Kommer detta att fungera bättre?
kommer tankens avluftning att räcka? Eller ska jag ha en avluftning på högsta punkt
efter pannan?
 
Hmmm en tank för övertrycksfritt system borde väl bli billigare??
 
Borde väl rimligtvis bli billigare..

Med öppet system blir det väl inte heller lika höga tryck som i ett slutet?
Vet inte hur man ska resonera riktigt..
Men säger jag till en Röris här att jag vill ha ett övertrycksfritt system kommer dom
bara att stirra på mig och fråga om det är någon ny slags värmepump :p
 
Matss skrev:
Det tycker jag är synd eftersom det förtar en del av TVA:ns fördelar, nämligen VV så fort pannan börjar ge värme.

Men du kanske har nån bra motivering?
Jag tänker bara på om man kopplar in den som TS skissat i närheten av radiatorkretsens avstick är det lätt hänt att TVA:n ger ett bakvänt flöde. Pga litet motstånd i den kretsen strömmar kallt returvatten till framledningen som ibland kan vara störande. Detta slipper man om anslutningen är helt oberoende av yttre tryckfall i olika delar. Det behöver inte vara något problem i detta fallet och om man vill kan man ju göra avsättningen för TVA nära tankanslutningarna så klarar man sig med de två anslutningarna ändå. Men om TS vill reservera för sol via VVX är nog de två ytterligare muffarna på sin plats.

Att jag nämner detta beror på att jag en gång fick hjälpa en kollega som kopplat med enbart VVX och pump för TVA. Han fick en rejäl kortslutning över den delen så när inte laddning pågick kunde inte radiatorframledningen komma över ca:50℃. Han hade inte heller någon termisk reglerventil så funktionen kunde vara bättre, vi gjorde en snabbfix genom att sätta en backventil.
 
om man sätter TVA efter 35 m kulvert tänkte ha en tvåpipig kulvert till elementen o så om man slog igång kranarna så shuntar man värme till
TVAn tänker typ som fjärrvärme anslutning. är det för lite flöde för att driva TVA på radiator kretsen eller fungerar det bra att göra så här? tänkte komma runt 4 pipig kulvert o slavtank inne om det går.
 
ichgary skrev:
Borde väl rimligtvis bli billigare..

Med öppet system blir det väl inte heller lika höga tryck som i ett slutet?
Vet inte hur man ska resonera riktigt..
Men säger jag till en Röris här att jag vill ha ett övertrycksfritt system kommer dom
bara att stirra på mig och fråga om det är någon ny slags värmepump :p
Du har ju i ditt fall ett statiskt tryck <4mvp så förutsättningarna är ju bra både för övertrycksfritt och slutet system. Men som så ofta nämns är ju ett öppet system fint vad gäller avluftning och vedacksystem, och det tar ju en tid med +5m³. Med dina förutsättningar måste 600L vara tillräckligt om du skulle välja sluten lösning.

Om du ordnar en liten överkoppling via en ventil i din senaste skiss med kallkopplat öppet system skulle du kunna fixa luftproblemen lätt. Vad jag menar är att du i t-röret rakt upp från pannans tillopp ordnar en liten volym för luftsamling. Från den via en liten ventil fixar förbindning till expledningen kan du ha "pysöppet" där så du blir av med luft under lång tid. Samtidigt kan man om det behövs öppna mer och cirkulera rejält om det behövs, särskilt i början efter en fyllning.
 
Fattade jag rätt nu?

Vilket system är egentligen bäst för vedeldning?

-Öppet kärl verkar ju bli bäst vad gäller luftning, fast kokpunkten blir väl lägre?
men man slipper ha SYR-ventilen om jag fattat rätt. Bättre livslängd än Slutet.

-Tryckkärl är enklare att installera men risken för totalhaveri ökar. Måste ha SYR-ventil
kortare livslängd.

-Övertrycksfritt är svårt att lufta och risken för luftbildning är högre, lägre kokpunkt.
Slipper SYR-ventil. expkärlet kan vara i Pannrummet.

Som det verkar har jag ju nu möjlighet att välja om jag ska ha Slutet eller Öppet system.

Eftersom det ska räcka med 600l tryckkärl så är det en möjlighet igen, men jag vet inte vad
som kommer att funka bäst för mig..

Kommer hem en röris imorgon och ska titta vad jag vill göra. Ska bli kul å höra vad han har att säga.
 
ichgary skrev:
Men säger jag till en Röris här att jag vill ha ett övertrycksfritt system kommer dom
bara att stirra på mig och fråga om det är någon ny slags värmepump :p
Priceless!! Lycka till med röris imorgon!
 
ichgary skrev:
Vilket system är egentligen bäst för vedeldning?
Finns olika uppfattningar och olika skolor om allt, inte minst om hur ett vedsystem ska se ut.
Jag tycker du är på god väg att lära dig hur det borde vara och genom att fråga här innan du bestämt dig så har du mycket vunnet. Jag tycker Matss har bra tänk när det gäller systembyggnad.
Personligen tycker jag du ska försöka hålla systemet enkelt.
En panna, en tank, ett grovt rör uppe ett grovt rör nere, anslut allting på de dessa två rör.
Öppet exp. Skippa syr.
Här är en tidigare tråd där jag beskriver hur jag tycker det skulle kunna se ut: http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/109154-den-optimala-vedinstallationen.html

Lycka till med vedsystemet! :)
 
Fick som sagt besök av en röris idag.

VI gick först in i det tiltänkta pannrummet å glodde lite och han fråga
hur stort huset vad, å jag fick till svar att jag inte skulle behöva mer än 1500l
i ackumulatorvolym.
Jag sa att jag ville ha minst det dubbla å sen ett par m3 till, han tittade bara på mig
och frågade sen hur jag tänkte då..
Han fick en förklaring, och funderade en stund och kom nog på att det kanske inte är så dumt. Ska man behöva förklara en sån sak för en Fackman?

Sedan frågade jag om dom monterar upp många pannrum, spontana svaret var "Ja..... Fast det är väl mest värmepumpar, eller ja, närmare 90-95% snarare."
Vad säger man?

Ska bli kul å se hur han fixar till ackumulatorvolymen, han frågade aldrig hur jag tänkt att få in så mycket. Blir väl 6-7st 750-tankar.

Han hade aldrig hört talas om EffectaPannan.

Men han köpte iaf min tanke om att ta med Expansionsröret in i huset..
 
och roke..

Har läst din tråd några gånger nu och är riktigt imponerad, mycket lätt att
förstå hur du menar och det är bra beskrivet och massa motiveringar.
Funderat på att skriva en Bok i ämnet? :D
 
ichgary skrev:
och roke..

Har läst din tråd några gånger nu och är riktigt imponerad, mycket lätt att
förstå hur du menar och det är bra beskrivet och massa motiveringar.
Funderat på att skriva en Bok i ämnet? :D
Hehe, en bok? Nä, jag tror inte det.:)
 
Forsätter på min gamla tråd istället för att skapa en ny..
Så till frågan:

Måste man ha avlopp i ett pannrum?
 
Det tror jag inte jag har inget mitt! Fast det beror så klart på om du har tex en tank som står i pannrummet. Med inbyggd beredare så kommer övertrycket som blir i beredaren vid uppvärmning att sippra ut genom säkerhetsventilen. Kan ju vara bra att ha en golvbrunn att leda ner det i.
 
Blir ett ganska stort ingrepp om jag vill ha ett avlopp, så jag kanske kan klara mig utan..
får väl ha ett 200l fat vid pannan annars ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.