PentaCAN skrev:
visst, de verkar vara klokt fast jag tycker att de e mer "finare" alltså mer ordning, och de ser ganska proffsigt ut,
Jamen då är det väl Festool som gäller? ;)
/B, duckar och tar skydd
 
Inga av de proffs jag känner har likriktat sig på märken.
 
PentaCAN skrev:
visst, de verkar vara klokt fast jag tycker att de e mer "finare" alltså mer ordning, och de ser ganska proffsigt ut,

men man kan ju ha några undantag, som en fein multimaster( finns ingen liknande makita maskin så )
Då kanske du borde skaffa dig en hög med Systainer och få en ordning som tål att kallas för "professionalism". Nackdelen är förstås att en låda kostar ca 1/5 av maskinen :D
 
Jag vill slå ett slag här för makitas lxt serie, dom är rätt billiga om man importerar dom från UK i stora paket (det är relativt förstås då hela paketet kostar 8000 ungefär, men det är bra grejer) och man behöver bara byta proppen på laddaren. Problemet är garanti, men jag tänkte som att jag får 8 maskiner till priset av 5 i sverige - så går något helt sönder skaffar jag bara en ny maskin kropp och saken är klar.

Dom är jättebra för en hemmapulare som använder maskinerna rätt ofta men inte har krav på extrem kraft eller att man kan köra tex en cirkelsåg en hel dag konstant - något dom inte riktigt klarar. Används dom mindre än för ett projekt i månaden tror jag att man kanske inte behöver så dyra maskiner och batterierna mår inte heller bra som de helt urladdas - något som nog kan hända om man glömmer ett tomt batteri i ett halvår i källaren.

Så fördelarna är flexibilitet då man inte behöver hålla på med sladdar om man ska kapa några plankor - så det går fort att komma igång och avsluta något som iaf jag tycker är trevligt, dom tar sig genom normalt dimensionerat konstruktionsvirke men det är inte som att skära smör med en varm kniv precis. Många fancy pantsy grejer saknas på dom men det behövs inte om man inte sliter med grejerna 8h om dan - det viktigaste finns där och räcker gott för oss dödliga.
 
Jag måste nog knäppa dem som säger att makita inte skulle klara 8h/dag på näsan.
Jag har i alla fall en kollega på jobbet som kör makitas lxt serier, skruvdragare, slagskruvdragare, tigersåg och borrhammare varje dag, åtta timmar om dagen, och han är nöjd, jag också som snor vissa av maskinerna för honom så fort jag lessnar på att dra förlängningskablar över hela bygget.. ;)

Visst, han kör ju inte en maskin konstant i åtta timmar, men där tror jag att alla värmeskyddet på alla maskiner av alla märken löser ut.

Dock så gillar jag dewalts slagdragare bättre, den är lite mindre och smidigare och slår snabbare.
Iofs så finns det en mindre och smidigare (än den han har) varitant i makitas sortiment nu.

Ja just ja, någon lampa har han också, bra pryl den med.
 
CCPusher skrev:
Jag måste nog knäppa dem som säger att makita inte skulle klara 8h/dag på näsan.
Jag har i alla fall en kollega på jobbet som kör makitas lxt serier, skruvdragare, slagskruvdragare, tigersåg och borrhammare varje dag, åtta timmar om dagen, och han är nöjd, jag också som snor vissa av maskinerna för honom så fort jag lessnar på att dra förlängningskablar över hela bygget.. ;)

Visst, han kör ju inte en maskin konstant i åtta timmar, men där tror jag att alla värmeskyddet på alla maskiner av alla märken löser ut.

Dock så gillar jag dewalts slagdragare bättre, den är lite mindre och smidigare och slår snabbare.
Iofs så finns det en mindre och smidigare (än den han har) varitant i makitas sortiment nu.

Ja just ja, någon lampa har han också, bra pryl den med.
Ja det stämmer, det är ju trots allt proffskvalite men det är fortfarande batteridrivna maskiner det är frågan om. Så de ska ses som en komplement för proffsen och fullt tillräckliga för amatörer. Det jag säger gäller t.ex. tigersågen, cirkelsågen, vinkelslipen och liknande effektkrävande maskiner, här bör man som proffs ha även eldrivna maskiner.
 
Binesh skrev:
Ja det stämmer, det är ju trots allt proffskvalite men det är fortfarande batteridrivna maskiner det är frågan om. Så de ska ses som en komplement för proffsen och fullt tillräckliga för amatörer. Det jag säger gäller t.ex. tigersågen, cirkelsågen, vinkelslipen och liknande effektkrävande maskiner, här bör man som proffs ha även eldrivna maskiner.
Om du menar att vi glada amatörer ska börja med att köpa en battericirkel etc etc före en nätansluten så kan jag inte säga att jag håller med (undantag finns).
Varför skall vi fattiga amatörer köpa dyrt och sämre? Jag föredrar billigt o bra istället.
Visst finns det tillfällen då det hade varigt smidigt med en batteridriven vinkelsilip eller liknande men jag känner mig så otroligt mycket tryggare med min Bosch....
 
Mikael_L
Det är t.o.m så att det är just amatörerna som använder sina saker ofrekvent som har sämst användning av batteriverktygen.
Om skruvdragaren ligger i en låda oanvänd halvårsvis så är den dels alltid oladdad när man ska använda den (och då sparar man ingen tid, ladda batteri vs dra ut en skarvsladd) och batterierna brukar få anmärkningsvärt kort livslängd.
Det blir i slutänden mycket dyra skruvar, som man drar i.
 
