Bosse_A skrev:
Jag får klagomål om min fru inte får minst 50 gr på tappvarmvattnet. Vi har lågtempsystem, men ska vi rätta os efter detta så blir varmvattnet för kallt.
Hmmm.. tappvatten o radiatorer är 2 olika kretsar..Eller badar din fru i radiatorvatten?d^_^b
 
VV-tempen justeras med blandingsventilen Bosse sen har du termostat i blandaren till dusch och bad om det är hyffsat nytt
 
Jag ska altså räkna med DT30? Om jag förstår rätt..
 
knekten skrev:
Eller badar din fru i radiatorvatten?d^_^b
Nej det hoppas jag att hon inte gör.
Någon skrev att man kan utnyttja tanken längre om man har lågtempertursystem och det är alldeles riktigt. Vårt tappvarmvatten erhålls via två kamflänsslingor i tanken: en uppe och en nere i tanken. Vårt hetvatten kommer från den övre slingan och blandas sedan via ett elektriskt ställdon som styr en blandningsventil, som blandar kallt och hett vatten. Blandningsventilen försöker skicka ut 50 grader till huset. I huset finns termostatventiler på tappställen som reglerar till önskad temperatur.
Problemet är om det inte är minst 50 grader i tankens övre del. Då får inte blandningsventilen tillräckligt varmt vatten att skicka ut i huset.
För värmen i huset behöver vi kanske bara 40 grader på stigaren, men då får tappvarmvattnet för låg temperatur.
Jag hoppas nu denna gång att jag uttryckt mig tillräckligt tydligt så att alla förstår vad jag menar:)
//Bosse
 
snigeln skrev:
Eldflugan: kolla om du har pannan i ordning, jag värmer 200kvm och har 2250 acc till min SI 30 och skulle inte kunna lägga i två fulla pannor, även med fullt effektuttag, dvs -30 ute

kolla så den inte börjat tjuva i luckan mot rökkanalen, den plåten som ska avskillja har varit för kort på flera pannor och då har du inte full verkningsgrad på pannan.

3x135x0,9=364,5kWh, det är så du nästan ska fylla en femkubikare på det

4500liter delta50 är ju runt 290kWh och sen uttag på 9kW/timmen och du eldar 8-9 timmar = 72-81. blir ju till totalt 362-371kWh, känns definitivt som att du ska se över pannan...
Underbart ju! Vad för hus?
Kör själv med en 40kw panna och får elda som en galning ibland för att få värme i mina 3m3. Jag är inne på att sätta dit en 65kw till sommaren trots att pannan bara är 3år
 
Bosse_A skrev:
Nej det hoppas jag att hon inte gör.
Någon skrev att man kan utnyttja tanken längre om man har lågtempertursystem och det är alldeles riktigt. Vårt tappvarmvatten erhålls via två kamflänsslingor i tanken: en uppe och en nere i tanken. Vårt hetvatten kommer från den övre slingan och blandas sedan via ett elektriskt ställdon som styr en blandningsventil, som blandar kallt och hett vatten. Blandningsventilen försöker skicka ut 50 grader till huset. I huset finns termostatventiler på tappställen som reglerar till önskad temperatur.
Problemet är om det inte är minst 50 grader i tankens övre del. Då får inte blandningsventilen tillräckligt varmt vatten att skicka ut i huset.
För värmen i huset behöver vi kanske bara 40 grader på stigaren, men då får tappvarmvattnet för låg temperatur.
Jag hoppas nu denna gång att jag uttryckt mig tillräckligt tydligt så att alla förstår vad jag menar:)
//Bosse
Men man har väl 100* i tanken hela tiden? :p
 
Inte om man inte har eldat på länge.
 
Ringde Baxi ny packning skickas på posten med garanti bra sevice d^_^b
 
Någon som har erfarenhet av GOlvvärme? Värmer det lika bra som Radiatorer?
 
Bra varmt om tårna dyrt att installera
 
Har lite svårt at motivera mitt val av en tank på mellan 4-5m3 till mina rörisar jag pratat med.. det kommer även betyda ett tryckexpkärl på gissnigsvis 600 liter,
inte speciellt billiga grejjer det..

Alla tycker att 1500-2000 räcker bra, och alla vill av någon anledning sälja
värmebaronens panna vedolux 30/37, stor nästan inget om den här på
forumet, så jag är tveksam till den..

Har fått fram pris på Största innovan nu iaf.. 77.500 :-
jämfört med Effectans 60kw för 50.000 :-

Men då är ju Effectan på 60kw+ vilket vad jag har förstått
kräver lite mer av mitt pannrum? Har inte snackat med sotaren
om det än..

Snackade även lite med Baxi om deras lambdamodell.
Den var tydligen så duktig att den kunde sänka effekten på pannan
med bibehållen verkningsgrad, t.o.m högre i vissa fall, genom
att reglera hastighet på fläkten. Kan detta stämma?
 
77500kr för Innova 50 utan lambda? Måste va nåt fel i sånt fall...
 
Jag känner igen sncket från när jag höll på med pannbyte.1800 l med 120l förrådsberedare verkar vara vad som gäller. Efter som du ska värma både hus och garage så tycker jag att du ska stå på dig med dina 4-5m3.Hade jag bara tagit 1800l hade jag vari väldigt missnöjd idag.Nu eldar jag varannan dag när det är lite under nollan.
bet panna så försök att hitta någon referens att titta på,men 50k för effectan låter attraktivt men jag har inte sett pannan i drift så jag vet inte.
 
Jag kan bara för att krångla till det lite säga att atmos har kampanj på gse modellen.Kolla deras hemsida under fyndtorg.
 
gillis018 skrev:
77500kr för Innova 50 utan lambda? Måste va nåt fel i sånt fall...
Nej, jag menar modellen MED Lambda såklart, jämförde med Effectan
som även den har lambda, fast kanske inte lika exklusiv..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.