Thomas59
Tossegubbe skrev:
Men detta var intressant! Vi hade nämligen en sådan här effektiviseringskonsult här en gång och det enda konkreta den utredningen gav var att "expanderar ni så ökar vinsten" Jo jag är medveten om att NCC omsätter och tjänar mer pengar men det kallar jag inte effektivisering eftersom inte alla företag kan vara NCC.
Med effektivisering menar jag att han skulle tala om för oss hur vi kunde bygga snabbare utan att bryta mot lagar eller slita ut personalen men det gick tydligen inte utan att helt enkelt bli större.
Ska man tolka det som att vi redan är 100% effektiviserade eller som att vi i ledningen är totalt inkopetenta som inte har för avsikt att konkurera ut NCC?
Jag har lagt ner den här diskussionen. Om man verkligen, med varje fiber i kroppen, kämpar emot varje form av förändring kan man kanske motstå den ett tag men inte i längden. Troligtvis krävs en kris i företaget för att man ska agera.

Du anar inte hur väl dina uttalanden bekräftar vad olika studier kommit fram till. Titeln "Sega gubbar" skulle ju vara ett steg frammåt för dig:D.

Med ledning av dina uttalanden ovan kan man också sluta sig till att du egentligen borde läsa på lite om effektivisering så skulle det bli lättare att före en debatt. Nu är ju det inget alternativ för dig efter som du inte vill utvecklas så vi stannar väl där.
 
Men eftersom ingen här på forumet verkar dela din syn på effektivisering så kan du kke upplysa om vad som skulle vara en effektiviserng och hur den skulle tillämpas då istället för att bara kritisera alla som faktiskt uppenbarligen framgångsrikt driver ngn form av företag fast dom enligt dig är inkompetenta att göra detta?

Jag har nog läst 500inlägg där du kritiserar och klagar men inte ett enda konkret exempel från din sida om en lösning eller förbättring som ngn faktiskt kan ta till sig och utvärdera. Kke är det så att det är lätt att klaga men svårt att lösa ngt?



Thomas59 skrev:
Jag har lagt ner den här diskussionen. Om man verkligen, med varje fiber i kroppen, kämpar emot varje form av förändring kan man kanske motstå den ett tag men inte i längden. Troligtvis krävs en kris i företaget för att man ska agera.

Du anar inte hur väl dina uttalanden bekräftar vad olika studier kommit fram till. Titeln "Sega gubbar" skulle ju vara ett steg frammåt för dig:D.

Med ledning av dina uttalanden ovan kan man också sluta sig till att du egentligen borde läsa på lite om effektivisering så skulle det bli lättare att före en debatt. Nu är ju det inget alternativ för dig efter som du inte vill utvecklas så vi stannar väl där.
 
Tossegubbe skrev:
Joo städfirmor ger väl garanti/ansvar på att deras nystädade golv är rent i minst 10år framöver och köper in golvmoppar och utrustning mm för närmare i milj för att kunna starta sin verksamhet, dessutom har dom väl givetvis ett antal år i skola innan dom får börja sopa hos kund?

Kan inte alls se ngn orsak att olika firmor har olika timdebitering :rolleyes:
Visst krävs det pengar för att starta ett städbolag ochså, tex så är 75% av omsättningen i ett städbolag personalkostnader. Med resterande 25% ska man betala transportkostnader och material och firmans drift etc.

Nej att jämföra städfirma vs snickare är inte riktigt rättvisande, vilken bransch ska vi jämföra hantverkare med egentligen?

Jag skulle gärna vilka se exempel på fall där en liten hantverkarfirma fått åtgärda fel efter tex 9 år.
I ett städbolag som köper in utrustning för en miljon, så ser man dessa som nödvändiga för att kunna sälja sin tid för tex 400:- per timme inklusive moms. Dvs det är inte ofta de kan räkna in utrustningskostnaden i en offert pga tuff konkurrens och kunder som väljer lägsta anbudet.
 
LAINE skrev:
Visst krävs det pengar för att starta ett städbolag ochså, tex så är 75% av omsättningen i ett städbolag personalkostnader. Med resterande 25% ska man betala transportkostnader och material och firmans drift etc.

Nej att jämföra städfirma vs snickare är inte riktigt rättvisande, vilken bransch ska vi jämföra hantverkare med egentligen?

