F
CarMan skrev:
Jag har pupilttakstolar, som inte dierkt ser fabriskbygda ut (huset är från 69)
Bamsekåk, hur stor är den?
 
Det finns ju en komplicerande faktor till, jag har läst mig till att fuktskador som kommer av snö som smälter(ovanpå tak) inte täcks av försäkringen. Därför har jag skottat mitt tak. Det var ingen större match med snösläden. Det var inte så väldigt halt heller, har ett tak med ca 30 graders taklutning.

Orolig ska man nog bli om det börjar knaka i taket... Annars tror jag att man kan vara ganska lugn vad det gäller hållfastigheten. Men å andra sidan är det ju bättre att skotta när det är ljust och vackert väder än mörkt och snöstorm när huset börjar knaka...
 
CarMan skrev:
jag har lästmig till att jag har snözoon 2 men jag fattar inte hur många kg/m2 min tak konstruktion då är dimensionerad för.

Hur översätter jag siforna i snözoons tabellern till kg/m2 (eller kan man inte göra så)

jag "sitter" på ett tak med 8 graders lutning, så det käns aktuellt att ta reda på detta !
Boverkets värden för snölaster i kN/m2 används som grundvärden för dimensionering. Snözon 2 betyder 2kN/m2 som motsvarar ca 200kg/m2. Till detta lägger man säkerhetsfaktorer på både lasten och materialets hållfasthetsvärden.

Detta grundvärde multipliceras med en formfaktor som styrs av takets utformning, låglutande, brant sadeltak eller sågtak etc. Denna faktor kan både öka eller minska den belastning man ska räkna med. T.ex har ett pulpettak med 8gr lutning en faktor på 0,8.
Till detta kommer tilläggslaster av snöfickor (ett lägre tak mot en högre byggnadsdel får ofta stora lokala snöansamlingar av vinden) och snöras från högre liggande tak. Lasten från en snöficka kan beräkningsmässigt vara upp till fyra gånger högre än grundvärdet.

De takras jag hört talas om tidigare har exvis berott på att hallbyggnader monterats ner och flyttats till en annan snözon utan att förstärkningar gjurts eller att stag och strävor tagits bort för att de var i vägen... Det vore intressant att höra något om orsakerna till de senaste takrasen!

/Ingenjören
 
S
Hej, saxat från artikel från smhi:

"Efterhand packas snön så mycket att 1 mm vatten motsvarar endast 0,3-0,4 cm i snötäcke."

För mig med ett snötäcke på 50 cm motsvarar det i slutet på vintern ca 160 mm vatten, på en kvm blir det då alltså 160 kg.

Jag som har snözon två ska klara 200 kg/kvm så för tillfället är jag lugn (40 kg marginal innan taket kommer in rent teoretiskt).

Frågan är om regn skulle kunna öka vikten snabbt eller kvittar det om det regnar eller snöar (snön borde ju vara lika tung fast tjockare än regn)?
 
Okej då har vi lite mer uppgifter.

Puder= 1:10
Vindpackad snö = 1:3
Packad snö =1:3--1:4

Frågan kvarstår dock. Hur mycket vatten kan den packade snön ta upp om det börjar regna? Känns som en fördubbling inte är orimlig...
 
Låt bli att skotta, men kolla upp din hemförsäkring under snötryck!
Hos Folksam gäller:
Snötryck
B11. Vi ersätter skada på bostadsbyggnad
bestående i eller orsakad av att yttertakets
bärande konstruktion skadats på grund av
snötryck

Vi ersätter inte
• skada om taket inte utförts enligt gällande
byggnorm/branschregler vid tidpunkten
för uppförandet/reparationen
• skada som beror på ingrepp i den bärande
stommen eller angrepp av röta eller skade-
insekter
• skada på altantak, balkongtak, veranda-
tak eller liknande tak
 
Var ute och skottade av mitt garagetak! 70m2 med 65cm snö, platttak. Blev en aning jobbigt för ryggen så jag baxade upp en snöslunga och körde med. Skottade av altantaket och halva hustaket igår. Nu är jag riktigt, RIKTIGT, R I K T I G T, trött på snön!!!! Ryggen är oxå trött på snön. Var är sommaren?? :cool:
 
CarMan skrev:
jag har lästmig till att jag har snözoon 2 men jag fattar inte hur många kg/m2 min tak konstruktion då är dimensionerad för.

Hur översätter jag siforna i snözoons tabellern till kg/m2 (eller kan man inte göra så)

jag "sitter" på ett tak med 8 graders lutning, så det käns aktuellt att ta reda på detta !
Att du bor i snözon 2 betyder inte att sitt tak är dimensionerat för zon 2. Då jag jobbade med takstolsberäkningar för ca 4år sedan så ändrade man snözonerna i Sverige och nästna hela landet hamnade i en zon högre än tidigare. Så om dit hus är äldre än ca 5år så är det förmodligen räknat på en lägre snözon.

Men jag skulle inte vara alltför orolig ändå. Då man räknar på detta så dimensionerar man alltid efter värsta lastfallet, med max snölast, max utnyttjad last på ev. vind i kombination med den värsta vindlasten som kan uppstå enligt klimatzonen.
 
Hos en bekant i Stockholm som bor i ett område med relativt nya hus så buktade taket, spaljéer var sneda etc etc så det var dags att skotta taket där.
Flera av hans grannar hade tak som kollapsat under snön.

Har det alltså blivit klenare takkonstruktioner med "växthuseffekten"?
 
Jag tror helt klart att takkonstruktioner blivit klenare nuförtiden. T.ex. så har min fars relativt nybyggda hus (-03) dels mycket klenare takstolar än mitt (-43), dels har han bara masonit på takstolarna istället för råspont som jag. Jag antar att råsponten bidrar till stabiliteten och hållfastheten.

Tror dock inte det har med "växthuseffekt" att göra, utan bara att husföretagen vill spara tid och pengar.
 
"slit och släng" kom för att stanna... :(
 
Ferma skrev:
Bamsekåk, hur stor är den?

Total ytan är nog 230 2m tror jag
taket har ju lite överhäng öve balkång o framför garage m.m. så jag uppskattar takyta till 200 m2 som nu ÄR skottat.

Snödjupet på taket var 45cm Men på vardagsrumsdelen (40 m2) som är åt andra hållet så var det 70cm (vindpackadsnö) länst in & 50 läckst ur (en sträcka på drygt 9m)
 
Har precis börjat skotta mitt tak. Vi har en enplansvilla med vind och sluttande tak, ca 27graders lutning och takstolar utan mittstöd. Mätte upp snötäcket till 80cm och det fick räcka, de sista 40 var ren blötsnö. Vi har ett plåttak och jag är inte helt bekväm med att gå på det med snö på. Byggde en "raka" av en gammal snöskovel. Kapade av den och fäste dit den igen med 90graders vinkel. Nu har jag stått på stege och rakat ned snön, betydligt bekvämare än att gå med skovel på taket. Med det handtaget jag hade på nådde jag drygt upp till halva taket. Funderar på att förlänga det till cirka 4m så når jag hela. Ett tips för alla som inte vill vara på taket :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.