Vinterbild från idag...Framsida o gavel mot väg.
 
  • huset2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Baksida och gavel mot väg.

Här kommer det i vår att byggas en takad altan på ca 30 kvm med dubbelbrutet tak belagt med bandtäckt zinkplåt. Innertaken blir kvistfri pärlspont med inbyggda spotlights. Har även förberett för spa...:)

Bilderna tagna med sunkig mobil och jag har ingen aning om varför de blir så små?????

Vad tycks?
 
  • huset1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser väldans bra ut. Men du behöver skotta bättre. :D
 
Vilka dörrar! Både till skåp och för passage...
du får 10kkr för dem vid snabb affär ;)
 
Deal....:D or no Deal :D

För 10 kkr så kan du ev få adress o telefonnr till den duktiga snickaren. För 10 till kan du få målarens nr..

Har faktiskt fått hem största delen av köket. Så fina de blev då!

Jag går ut o tar en bild på härligheten och lägger in här.

Apropå pris på dörrarna så är det faktiskt inte mycket dyrare än Bauhaus pardörrar...

Hur många ggr kan en budget spricka? Ooops vad allt drar iväg.:wow:
 
Simon i farten med att montera spots i ett sovrum.

Här syns även en del köksskåp färdigmålade och monterade.

Grundmålade med linoljefärg, sen filmjölksmålade. Luktar mejeri i måleriet..:)

Varje överskåp ser ut sådär, blir sen belysning i dem. Kan nog bli bra?

Byggda i massiv kvistfri fura, stommar av trä, inget laminat här inte!
 
  • 23985_334664068402_610248402_3686711_274235_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ah vad kul att se! Det blir kanonfint det där! Jag uppskattade rapporteringen, manöver!
 
Förstår läget, har precis fått min dörr från snickarn. Håller med om att priserna på storvaruhusen skrämmer i jämförelse...

Det måste kännas lite som att få revansch på elden när man står med sånt snickeri runt omkring sig.
 
Tror inte jag skrivit i denna tråden förut men har läst den flitigt... HUR GÅR DET??!?! :)
Är sjukt avundsjuk på dörrarna... och köksinredningen... och allt annat!
 
Nu vore det intressant med en summering (???) av hur allt slutat?
 
Hej igen!

Nu skäms jag som en hund som inte har uppdaterat hur det gick till slut...beror det på att slutet inte kommit ännu?

Vi har flyttat in sedan i somras...oops. Jag suger på att fota men ska be min bror som är fotograf att fixa bilder!

Förklaringen till att det är sällan jag är inne på nätet ö.h.t är att vi växer så det knakar med vårt nya företag som blev ett resultat av branden. Vi bedriver virkeshandel för fulla muggar och det som skulle vara en sidoverksamhet som man kör med höger hand ser ut att bli något riktigt bra! Även om det inte var meningen att vi skulle köpa en långtradare med virke varenda vecka...shit happens som alltid när jag råkar ut för något! Men mycket jobb blir det! Men ack så roligt!

Skomakarens barn har man ju hört talas om men virkeshandlarens listmontering..har ni hört om den? Min fru börjar lessna på att det saknas 3 pyttesmå lister samt att köksbänken kanske borde göras klart och den där kokbokshyllan som ligger ner i köket kanske borde resas upp och skruvas fast i väggen.
Problemet är väl bara att man hela tiden glömmer bort eller säger -I morgon! Men när morgondagen gryr så har man något annat för sig. T.ex virkesplock. Eller rättare sagt, bara virkesplock. Jag har ju t.om gjort mig av med min bil...för jag hinner inte åka någonstans.

Med andra ord, en riktig bytomte har man blivit!

För övrigt, grabbar! Ni som gillar maskiner, ni ska se min nya bandsåg. Ett monster på 3 meters höjd och 6 meter långa blad som är 80 mm breda. Med inmatningsverk och hela klabbet! Riktigt kul! Men inget som man vill fastna med fingrarna i...

En annan leksak som tillkommit är min nya fina lastmaskin, en Volvo L70c i absolut toppskick. Med den följde även en massa roliga redskap samt ett snöröjningskontrakt. Så denna vinter har även inneburit en massa plogning.

Som ni ser...det handlar mer om jobb än husbygge numer...

