet till en klåpare som i övrigt uppfyller kraven.

Vilket skämt.
det stämmer inte det brevet som elsäkerhetsvärket skickar ut till dem som har behörigheterna (iallefall en på jobbet vet inte om det är alla) så står det hur året har varit olyckor statistik. Pluss att det står dem som har förlorat sin behörighet med namn osv snacka att hänga ut folk
 
swebulldog skrev:
det stämmer inte det brevet som elsäkerhetsvärket skickar ut till dem som har behörigheterna (iallefall en på jobbet vet inte om det är alla) så står det hur året har varit olyckor statistik. Pluss att det står dem som har förlorat sin behörighet med namn osv snacka att hänga ut folk
Intressant!

Då kanske Du kan få fram siffran på hur många som fått behörigheten indragen och gärna även vilka orsaker det brukar röra sig om.

OBS! Jag vill inte ha personuppgifter uthängda, men icke identifierbara omständigheter, vore intressant.
 
TheStills, jag tror att du blandar ihop begreppen lite den behörige installatören är nästan jämt elektrikerns MOTPART. Och elektrikern gynnas INTE på nått sätt av behörighetskravet, snarare tvärt om. Vore det enklare att få behörighet skulle många elektriker ta chansen och starta eget.
 
305 skrev:
Intressant!

Då kanske Du kan få fram siffran på hur många som fått behörigheten indragen och gärna även vilka orsaker det brukar röra sig om.

OBS! Jag vill inte ha personuppgifter uthängda, men icke identifierbara omständigheter, vore intressant.
har bett min kollega att ta med den till jobbet
 
P
elmont skrev:
.... Vore det enklare att få behörighet skulle många elektriker ta chansen och starta eget.
Problemet är att de som gör jobbet inte är de som har behörigheten utan jobbar under någon som har.. Låt folk få kunskapen och behörigheten och vad skulle det sen vara för fel att kunna öppna eget? Du kanske är rädd att bli av "billig arbetskraft"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.