Har under en längre tid funderat på att konvertera till vattenburet nu (har direkterkande el).

Men som ni kanske förstår så är det extremt många frågor i huvudet,
till att börja med har jag en villa med c:a 140m2 boyta, sedan ett garage
med ett förrådsutrymme, där pannan kommer att stå, på 30m2.

dvs ungefär 170m2 uppvärmd yta..

Jag har läst en hel del här på forumet, och har kommit fram till att jag inte ska
snåla på ackvolymen. Har tänkt mig en volym på 2.5 - 3m3, kommer att ha en stor tank
som jag isolerar själv.

Systemet kommer bli med slutet expansionskärl eftersom mitt förråd
bara är hälften så högt som huset..

Nu till Pannan..

Har kommit fram till att jag nog ska ha en Panna med Lambdastyrning,
eftersom jag vill att även frugan ska kunna elda om man är borta.
Och för att det ska bli så miljövänligt som möjligt..

Mitt problem där är att jag bara hittar två pannor att välja på

Baxi Solo Innova 30kw
Effecta Lambda 35kw

Jag har antagit att 30kw räcker, fast jag kan ha fel..

Min fråga till er är väl om jag tänker rätt, och eventuella förslag på fler pannor.
 
Så kan det gå, Nyinstallation ska det naturligtvis stå.
 
hej
ja själv har ja ingen erfarenhet av dessa pannor men skule väl välja Effecta Lambda 35kw
men varför skulle inte din fru kunna köra en vanlig vedpanna,, menar det är ju samma moment..
ja skulle nog gå upp kanske till 40 kw. för att även täcka in effekten som krävs på vintern så man ska slippa elda fler gånger..
ja har 20 kw till 1500 L
 
Jag skulle valt en Baxi solo innova 50 kW till den tanken blir bekvämare med färre ilägg
 
Ska allt byggas nytt är det surt om man köper förlitet.
en panna med stort vedmagasin skulle jag satsa på i ditt fall min 150liter 40-50 kW & min 3m3 tank ska nog funka. den totala investeringen ökar inte så mycket på att kliva upp ett snäpp på panna & tank då du ska göra allt nytt.
 
dvs, om jag nu skaffar en Baxi 50kw skulle jag väl behöva ung 4m3, rek är 3300.
Det borde väl gälla Effectan på 60kw med..
Verkar inte finnas fler pannor att välja bland eller?
Jag har inte hört något pris på Baxi 50'n med lambda, kanske är lite för dyr.

SNackade med Extuna idag om en acktank, då jag har lite begränsad takhöjd.
Men dom skulle kunna fixa till en som är endast 1500 hög och stoppa
in lämpliga skicktplåtar.

Sen en till fråga som dök upp nyss ang varmvatten, är det bäst att ha en inbyggd
vvb i tanken eller ska man ha nå väremeväxlar-aktigt utanför tanken?
Borde inte skicktningen bli lite tokig då man tillför kallvatten upptill i tanken när
man t.ex duschar, ist för att köra ut Varmvatten i en vvxl med retur i botten på tanken?
Är jag fel ute nu..
 
En kollega till mig kör en Baxi 50 kW mot en tank på 2500L det blir mycke bekvämt du behöver sällan mer än ett ilägg per dygn rekommendationen brukar vara eldstadsvolymen x 18 för volymen på tanken. Det går att ta mindre tank om du dimensionerar för ett ilägg det är bara att ha koll på tempen i tanken vid start. Jag ångrar att jag tog en 30kW till min tank på 2500L måste lägga i upp till 3 ggr per dag när det är kallt.
 
Då det gäller att beställa en acktank så ring även http://www.tanksvets.se/ för offert. Funderar du på en Solo Innova 50 så bör du nog ha ca 5-6 kubik för att pannan helt ska komma till sin rätt. Får du plats med en sådan tank och kan isolera den riktigt så blir det inte många brasor för v v under en sommar. Har själv en Orlan 40 till 3 kubik och skulle gärna vilja ha minst 2 kubik till, vilket skulle öka komforten ännu mer.