Jag skulle gärna vilka se exempel på fall där en liten hantverkarfirma fått åtgärda fel efter tex 9 år.
I ett städbolag som köper in utrustning för en miljon, så ser man dessa som nödvändiga för att kunna sälja sin tid för tex 400:- per timme inklusive moms. Dvs det är inte ofta de kan räkna in utrustningskostnaden i en offert pga tuff konkurrens och kunder som väljer lägsta anbudet.
Största anledningen varför de blir konstigt att jämföra elektriker med städare är väl att lönekostnaden för en elektriker är betydligt större. Krävs kontinuerliga dyra kurser/utbildningar osv osv.. Inget ont om städare, men de kan ju "vem som helst" göra.. Oftast invandrare eller ungdomar som städar till låga löner.
 
Rrrrr skrev:
Största anledningen varför de blir konstigt att jämföra elektriker med städare är väl att lönekostnaden för en elektriker är betydligt större. Krävs kontinuerliga dyra kurser/utbildningar osv osv.. Inget ont om städare, men de kan ju "vem som helst" göra.. Oftast invandrare eller ungdomar som städar till låga löner.
De elektriker jag anlitar till våra fastigheter går sällan på ny utbildningar, om inte diverse kostnadsfria mässor på Elektroskandia räknas in...

Visst lönekostnaden för en elektriker är större, pga att olika yrkesgrupper har olika lön. Det jag menar är att en hantverkare kan omöjligen gå back om han skulle debitera 400.- i timmen tex.

Städa är det egentligen inte många som kan är mina erfarenheter, tex så är många av våra kunder missnöjda med min egen mors städning. Det är svårt att hitta bra städpersonal som är motiverade.

Har du själv exempel på dessa dyra kontinuerliga kurser och utbildningar, du gått på de senaste åren?
 
LAINE skrev:
Visst lönekostnaden för en elektriker är större, pga att olika yrkesgrupper har olika lön. Det jag menar är att en hantverkare kan omöjligen gå back om han skulle debitera 400.- i timmen tex.
Räkna åt andra hållet istället.

Jag vet inte vad en elektriker har för lön men vi kan dra till med 20000 i månaden. Det kostar firman 30 000 (arbetsgivaravgifter och sånt skit). Sen har firman en lokal som kostar 8000 i månaden. Vad kan bilen kosta inklusive avskrivningar, service och körsträcka? 8-10 tusen i månaden? Då är vi uppe i 46000 i månaden.

Med 160 timmar i månaden ger det en timkostnad på 287,50. Det förutsätter då att firman kan debitera 8 timmar om dagen (vilket är rätt osannolikt). Om firman har en debiteringsgrad på 85% så är vi uppe i ungefär 340 spänn. Sen ska kunden betala moms på det. Det räcker inte riktigt med 400. Sen kanske firman ska gå med lite vinst också?


Sen får man inte glömma att vi har en semesterlagstiftning, elektrikern har rätt till semester så han jobbar inte 160 timmar alla månader om året.

(Jag vet att 160 timmar per månad inte är helt korrekt, jag valde lite avrundade siffror för att få enklare beräkning.)
 
Hur kan ni ens tänka tanken att försöka räkna ut vad en elektriker skall ha betalt??

Ska ni bestämma hans levnadsstandrad också?? FÅR han ha en VOLVO???

Var och en har faktiskt rätt att tjäna så mycket pengar dom vill. :@:@:@
 
LAINE skrev:
Har du själv exempel på dessa dyra kontinuerliga kurser och utbildningar, du gått på de senaste åren?
Nya Elinstallationsreglerna.. Kostnad ca 3500kr/anställd + 8-16timmar (finns 1 och 2dagars kurs) förlorad inkomst.
Kurs för att få köra skylift/saxlift. 1000kr kanske + 8timmar förlorad inkomst
Skötsel av elanläggningar. 1000kr + 8timmar förlorad inkomst.

Dessa är de kurser jag kan komma på som vi har gått senaste två-tre åren.. Har man ett gäng anställda som alla ska gå så blir de en bra slant.

Du kan läsa mer om kurser här om du är intresserad :cool: www.euu.se
 
Thomas59
Tossegubbe skrev:
Men eftersom ingen här på forumet verkar dela din syn på effektivisering så kan du kke upplysa om vad som skulle vara en effektiviserng och hur den skulle tillämpas då istället för att bara kritisera alla som faktiskt uppenbarligen framgångsrikt driver ngn form av företag fast dom enligt dig är inkompetenta att göra detta?

