En fråga som följer upp den intressanta tråden om amortering.
Och givetvis varierar beteendet med olika livssituationer och tänk, men det skulle ändå vara intressant att höra - hur skulle ni göra i följande situation :

Låt oss säga att man är en vanlig familj med 50 kkr/mån netto, ett hus värt ca 3 miljoner med 2 miljoner i lån. Man har alltså i dagsläget ca 2500kr/mån i räntebetalningar före jämkning.

Om man då gick och vann 2 miljoner på lotto - hur skulle man göra ?
1. Man betalar av hela lånet och blir skuldfri samt får en månadsutgift på 2500kr mindre
2. Man sparar pengarna och kan då använda dom till investeringar och sparande.
3. Man lägger upp dom som en stor buffert som i princip innebär att man kan ta upp till 3 års sabbatsår från jobbet, eller starta eget eller liknande.
4. "Två millar !!? Här skall festas - världen här kommer jag" - sen drar man utomlands i två månader på obetald semester/tjänstledigt, kommer hem och köper en ny bil och renoverar upp badrummet med jacuzzi osv

Jag tycker att 2 mkr är ju rätt mycket pengar. Men 2500 kr/mån låter inte alls lika imponerande ?!
Samtidigt är det ju ganska skönt att äga sitt boende helt, problemet är ju att lottovinsten då egentligen inte der mer än just den tryggheten, en trygghet som fortfarande är högst beroende av sin normala inkomst dock eftersom man fortsättningsvis fortfarande måste betala fastighetsskatt och drift/underhåll osv

En kombination av 1,3 och 4 kanske vore ngt ? Dvs betala halva lånet och sedan ha 1 miljon över som man dels har som säkerhet, dels kanske man renoverar huset, åker på ngn resa osv...

Alltid kul att fundera på sånt här tycker jag...
Vad tycker ni ? :)

/K
 
I det exemplet du ger, så hade ju jag bytt upp mig till ett hus med sjötomt, lite större, lite roligare (eller dylikt).
Med andra ord, jag hade haft ett hus värt 5 miljoner med lån på 2.
Ungefär så resonerar JAG.

Amorterat, eh nej, absolut inte.
 
HusByggarTomten skrev:
I det exemplet du ger, så hade ju jag bytt upp mig till ett hus med sjötomt, lite större, lite roligare (eller dylikt).
Med andra ord, jag hade haft ett hus värt 5 miljoner med lån på 2.
Ungefär så resonerar JAG.

Amorterat, eh nej, absolut inte.
Det är förstås ett alternativ - att lägga till 2mkr på sitt egets hus värde - sälja det och köpa/bygga ett nytt större/finare/nyare :)

/K
 
klaskarlsson skrev:
Alltid kul att fundera på sånt här tycker jag...
Vad tycker ni ? :)

/K
Är det läge att gratulera menar du?! ;)
 
Ids inte ens lägga ner tankemöda på en sån struntsumma! ;-)
 
FredrikR skrev:
Är det läge att gratulera menar du?! ;)
För att vinna måste man ju spela tyvärr... :(

/K
 
HusByggarTomten skrev:
I det exemplet du ger, så hade ju jag bytt upp mig till ett hus med sjötomt, lite större, lite roligare (eller dylikt).
Med andra ord, jag hade haft ett hus värt 5 miljoner med lån på 2.
Ungefär så resonerar JAG.

Amorterat, eh nej, absolut inte.
Håller med! Kanske unnat sig någon resa och lite annat smått och gott för 100.000 använt resten till att köpa större hus!

MVH! :D
 
Jag brukar ibland roa mig med att fundera på vad jag skulle göra om jag vann en stor summa pengar. Vilket kanske är lite märkligt eftersom att jag aldrig spelar eller köper lotter...

Hur som helst. Om jag inte bytte upp mig till en sjötomt för pengarna så skulle jag nog amortera 1 miljon, investera 500 000 och köpa en segelbåt för 500 000.
 
Ursäkta att jag säger det, men har ni inte lite dålig fantasi? Thailand eller lyxrenovera, finns det inget annat? :)

Trappa ner på jobbet är en intressant alternativ, eller kanske byta jobb till sin hobby. 2 miljoner är en fin grundplåt för nästan vilken verksamhet som helst.

Själv skulle jag sätta in på banker med ung. tredubbla min låneärnta, och höja kraven på vilka jobb jag tar.
 
-MH- skrev:
Ursäkta att jag säger det, men har ni inte lite dålig fantasi? Thailand eller lyxrenovera, finns det inget annat? :)

Trappa ner på jobbet är en intressant alternativ, eller kanske byta jobb till sin hobby. 2 miljoner är en fin grundplåt för nästan vilken verksamhet som helst.

Själv skulle jag sätta in på banker med ung. tredubbla min låneärnta, och höja kraven på vilka jobb jag tar.
Hmm.. 2 miljoner och 5% ränta = 100.000 om året innan skatt. Inte heller så jäkla spännande.

Nej, en uppgradering av bostaden och/eller en fin båt (om man har intresset), rätt båt står sig i pris lika bra som bostäder gör.
 
Redigerat:
Dagens fråga är väl snarast hur man använder 120 miljoner som man snott från SKV. :p:S:D
 
Nu börjar vi prata att gå ner i arbetstid... :)
 
Håller mej till dom 2 mille, verkar troligare att jag vinner dom än att jag snor 120 av skatteverket :D

Låter ju himla trist att minska månadsutgiften med 2 å 5 så det skippar jag. Jag skulle antingen byta jobb så jag kunde gå ner i tid och jobba mindre men ändå ha råd med livet.
Eller
och troligare är att jag skulle köpa husförbättrargrejer och moddgrejer till bilen för det mesta, förmodligen tvingar frugan mej att resa till Sydafrika också samt nån resa till västra USA kanske.
Eller så köper jag ett rejält garage med hus till och flyttar mitt liv dit.
 
Spara pengarna tills räntan går upp igen, förvara dem på något sparkonto för att få ut någon liten ränta, bara för att då är man garanterad att pengarna finns kvar, nästan, om inte banken konkar...
Denna jämförelse med 1,5% ger att ingen skulle vilja amortera av lånet.
1,5% ger 2.500kr/månad
6% ger 10.000kr/månad det känns nog lite mer...
 
Hhm... Husbyggartomtens förslag låter onekligen sunt.... antingen det eller plöjt ner en hel del i huset som hade höjt värdet. Finns ju mycket skoj man skulle kunna göra.... sedan bara känslan att ha en ordentlig slant på banken hade ju oxå höjt livskvaliteten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.