Visst finns det fler pannor med lamdasond, men smakar det så kostar det.. Dessa pannor har reglerbar effekt vilket gör att man kan klara sig med mindre acktank än normalt http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/137085-eta-vedpanna.html
 
Redigerat:
ichgary skrev:
Verkar inte finnas fler pannor att välja bland eller?
Jag satsade på en Gaselle 70 pga 200 liter vedmagasin. Tanken är 2.5 m3 och vi värmer c:400 m2 i 2 hus.
För delen med pannan är att den saknar elektronik, men är helautomatisk efter tändning. Detta sker via elektromekanik med tidrelä och mekaniska termostater. Tack vare en kraftig sugfläkt blir det blålåga efter 5 min om veden lagts riktigt.
Jag har strypt primär och sekundär lite efter att jag mätt med min lambdasond och nu brinner panna stabilt i 2.5 timmar varefter den stänger fläkt o spjäll.
 
Några enkla tumregler som jag tycker är bra:

Stor tank. Rejäl panna. Tanken högt. Pannan lågt. Korta grova rör.
Inte för lite expansion.
Lågt flöde på uttaget ur tanken.
Om tanken är stor och hög kan varmvattenberedningen se ut nästan hur som helst (slinga förrådsberedare utanpåliggande växlare) Stor tank ser till att det fungerar med vilket som.

Lycka till.
 
Redigerat:
Nu till nästa fråga, kommer jag verkligen kunna dra nytta av
all värme från ett så stort system med mina ynka 170m2?
 
Ja acktank får man inte för lite av,,bekämligheten ökar,slipper jaga hem bara för att man måste elda för värme.På sommarn räcker det med ett par brasor i månaden för varmvatten..
 
Jag har 5 m3 tank och Baxi SI 50 till endast 110 kvm i dagsläget. Ju större anläggning och mindre hus du har desto mer sällan måste du elda. Dessutom kanske du vill bygga ut, bygga garage, värma pool, uterum eller vad det nu kan vara så att ha en liten tank/panna blir initialt billigare men bekvämligheten blir sämre. Det är som knekten säger - du kan elda när du har tid, inte när du måste. Jag behöver själv bara elda var tredje dag när det är ca -10 -15 grader. är det -25 så blir det varannan dag. Jag kör med måttbeställda tankar från Tanksvets pga liten dörr till källaren och låg takhöjd, tycker det funkar bra med skiktning osv trots att jag har fördelat det på 3 tankar för att få in mina 5000 liter. 2x 15 m vv-slingor gör att skiktningen inte störs och jag kan lätt duscha när tanken är 40-50 grader. Varmvattnet har aldrig tagit slut trots att min bättre hälft badar nästan varje dag. Tror att jag betalade 42000 för mina 3 tankar med dubbla vv + dubbla solslingor och ett otal muffar som jag fick (nästan) precis där jag ville ha dem. Isoleringen gjorde jag själv för ca 3000 kr. Jag har bara ca 15 cm på toppen och 20-25 på sidorna pga platsbrist, men det funkar bra ändå.

Glöm inte att du alltid kan ladda en stor tank till hälften, men aldrig tvärtom.
 
Bosse_A skrev:
Jag satsade på en Gaselle 70 pga 200 liter vedmagasin. Tanken är 2.5 m3 och vi värmer c:400 m2 i 2 hus.
Så du är nöjd med pannan då? Hur många ilägg med dålig skräp ved får du lägga i för att värma upp dina m2?:)
 
knekten skrev:
Så du är nöjd med pannan då? Hur många ilägg med dålig skräp ved får du lägga i för att värma upp dina m2?:)
Ja nu när jag lärt mig att elda omvänt så tycker jag det fungerar bra. Plockar jag pannan full och inte tar ut någon värme blir tanken kanske 95 uppe och 85 nere. Nu när det är kallt lägger jag in några extra vedträn på den sista glödbädden. Det blir något bättre nästa år tror jag för så ska min ved vara exakt anpassad för vedutrymmet. Dessutom ska jag ta ner mycket al o björk och det är ju efter björk man anger tankstorlek för ett inlägg.
Enligt leverantören ska man inte ha mindre tank än 3 m3 till denna panna, men är man van eldare är det inget problem att anpassa vedinlägget efter tankens temperatur och utetemperatur.
//Bosse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.