En sak som är skönt...det är att ha en värmepump! Jag struntar fullständigt i elräkningen...vi har ingen lust att elda mer även om vi har hur mycket spillved som helst...
En annan sak jag ser fram mot är att få inviga trefaskabeln som är utdragen till den nya altanen på baksidan, som för övrigt inte fick något tak över sig efter att vi byggde den för stor för ett tak. Det blir markis istället. Vadå inviga trefaskabeln undrar vän av ordning...jag ska ha ett spa därute! Någon som har ett till salu?

Badrummet blev även det ballt...vita 20x30-plattor på väggarna och marmormosaik som golv. Coolaste saken är nog spegeln med inbyggd dvd-skärm!

Ja..jag lovar..det kommer bilder!
 
Kul att höra!! d^_^bd^_^bd^_^b
 
Ja verkligen kul o höra. Har följt din resa från morgonen då nyheten sågs i tidningen.

En riktig resa har livet bjudit dig på. Framgång har du verkligen jobbat för och förtjänat efter alla umbäranden.

Anders.
 
Mikael_L
Cheesus skrev:
Med andra ord, en riktig bytomte har man blivit!
Träpatron skulle jag sagt ... d^_^b

Skönt att se att du tog dig i kragen efter jag ringt och "skällt" :cool:

Lycka till med allt. Och glöm inte att projekt måste man ha så det finns kvar när man gått i pension, t.ex. sätta upp kokbokshyllor. :D
 
Lite summering och lite tankar kring vad som händer vid en brand,,,,,

Ta tid på Er! Man kastas in i något man några timmar innan händelsen knappt ägnat en tanke. Vips står man inför en grymt massa beslut som känns som om de måste tas på en gång...vilket i mångt o mycket är sant...men vissa saker kan gott vänta några veckor. Som att ta beslut om hur man ska göra angående huset...

Väg för o nackdelar mot varandra, renovera eller bygga nytt? För en bra diskussion om alternativen både med er själv och försäkringsbolaget. Själv kände jag direkt efter branden att jag ville riva skiten o bygga nytt. Men samtidigt har man en liten Luther sittande på axeln som säger att det är onödig lyx att bygga nytt och att det gäller att spara vad man kan. Nästan som dåligt samvete för att man vill ha ett nytt hus och känslan av att begära för mycket spelar in...ni vet..det där typiskt svenska..:) Man känner att det kommer bli dyrt att bygga nytt osv.

Sanningen är att det blev ungefär dubbelt så dyrt att renovera....både för försäkringsbolaget och oss. Det tog dubbelt så lång tid, minst.

Sen blev slutresultatet visserligen dubbelt så bra som om vi byggt nytt så jag vet inte vilket råd man ska ge egentligen. Vilket nybyggt hus har 45 cm djupa fönstersmygar? Råspont i varenda vägg? Innerväggar som är 25 cm tjocka?
Hade vi fått 15 cm breda och 22 mm tjocka kvistfria pärlsponttak i ett nybygge? Handbyggt kök, med handmålade luckor? Handbyggda pardörrar med trefärgs linoljemålning? Handbyggda fönster med äkta spröjs samt linoljemålade? Fönsterbeslag från Eskilstuna kulturbeslag? Hade vi fått ett badrum på 15 kvm med både dusch och bubbelbad? Hade vi fått massiva trägolv i hela huset? Kolsyrat vatten direkt i kranen? Avfallskvarn? Vattenlarm? En handbyggd trapp? Enkupigt lertegel? Zinkade hängrännor med skarpa vinklar? Fasadbelysning? Kvistfri pärlspont i takfotet? Fejkade inbyggda knutar? Falu ljusröda färg?

För att förtydliga, vi har inte "fått" detta av försäkringsbolaget...många och långa förhandlingar ligger bakom där vi till stor del tagit kontantersättningar för vad standard kostat och sedan skjutit till egna pengar för förbättringarna. Försäkringsbolag ersätter "Lika med lika med moderna metoder". Detta hus är INTE byggt med moderna metoder och därvid tog det lite lång tid. Men inför valet att bygga en ordinär villa och inte skjuta till något alls eller köra stenhårt och få vårt drömhus så valde vi det som kostade oss lite mer. Men å andra sidan, merkostnaden för att lägga till och fläska på ordentligt betalas i princip av att vi fick ett modernt uppvärmt och grymt välisolerat hus. Så månadskostnaden har inte påverkats alls.

Dessutom...värdet av att varenda gång man kommer in i huset kunna känna att det här, det har vi byggt efter eget huvud och egna ideér är värt allt slit och alla pengar som försvann i ett stort hål. Vår egen budget sprack väl med sisådär 300%...shit happens liksom.

