Vår husritare fick ändra om snölasten för oss från 1500 till 2000 p.g.a. nya regler, men de siffrorna kan väl inte vara kg / m2 ?

Hoppas någon med mer klarhet i frågan kan svara då man börjar ju bli lite orolig nu när det är ca: 50 cm på taket och de lovar mer snö.


/ J
 
GoForIt skrev:
Kan man enkelt få ett svar på hur tjockt snötäcke ett tak konstruerat enligt gällande regler, med hänsyn tagen till en viss snözon, ungefär klarar?
Nä, det går ju inte att svara på eftersom det inte är tjockleken som väger. Om det skulle börja regna nu då skulle vikten per kvadrat mer än fördubblas. Bästa svaret har du ovanför: Är du orolig? Ut och skotta så sover du skönt.
 
Aftonbladet: Vatten väger ett kilo per liter. Men snö väger bara en tiondel så mycket. I en liter snö är en deciliter vatten – resten är luft.

Tidigare i tråden:" De snölaster man idag dimensionerar tak efter varierar beroende på var i Sverige huset befinner sig mellan 100kg/m2 och 300kg/m2"

Freeride: 26 Dec 2009 ... "En kubik vatten väger 1000 kg, normal svensk vindpackad snö väger 300-350 kg och det allra finaste puder ni kan tänka er väger kring 100 kg ..."

Slutsats:
1 kubik vatten väger 1000kg, 50 cm snö borde så motsvara 50 kg/kvm om det är puder och ca 150-175kg om det är vindpackat.
Då återstår bara vad som händer med den vinpackade snön om det börjar regna.
 
men tror ni man behöver vara orolig om man har runt 30 cm på taket och ca 45 graders taklutning,huset byggt-46 med ett tillbygge -76,gamla delen med 1 " råspont.
 
Buster1 skrev:
Nä, det går ju inte att svara på eftersom det inte är tjockleken som väger. Om det skulle börja regna nu då skulle vikten per kvadrat mer än fördubblas. Bästa svaret har du ovanför: Är du orolig? Ut och skotta så sover du skönt.
Nej, jag är inte orolig och sover inte dåligt av den orsaken..

Men visst fasen måste det gå att räkna fram.
 
Hur många tak får rasa in, innan någon myndighet kommer med rekommendationer om skottning? Är det Boverket som kan anses som myndighet?
 
jag har lästmig till att jag har snözoon 2 men jag fattar inte hur många kg/m2 min tak konstruktion då är dimensionerad för.

Hur översätter jag siforna i snözoons tabellern till kg/m2 (eller kan man inte göra så)

jag "sitter" på ett tak med 8 graders lutning, så det käns aktuellt att ta reda på detta !
 
när man dimensionerar takstolar/takbalklar så räknar man på den tyngsta snömängden som är uppmätt under de senate 50 åren. där efter tar man hänsyn till takets lutnig, snöfickor mm, så om en konstruktör räknat på ett hus är det bara att gå och lägga sig och vara lugn, är huset byggt lite hipp som happ ska man nog börja bita på naglarna
 
hagaby skrev:
när man dimensionerar takstolar/takbalklar så räknar man på den tyngsta snömängden som är uppmätt under de senate 50 åren. där efter tar man hänsyn till takets lutnig, snöfickor mm, så om en konstruktör räknat på ett hus är det bara att gå och lägga sig och vara lugn, är huset byggt lite hipp som happ ska man nog börja bita på naglarna

Jag förstår att man räknar ut att ett tak ska hålla för normal snömängt & lite till.
Men har vi normal snömäng nu ??? (eller rättaresagt, kommer mitt tak att hålla i vår, när det regnar på den snö som då ligger på taket ?)

Uppenbarligen har ett gäng tak rasat in, o dessa tak har ju nån också räknat på att dom ska hålla, men det gjorde dom inte (kan ju vara för att det nu är mer snö än normalt !)
 
när man dimensionerar bärverk ökar man realistiska laster och reducerar hållfastheten i de bärande delarna, gör man det rätt är det ingen fara, problemet är att väldigt många som dimensionerar bärverk inte tar hänsyn till vissa saker, såsom dynamiska laster, snöfickor, lastbredder mm, vilket leder till att byggnaden få sig en dos.
 
& hur vet jag att mitt hus är rätt dimensionerat då?
 
det vet inte man som jag brukar säga, har du takstolar eller balkar som bär yttertaket?
 
Jag har pupilttakstolar, som inte dierkt ser fabriskbygda ut (huset är från 69)
 
  • Mäklar bilder03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • M13.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • M15.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
det där huset har med all sannolikhet en konstruktör tittat på innan det byggdes så du kan vara lugn. om inte takstolarna är ruttna eller så.
 
F
Platta papptak ska nog skottas och har fördelen att man kan gå på dem eller köra slunga(?) om den går att få upp. Vanliga sluttande om man är rädd att få ras i huvet. Vi har ett nästan platt uppreglat över halva altanen, med plast/plexi över, håller det bra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.