Göran.W
Jag har med ett garage som det aldrig går in någon bil i utan där förvaras sånt man inte vill ha ute på vintern tillsammans med en massa annat bråte.
Självklart är där en verkstads hörna som så bör.
Fru blev så glad innan vi flyttade hit att det fanns ett garage att ställa bilen i på vintern.
Det har aldrig gått in en bil och ska aldrig göra det heller.
Tycker det är så drygt att

gå ur bilen
öppna portern
gå in i bilen igen
köra in
gå ur bilen igen
släppa in alla kassar i huset
gå ut igen och stänga porten

Skrapar hellre lite snö och is än har denna 5 minuters ritual med att parkera i garaget.
 
Men om detta utrymme nu spelat ut sin roll så varför är det då så attraktivt vid husförsäljning?
Ett hus med fint garage blir (enligt mäklare jag talat med) mycket lättare att sälja.

Personligen har jag 75m2 garage/verkstad som sitter ihop med boningshuset.
På bilplats 1 kör jag dagligen in min V70, ev snö åker ner i golvbrunnen och golvvärmen torkar sedan snabbt upp resten.
Inte bra för bilen? och? jag har bilen för att få ett bekvämare liv så jag tycker om att den är varm.

Bilplats två har en saxlyft i golvet som kan användas för att underlätta byte av däck, olja eller vad man nu vill.

Övrig yta delas av svarv, pelarborr/fräs, svetsar, arbetsbänk, verktyg, kompressor och tvättho.

För övrigt är det:
-Ok takhöjd.
-Bra belysning.
-Mängder med eluttag.
-Helt plana golv (utom på bilplats 1 med brunn)
-Isolerade portar (givetvis fjärrstyrd från bilen)
-Gott om dagsljus genom högt placerade fönster.
-Samma isolering som i övriga huset.
-Strängeligen förbjudet att inkvartera saker som, cyklar, gräsklippare, trädgårdsredskap.

Jag är såklart väl medveten om att de flesta inte behöver eller vill betala för ett ovanstående utrustning, men i mitt fall handlar det om livskvalitet och känslan att kunna göra vad jag vill när jag vill.
Jag skulle aldrig köpa ett hus som saknade denna yta, eller möjlighet att själv bygga detsamma.
Men jag är kanske en 32 år gammal kvaleva från förr ;)
 
Redigerat:
C
Jag bygger garage för att renovera en bil i, jag ser inte problemet.. o_O ;)
 
Guzzi skrev:
Men varför kalla det garage då? "Verkstad" passar väl bättre så faller väl frågan? Då gick det genast över till att bli en språkfråga istället :)
Jo bidé fick ju i många fall tilltalsnamnet "fot-tvättställ", men om man från början designat ett fot-tvättställ.... hade det då sett ut som en bidé?

Garage är definitionsmässigt ett en inomhusparkering för fordon. Som tur är så har ju succesivt marknaden insett att det inte är detta som dom flesta söker utan något annat som helt tydligt visar sig både i denna tråd och runt alla mina bekanta

Sedan kommer det alltid finnas folk som vill ha ett bilhus men det hade varit roligare om man istället utgått från mina istället för bilens grundbehov.
 
Mikael_L
Göran.W skrev:
Tycker det är så drygt att

gå ur bilen
öppna portern
gå in i bilen igen
köra in
gå ur bilen igen
släppa in alla kassar i huset
gå ut igen och stänga porten

Skrapar hellre lite snö och is än har denna 5 minuters ritual med att parkera i garaget.
Hrrmmmm ... *skrapar lite med foten ...*


:D :) :rolleyes:
 
Nimajneb skrev:
Nä jag vill ha ett optiomalt designat förråd och verkstad.
Det är ju precis vad det är. Beroende på hur det är inrett. Det finns ju inget som äsger att ett garage måste vara litet och trångt utan ljuse.

Vad är det som säger att det är ett garage? Det blir ju ett garage först när man ställer bilen däri eller?