Jag har nog läst 500inlägg där du kritiserar och klagar men inte ett enda konkret exempel från din sida om en lösning eller förbättring som ngn faktiskt kan ta till sig och utvärdera. Kke är det så att det är lätt att klaga men svårt att lösa ngt?
Nej men så består de flesta skribenterna i den här tråden tydligen av hantverkare också. Tyvärr för er så är det ju inte bara undertecknad som anser att hantverkarkåren generellt är ineffektiv och förändringsovillig. Du kan läsa nästan vilken undersökning du vill så ser du samma sak, utomordentligt bra sammanfattat i rapportrubriken "Sega gubbar".

Att då komma och påstå att det är omöjligt att effektivisera är ju bara skrattretande när man samtidigt gör uttalanden som innebär att det tydligt framgår att man inte vet ett skvatt om vad effektivsering innebär.

Jag har gett ett otal exempel på områden och åtgärder som med all sannorlikhet skulle kunna effektiviseras men möts i princip av "det går inte att jobba snabbare" och "vad menar du, ska vi sänka priserna". Vill man inte så kan man inte!

Jo många driver ju företag, frågan är hur framgångsrikt?

Förslag till vad ni ska göra - nej varför det, ni vill ju inte tänka nytt. Känns ganska meningslöst då och det finns ingen patentmedicin. Det som passar ett företag klan vara helt fel för ett annat.
 
Nerre skrev:
Räkna åt andra hållet istället.

Jag vet inte vad en elektriker har för lön men vi kan dra till med 20000 i månaden
Erhum.. Räknar du ut timomkostnaden för en lärling eller? :cool:
 
Rrrrr skrev:
Erhum.. Räknar du ut timomkostnaden för en lärling eller? :cool:
Vad tjänar du då Rrrrr?:cool:
 
Rrrrr skrev:
Nya Elinstallationsreglerna.. Kostnad ca 3500kr/anställd + 8-16timmar (finns 1 och 2dagars kurs) förlorad inkomst.
Kurs för att få köra skylift/saxlift. 1000kr kanske + 8timmar förlorad inkomst
Skötsel av elanläggningar. 1000kr + 8timmar förlorad inkomst.

Dessa är de kurser jag kan komma på som vi har gått senaste två-tre åren.. Har man ett gäng anställda som alla ska gå så blir de en bra slant.

Du kan läsa mer om kurser här om du är intresserad :cool: www.euu.se
Ovanstående kostnader är ju mycket låga egentligen om man jämför med städbolag som satsar på utbildningar.:O
 
Rapporten som Thomas59 flitigt refererat till kan läsas här:http://www.statskontoret.se/upload/Publikationer/2009/200906.pdf

Jag har bara snabbläst de 262 sidorna, men vad jag kan se så läggs mycket av skulden för den vikande produktiviteten på beställarna som helt enkelt saknar erforderlig kompetens. Jag har väldigt svårt att hitta något om ineffektivitet hos hantverkare.
 
Thomas59
mycke_nu skrev:
Rapporten som Thomas59 flitigt refererat till kan läsas här:[länk]

Jag har bara snabbläst de 262 sidorna, men vad jag kan se så läggs mycket av skulden för den vikande produktiviteten på beställarna som helt enkelt saknar erforderlig kompetens. Jag har väldigt svårt att hitta något om ineffektivitet hos hantverkare.
Lås ordentligt och det finns fler rapporter (många!). Jag referade senast bara till rubriken "Sega gubbar" men visst det finns flera förklaringar till den låga effektiviteten. Ingen har påstått något annat.

Men ok, vi säger så här då: Det finns inga problem bland hantverksföretagen, ni gör alltid toppenjobb och missnöjda kunder är bara gnällspikar, effektiviteten är på topp och ni älskar förändring och utveckling. Är det det ni vill att vi ska tro?
 
mycke_nu skrev:
men vad jag kan se så läggs mycket av skulden för den vikande produktiviteten på beställarna som helt enkelt saknar erforderlig kompetens. Jag har väldigt svårt att hitta något om ineffektivitet hos hantverkare.
Herregud vilken jobbig rapport att läsa. Jag orkade läsa 35 sidor, och det var bara en massa BS, typ "Vem äger frågan". En skrift av byråkrater för byråkrater. Hursomhelst, det ena utesluter inte det andra. Ineffektiviteten hos hantverkare kan väl mycket väl bero på bristande kompetens hos beställarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.