min tank kommer visserligen att bli stor, men inte speciellt hög.
Höjden bli ju som sagt 1,5 meter, så det blir nog ganska bulling
på bredden / längden..
Jag tycker inte att det kan bli någon bra skicktning i en sådan tank,
men försäljaren pratade om plåtar, som kanske ska sitta precis under
VVB + Elpatron, om jag ska ha en sådan dvs..

Jag hoppas att jag inte gör bort mig om jag tar en sådan tank ist
för två st med lite mer normala mått..
 
Än hur du gör så tillbringa några kvällar här på forumet och läs lite trådar. Då det gäller acktankar och hur man skall dra rören för att få ett bra fungerande system så råder jag dig att läsa det signaturen "Matss" skrivit. Felet många gjort är att man litar blint på sin lokale rörpulare och det är först när man själv blir varm i kläderna man inser hur man borde gjort..
 
ichgary skrev:
försäljaren pratade om plåtar, som kanske ska sitta precis under VVB + Elpatron.
Detta gick jag på när jag beställde min tank. Det viktigaste är att ha två slingor för tappvarmvattnet: en uppe och en nere.
En plåt gör ingen som helst nytta!! Endast om plåten gör helt tätt mot undre delen av tanken fungerar det, men då kan man lika väl köpa en mindre tank.
Skiktning i vatten fungerar utan avskiljande plåtar.
//Bosse
 
Är det bättre med slingor för varmvatten alltså?
Istället för en beredare i toppen av tanken?
2 slingor, vilket betyder att man lär ha någon slags
automatik, eller sköter blandaren det? Vilken slinga som ska användas?
Eller är jag fel ute..

Plåtar spelar ingen roll, då kanske man kan skippa det då.
Men tanken kommer nog att bli närmare 3 meter lång, fast
det kanske går ändå..
 
C
För dom som har sätt att jag har skrivit det i andra trådar och därför tycker att jag är tjatig så ber jag om ursäkt för det, but still:

Det är inte tillåtet att ha vedpanna i ett rum som direkt angränsar till garaget med en dörr, det måste isåfall vara en luftsluss mellan (en hall av något slag, tillexempel).

Jag vet inte hur det ser ut hos dig, men jag tänkte att det kan vara bra att nämna det.
 
cheetah1 skrev:
"Det är inte tillåtet att ha vedpanna i ett rum som direkt angränsar till garaget med en dörr, det måste isåfall vara en luftsluss mellan (en hall av något slag, tillexempel)."
Nejdå, jag har 2 st isolerade väggar med dubbelgips och ingen dörr till garaget.

Dvs jag har ett förråd bakom garaget som jag delat av med en dubbelgipsad vägg.
Jag har snackat med sotaren så det verkar vara okej.
 
ichgary skrev:
2 slingor, vilket betyder att man lär ha någon slags automatik, eller sköter blandaren det?
Det kalla vattnet tas in i den nedersta slingans nedre rör sedan förbinder man den nedre slingans övre uttag med den övre slingans nedre rör. Från den övre slingans övre rör för man sedan det varma vattnet till en termostatblandare som gör att man får önskad temperatur på varmvattnet i husets kranar.
//Bosse
 
Eldflugan skrev:
Jag ångrar att jag tog en 30kW till min tank på 2500L måste lägga i upp till 3 ggr per dag när det är kallt.
Va !!! 3x135l ved? Hur många m2 värmer du upp med den vedmägden?
 
Ca: 200kvm
 
Jag har installerat en Effecta lambda 35kw i höstas, kör den mot en 3000l acktank (ombyggd oljetank). Tanken är 1,5m hög och skiktningen fungerar hur bra som helst.

När det var som kallast har jag eldat 1 gång/dygn och då lagt in ca 1,5 inlägg (aldrig 2 fulla inlägg) i pannan för att få upp tempen i acktanken. Jag har ett hus på ca 140 kvm.

Så om du inte har nåt emot att öppna pannan en gång till och lägga in ved, så räcker Effectas 35kw till för den acktanken. Om du däremot bara vill klara dig på ett inlägg när det är som kallast så bör du ta en större panna.
 
Räkna med att man får ut 1 kWh/liter eldstad, Så en tank på 3,5 m3 o effkta 60 går fint men har du utrymme kan du gott ta en tank på 5 m3 som du isolerar 40 cm i sidorna o 50 cm ovanpå..

Då du ska konvertera till vattenburet så har du alla möjligheter att ta i ordentligt så du får ett riktigt lågtempererat system, Ju lägre temp till/från radiatorerna desto mer får du ut ur varje laddning (rymms mer i tanken)
Dimensionera gärna för lika låg temp som golvvärme, Behöver du bara tex 40° framledningstemp o retur på max 30° så har du 60-65° diff i tanken..
Med sådan diff i tanken rymmer du 245-265 kWh i 3500 L tank, En effekta 60 får du ut knappt 200 kWh från ett ilägg..
Inte kul att springa ut o ladda pannan flera ggr per eldning ;)
Man brukar räkna på 50W/m2 i äldre normalisolerat hus vilket skulle göra ett behov på 8,5 kW el ca 205 kWh/dygn då det är som kallast..
Du har ju el nu så håll lite koll på elförbrukningen så får du direkt en uppfattning om förbrukning, Det brukar krävas 3ggr så mycket kallaste dagen som då det är 0° o vindstilla
 
Eldflugan: kolla om du har pannan i ordning, jag värmer 200kvm och har 2250 acc till min SI 30 och skulle inte kunna lägga i två fulla pannor, även med fullt effektuttag, dvs -30 ute

kolla så den inte börjat tjuva i luckan mot rökkanalen, den plåten som ska avskillja har varit för kort på flera pannor och då har du inte full verkningsgrad på pannan.

3x135x0,9=364,5kWh, det är så du nästan ska fylla en femkubikare på det

4500liter delta50 är ju runt 290kWh och sen uttag på 9kW/timmen och du eldar 8-9 timmar = 72-81. blir ju till totalt 362-371kWh, känns definitivt som att du ska se över pannan...
 
Det har du rätt i det är inte tätt mot den plåten men det är inte det som är hela problemet det har betydelse vad man har för temp vid tändning samt vilken ved du eldar har märkt att brinn tiden på en del barrved är nästa hälften mot torr björk. men det var ett bra tips ska få rumpan ur soffan och täta imellan
 
2an skrev:
Ju lägre temp till/från radiatorerna desto mer får du ut ur varje laddning (rymms mer i tanken)
Jag får klagomål om min fru inte får minst 50 gr på tappvarmvattnet. Vi har lågtempsystem, men ska vi rätta os efter detta så blir varmvattnet för kallt.
Man kan ju ha en elberedare som säkerhet på utgående hetvatten från tanken. Vi hade en sådan förut för på sommaren räcker inte solfångarna alltid till. Nu läckte elberedaren så jag har tagit bort den. Istället får jag nu elda en brasa på sommaren om det behövs.
//Bosse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.