Har man inte bilen i garaget så är det ju således inget garage.

Hur är då ett optimalt designat förråd och verkstad. Har du en port på ena sidan så kan det ju kallas garage. Har du ingen port är det inte optimalt designat för du kan inte med lätthet få in större grejer. Du har ett moment 22 utan dess like.
 
Garage är den viktigaste byggnaden man har, men kan bli förråd om man har byggt fel. Man har byggt för litet och för lite andra förråd. Själv har jag trebilsgarage med portautomatik, golvbrunnar och separat verkstad. Och därtll 50 m2 förråd i källare + en friggebod för trädgårdsprylarna.

Det är alldeles lagom för 2 varma goa torra bilar och 2 motorcyklar. Och gott om plats för att skruva med grejerna med. :)

Så ja, små garage är bidéer, men lagoma garage är guld.
 
  • Gilla
Flamman och 1 till
  • Laddar…
Små garage är bideér men riktiga garage är jacuzzi för själen.
 
Ja som sagt så är ju ett garage alltid förlitet så därför bygger jag 90m2 garage. Där ska jag har 2 bilar dagligen plus en amazon som jag ska renovera. Sen har jag dessutom ett förråd på 30m2 på gården till skoter/gräsklippare/skottkärra/brädor osv, dvs sånt man inte vill ha i garaget... Utöver detta så har jag en hel källarvåning på c:a 100m2 till tvättstuga, pannrum och förråd. Men utan ett STORT garage skulle jag krevera,,,,

/ Per
 
Just garaget var en övervägande faktor att jag köpte mitt hus.
Får in min niometers båt där över vintern och grannrummet är verkstan.
Känns väldigt lyxigt och jag trivs med det.
 
Mitt blivande garage är ett "dubbelgarage" med en normalbred port, dvs för en bil... men blir det som mats_o skriver så skiter det sig iaf :) Men det blir även dubbelcarport framför garaget... Det optimala i mina ögon, stort utrymme för diverse meckningar, ingen snö på bilen, motorvärmar uttag, ingen is på bilen.

Behöver jag skruva på bilen, så kan man köra in den... dumt att bygga bort möjligheten att skruva varmt, har ledsnat att försöka få på små muttrar med stelfrusna fingrar :)
 
Gabbe1 skrev:
Men om detta utrymme nu spelat ut sin roll så varför är det då så attraktivt vid husförsäljning?
Ett hus med fint garage blir (enligt mäklare jag talat med) mycket lättare att sälja.
Tacka givet! Stackarn som köper har redan börjat samla på sig brahagrejer och insett att han måste köpa hus med garage!
En liten tanke, är det lättare att få byggnadslov för ett garage jmf. med en verkstadsbyggnad? Hur behandlar byggnadsnämnderna en sådan ansökan? Kan det vara så att de drar öronen åt sig om man skulle skriva verkstad på bygglovsansökan. Kan det uppfattas som att man skall bedriva rörelse inne i villaområdet och detta är olämpligt?
 
Göran.W
Garage port öppnare hade kanske varit något som Mikael_L påpekar om det inte varit för att frun ställt trädgårds möblerna 3 meter från porten
Så problemet med att hon inte får in någon bil är sas löst:D
Håller på att städa efterhand i garaget för jag vill gärna ha in mitt släp där.
Har jobbat på det i 2 år nu sen jag köpte släpet men lyckas aldrig få in det för jag hittar alltid något kul på blocket som tar upp den platsen.
 
I mitt fall så har jag garage på 70+ kvm med bil i!
Men om jag ska köra ut bilen så får man ta några vändor till tippen först:D
O jag hatar att det samlas saker där så lätt!
Problemet är att man kan stänga dörren eller porten och då slippa se skiten...
Så de ska jag lösa genom att bygga en carport brevid på cirka 8x8 meter som då är helt öppen på två sidor!
Sen blir de nog några vändor till tippen me framåt våren...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.