Nimajneb skrev:
Om du menar att vi glada amatörer ska börja med att köpa en battericirkel etc etc före en nätansluten så kan jag inte säga att jag håller med (undantag finns).
Varför skall vi fattiga amatörer köpa dyrt och sämre? Jag föredrar billigt o bra istället.
Visst finns det tillfällen då det hade varigt smidigt med en batteridriven vinkelsilip eller liknande men jag känner mig så otroligt mycket tryggare med min Bosch....

Jag menade inte priset utan syftade på effektiviteten. För en amatör spelar det mindre roll om denne tvingas vänta på att batterierna ska laddas. Då tar vi bara en extra kaffepaus.
Proffsen tenderar att pressa maskinerna mer än amatören, självklart finns det undantag här också men rent generellt. Ta bara tigersågen, borrhammare och liknande som exempel.
Och betala dyrt... Nja LXT serien är faktiskt riktigt prisvärt. Skulle man köpa liknande men nätanslutna maskiner var för sig skulle det kosta ungefär lika mycket, om inte mer. Enda skillnaden här för amatören i praktiken är att eldrivna är lönsammare på sikt då man oftast köper ny maskin när batterierna blir dåliga. Men det får sättas i relation till hur dennes arbetsvilja ökar när denne slipper dra kablar för enstaka korta jobb.
 
Mikael_L skrev:
Det är t.o.m så att det är just amatörerna som använder sina saker ofrekvent som har sämst användning av batteriverktygen.
Om skruvdragaren ligger i en låda oanvänd halvårsvis så är den dels alltid oladdad när man ska använda den (och då sparar man ingen tid, ladda batteri vs dra ut en skarvsladd) och batterierna brukar få anmärkningsvärt kort livslängd.
Det blir i slutänden mycket dyra skruvar, som man drar i.
Kan hålla med om så länge det gäller äldre batterier. Men med Li-jon har jag inte upplevt problemet du beskriver. Har nyligen tagit fram min skruvdragare efter 6 mån och kunde fixa hela jobbet utan att behöva ladda.
 
Binesh skrev:
Kan hålla med om så länge det gäller äldre batterier. Men med Li-jon har jag inte upplevt problemet du beskriver. Har nyligen tagit fram min skruvdragare efter 6 mån och kunde fixa hela jobbet utan att behöva ladda.
Dessutom är det väl så att ett Li-Ion batteri tåll att "mellanladdas" och dessutom kan sitta kvar i laddaren ?
dvs. när man kört klart för stunden är det bara att proppa batteriet i laddaren så vet man att det är fullt när man behöver det nästa gång.

Är det dessutom så att man har ett helt kit med verktyg med samma batteri så känns det väl mer motiverat att köpa nya batterier när de gamla tagit slut än om man tex bara har en skruvis eller så.
 
Mikael_L
Li-ION är jättebra. Jag är jättenöjd med min skruvdragare. Halvår utan användning har jag inte testat än, men en tre månader har det säkert varit nån gång, och batterierna har inte varit det minsta trötta efter den tiden.
 
Binesh skrev:
Jag menade inte priset utan syftade på effektiviteten. För en amatör spelar det mindre roll om denne tvingas vänta på att batterierna ska laddas. Då tar vi bara en extra kaffepaus.
Proffsen tenderar att pressa maskinerna mer än amatören, självklart finns det undantag här också men rent generellt. Ta bara tigersågen, borrhammare och liknande som exempel.
Och betala dyrt... Nja LXT serien är faktiskt riktigt prisvärt. Skulle man köpa liknande men nätanslutna maskiner var för sig skulle det kosta ungefär lika mycket, om inte mer. Enda skillnaden här för amatören i praktiken är att eldrivna är lönsammare på sikt då man oftast köper ny maskin när batterierna blir dåliga. Men det får sättas i relation till hur dennes arbetsvilja ökar när denne slipper dra kablar för enstaka korta jobb.
Håller absolut inte med.
Jag blev pålurad en Lack&Becker Häcksax med batteridrift. Den har rätt vikt etc. Men batteriladdaren är katastrof 18 timmar. Häcksaxen håller för 1/4 av häcken, sedan kan man klippa igen nästa dag. Helt oandvändbart. Senast var en granne snäll och lånade ut sin häcksax. Jag har sett att Stil ska ha en hygglig batteridriven häcksax, någon som vet?
 
magnu skrev:
Håller absolut inte med.
Jag blev pålurad en Lack&Becker Häcksax med batteridrift. Den har rätt vikt etc. Men batteriladdaren är katastrof 18 timmar. Häcksaxen håller för 1/4 av häcken, sedan kan man klippa igen nästa dag. Helt oandvändbart. Senast var en granne snäll och lånade ut sin häcksax. Jag har sett att Stil ska ha en hygglig batteridriven häcksax, någon som vet?
Bara det att det var Black & Decker förklarar ju saken. Att ens ha med dem som en parameter i resonemanget är ett hån! :D Jag pratar om kvalitetsprylar som Makitas LXT serie.
 
Konstigt resonemang att en icke hantverkare skulle ha mer tid att vänta på en uppladdning av ett batteri.

Som snickar amatör (men proffs på annat) så har jag naturtligtvis inte så mycket tid som många andra. Som exempel så har jag planerat att helgen v17 att sänka och isolera upp delar av taket på övervåningen. Jag har naturligtvis ingen möjlighet att vänta på att ett batteri ska laddas upp under detta korta tidsfönster. Skulle jag missa timesloten v 17 så finns det några dagar v35 och v 47 under året.

Vad jag vill säga med detta är att vi som inte snickrar varje dag har åxå ett tight schema att följa och har inte tid med några konstgjorda kaffepauser som många proffs faktutrerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.