Det i övrigt positiva, det vi fick för våra egna pengar är ju sjuuuuukt mycket. Bara att riva av en övervåning och få dit en ny högre som man kan göra hade kostat mer och då varit stomrent. Så visst har vi gått på plus om man ser det så och att någon annan dessutom gjort jobbet

Sen blir det en massa småfel..varför sitter det eluttaget där? Hur i allsin dar tänkte vi när nätverkets alla kablar kommer ut där de gör? Hur kunde vi mitt i röran glömma bort att dra ventilationsrör till köksfläkten och därför fick sätta in en svindyr kolfilterfläkt? Hur kunde centraldammsugarens kopplingspunkt på övervåningen hamna på fel sida av dörröppningen? Hur kunde vi isolera vinden innan avluftningen till avloppet var draget så vi var tvungna att sätta en backventil istället? Hur kunde vi först sätta alla strömbrytare på standardavstånd och sen konstatera att det var tvunget att sågas upp och flyttas längre in för att vi skulle ha breda foder? Bara det jobbet tog väl ett par dagar extra för elektrikern. Hur kunde vi efter detta helt dryga onödiga jobbet bestämma att vi skulle ha smala foder och att flyttningen av elgrunkorna aldrig behövts göras? Varför monterade vi den spotlighten där och inte där istället?

Nästa hus som vi ska bygga...om det nu blir något mer bygge vill säga, ska planeras i detalj. Varenda liten grej som vi gjort fel i detta hus ska inte upprepas, men då dyker väl andra fel upp istället.

Men så blir det när bygget görs efter en grovritning utan exakta mått på någonting utan besluten om var den o den väggen ska sättas tas direkt på plats en minut innan bygget av den delen sätter igång..Att bygga ett hus på det här sättet ställer extrema krav på spontanitet och ett öppet sinne samt en förstående fru. Samt att det är väldigt bra att kunna följa bygget dagligen på nära håll. Sen hamnar man i byggkoma med jämna mellanrum. Man blir osams med den extremt trevlige och duktiga snickaren Fredrik och hans kompisar bara för att man blir såååå trött på varandra tillfälligtvis. Men sen blir man sams igen! Man blir trött på att bo i ett gammalt dragit extrahus på gården när det är 30 grader kallt ute och inte mycket varmare inomhus. Hur trött blir man inte på containers på gården? Ett stort fult plasttält över bygget? Byggbaracken? För att inte tala om hur less man blir på att behöva gå ut på gården till en blå skitful tvättstuga som är tillfällig? Just den delen har jag bara hört talas om av min fru...själv har jag ingen aning om hur en tvättmaskin funkar. Påstår jag. För att slippa och det har funkat i 17 år nu. Ett tips från coachen är att direkt i ett nytt förhållande så ser man till att tvätta sin tjejs finaste tröja för tusen spänn , lammull av bästa sort, i 90 grader. Sen har du tvättstugeförbud livet ut och vem sörjer för det? Lätt värt den där tröjan. Samt att hon är nykär och har överseende då. Skulle jag göra det nu fick jag bygga ett hus till.

Och vem vill göra det direkt efter ett nybygge?
Jag.

Har en grymt fin tomt bredvid mig.....ute på vår åker. Där har jag redan vid läggningen av värmeslingan avsatt en stooor yta för att bygga mig ett nytt hus. Kanonfin utsikt,,,drömmer om att bygga ett stort hus som ovanifrån ser ut som ett "H" med en helt glasad framsida, Två våningar,,,,med 3 meters takhöjd. 400 kvm, Helt byggt i trä.....

Frågan är bara var jag kan köpa virke till det huset till rätt kurs? Trots att jag jobbar på en brädgård har jag en chef som är helt körd i skallen och vägrar ge mig rabatt på byggmaterialet. Han vägrar ge mig semester, han vägrar ge mig lön, han vägrar att föra samtal om personalvård, han vägrar det mesta. Förutom att nu skrika åt mig att det är dags att gå ut och jobba istället för att sitta här och slösa bort bokstäver. Han är helt slut alltså....

Får man skriva så nedlåtande om sin chef utan att få sparken? Hoppas inte. Hoppas han läser och kickar mig!

Fler frågor?

Tack för all hjälp! Tack för all support! Tack för 40.000 visningar av tråden. Tack för skickade kakor! Tack för rivning!

Tack för att ni svänger in på en kopp kaffe när ni har vägarna förbi!

Helt enkelt, från oss alla till er alla - Ett jättestort tack från hela familjen Holm.

DON`T WORRY- BE HAPPY!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.