Jag har köpt parallellanslag 2 607 001 069 till min Bosch GST 135, och det hade jag bland annat tänkt använda för att göra en 6 mm bred urfasning i en monterad bräda. Döm om min förvåning när man inte kan montera parallellanslaget på ett sådant sätt att det blir mindre än 9 mm mellan anslag och bortre sidan på ett "normalt" sågsblad.

Jag vet inte hur det är med andra sticksågar, men jag tycker det är riktigt dåligt att det inte går att sätta parallellanslaget an mot sågbladet, eller kanske till och med förbi sågbladet om det finns en liten urfasning för det i anslaget.

Jag ringde kundtjänsten för Bosch och en trevlig prick bekräftade min observation och ursäktade sig med att anslaget passar flera sågar. Det stämmer säkert, men inte min, och det är till den jag har köpt det.

Sådär, nu har jag skrivit av mig lite av frustrationen och hoppas på lite medlidande. :)
 
  • parallellanslag.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu när du har lugnat ner dig kan du såga av en bit jämntjockt trä- eller skivmaterial och sätta fast på anhållet med lite dubbelhäftande tejp. Visst, det är en efterkonstruktion. Det positiva är väl att du kan råka köra in det i sågbladet utan att skada anhållet ;)

Äger faktiskt själv parallellanslaget eftersom jag hittade det i en fyndlåda hos den lokala järnhandlaren. Har testat det en gång och upplevde det som att parallellanslag och sticksåg inte riktigt hör ihop.
 
phl skrev:
Nu när du har lugnat ner dig kan du såga av en bit jämntjockt trä- eller skivmaterial och sätta fast på anhållet med lite dubbelhäftande tejp. Visst, det är en efterkonstruktion. Det positiva är väl att du kan råka köra in det i sågbladet utan att skada anhållet ;)

Äger faktiskt själv parallellanslaget eftersom jag hittade det i en fyndlåda hos den lokala järnhandlaren. Har testat det en gång och upplevde det som att parallellanslag och sticksåg inte riktigt hör ihop.
Nä, parallellanhåll och sticksåg är svårt att få riktigt bra. För att det ska finnas en chans att fungera så krävs ett bra, riktigt vasst och ordentligt skränkt blad, annars så styr det hellre "själv". Lugnt matning, där bladet verkligen får tugga själv är melodin.

Jag tycker gott att du kan limma fast PHLs träbit - det sitter bättre än dubbelhäftande tejp (krafterna som trycker på biten kan bli ganska stora, i sammanhanget naturligtvis) - dessutom är den enda nackdelen med att limma att du tappar några millimeter på max bredden. Gör gärna träbiten lite längre än nuvarande anhåll, det är inte fel med ett långt anhåll.
 
För övrigt fick jag uppfattningen att det på ett enkelt sätt skulle gå att använda anslaget som cirkeljigg. Kommer dock inte ihåg hur.
 
phl skrev:
För övrigt fick jag uppfattningen att det på ett enkelt sätt skulle gå att använda anslaget som cirkeljigg. Kommer dock inte ihåg hur.
Det stämmer. Man monterar anslaget upp och ner och sticker en tillspetsad metallpinne (medföljer) i hålet som syns på bilden i thobjo:s inlägg. Det finns tom en "radieskala" på andra sidan av skenan som löper genom sulan.

Det är samma anhåll till 85:an som till 135:an. Jag vill minnas att glipan mellan anhåll och klinga blir ca 2 mm på 85:an - det var nämligen på håret att det funkade för mig en gång.
 
Lyfter tråden så jag slipper skapa en ny när det ändå handlar om samma sticksåg.

Har alltså en GST 135 CE sen ett par år. Den har alltid gått bra, men igår märkte jag att sågbladet satt snett, alltså vridet några grader. Det åker ju in rakt i bladfästet, men när det snäpper fast vrids det en aning. Vet inte om det brukar se ut så, kanske den går tillbaka när man slår på maskinen

Hursomhelst var det iockså ganska svårt att få fast bladet, jag fick dra i "spärren" ett par gånger och trycka in bladet igen. Samt att den tunnaste av sågbladen jag har (Bosch original om det spelar nån roll) släppte under sågning ett par gånger.

Mycket märkligt, har inte haft några problem alls tidigare, och nog förväntar man sig mer av en Blå Bosch sticksåg.

Alternativt nåt handhavandefel, hmm :confused:

Nån som vet vad det kan vara får gärna svara. Inget verkade glappt eller så.
 
Vad kan man få på begagnat marknaden för en fullt fungerande GST 135:a med alla tillbehör och förvaringsväska? Maskin enligt bild...
20160330_144658.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.