Någon som vet vad det är för en chabrakstomme som rests längst bort i ändan av Åsgatan (anslutningen mot villebrådsgatan) vid nästa Etapp på andra sidan brunnbyvägen?

Det verkar vara största och mest enskilda tomten i etappen på andra sidan Brunnbyvägen som ännu inte släppts vad jag vet. Så det lär väl inte vara en privatbostad.

Detaljplanen säjer att det skall vara friliggande hus, 1-2 plan, "Bostäder inklusive bostadskomplement eller efter särskild prövning boendeservice, exempelvis närlokal, förråd och garage samt småskalig handel, hantverk, förskola och fritidshem, även gruppboende..."

Någon som hört något?
 
Redigerat:
Har också undrat över det där! Jag hoppas att det är vår framtida lokal för rundpingis.
 
T
Om ni är nyinflyttad till Knivsta och tänker ansluta ert hus till Dalkias fjärrvärmenät bör ni tänka två gånger. Nyligen har de kraftigt höjt sina fasta priser och inte nog med det, vill man senare säga upp abonnemanget vill de ha 30.000 kronor i "urkopplingsavgift". Med andra ord om man ansluter sitt hus till Dalkias fjärrvärme kan man nästan inte bli av med det (om man inte är beredd att betala 30.000 kronor). Inte nog med det, senare höjer de fritt sina taxor (rektroaktivt) utan att man över huvudtaget kan påverka det. Nedan kommer svaret jag fick från Dalkia när jag försökte säga upp avtalet:

Så här ser det ut enligt vår projektledare som räknat på det hela. Urkoppling kostar mellan tummen och pekfingret 30000. Det är lite beroende på var man behöver gräva och vad som ska återställas. Vi debiterar självkostnadspris för jobbet med urkoppling men det lär hamna någonstans runt 30' som sagt.

Att göra en inkoppling igen blir dyrare, kanske 40000-50000.

Vad man gör i de två fallen är:

Vid urkoppling gräver man upp vid huvudledningen där din servisledning är inkopplad. Vid servisen finns två ventiler som man stänger och sedan kapar man rören och sätter lock på rörstumpen.

Har man på detta sätt kopplat ur och tomställt servisslangen blir den efter ett kort slag obrukbar - den rostar helt enkelt. Vill man koppla in sig igen måste man återigen gräva upp vid huvudledningen men sedan även hela vägen in till huset och lägga nya slangar. Därför är inkoppling betydligt dyrare.
 
Redigerat av moderator:
Var står det i våra avtal? Inte har dom någon rätt till detta? Dags att gå till media igen verkar det som.
 
Redigerat:
Det där låter mycket underligt. Det som sades inför inkopplingen var att man kunde avsluta när man ville och då plomberades inkopplingen. 30000 kan jag tänka att det kostar om man ska gräva upp och återställa men inte för en plombering inte. Är det där verkligen seriösa siffror som ni checkat med Boel?
Se till att vara sakliga och inte sprida rykten. Det tjänar ingen på.

Ett tipps kan ju vara att kolla upp era avtal och undersök regelverk och ta stöd från Energirådgivaren i Uppsala. Lemming var varm för fjärrvärme, men framför allt så är jag övertygad om att han inte gillar Höjningen av de fasta avgifterna och en sänkning av de rörliga. Det gynnar ju inte att energisparande investeringar i bygget direkt, vilket han förespråkade absolut varmast.

Edit: Förlåt T499, jag läste ditt inlägg lite väl slarvigt. Du verkar ju ha kollat detta men jag skulle ändå råda dig att checka med Boel, hon brukar inte vara oresonlig det jag har haft att göra med henne och som jag förstod det var det kranarna i huset just innan växlaren som skulle stängas och plomberas och självkostnaden för det borde inte vara mer än några hundralappar.
 
Redigerat:
T
Hur "underligt" än det låter så har Dalkia (Boel) i minst två email till mig
informerat att det kostar ca 30.000 kronor (trettio tusen kronor, alltså en 3:a
och fyra nollor) att säga upp fjärrvärmen!
 
Redigerat av moderator:
Det var verkligen inte den bilden jag fick inför inkopplingen. Det där låter rent bedrägligt. Nu blir det till att lusläsa utskicken vi fått.
 
galaxenspresident skrev:
Det var verkligen inte den bilden jag fick inför inkopplingen. Det där låter rent bedrägligt. Nu blir det till att lusläsa utskicken vi fått.
Jag har fått exakt samma uppgifter av Boel. Dessutom har jag efterfrågat var i vårt avtal detta står eller i vilket utskick det har framgått. De har ännu inte kunnat presentera något. Galaxen - du vet att allt jag påstår är av högsta trovärdighet! d^_^b

Om dom vill gräva får dom gärna göra det, men i mitt avtal har jag 3 månaders uppsägningstid och någon annan förpliktelse har jag inte, inte juridiskt iaf.
 
Redigerat:
Dalkia hävdade att det var en normalvilla i Alsike man åsyftade. Med energikravet på max 110kWh per kvadratmeter och år så blir minimistorleken på en break-even- (och därmed normal-)-villa 245kvadratmeter. Nja jag tror inte riktigt det.

Beter man sig så här lär det inte bli några fjärrvärmeanslutningar till villor i nästa etapp av boängsåsen eller eventuell vidare utbyggnad av Nya Alsike.

Jag som investerat i isolering och FTX och inte byggt större än vad jag behövt och energisnålt på inrådan av Energirådgivaren i Knivsta/Uppsala känner mig inte sådär överdrivet glad över att subventionera de som slösar med 1000kr per år vilket denna nya prismodell ska innebära.

BTW: Boel känner till tråden.
 
Redigerat:
Detta är ju helt klart ett sätt att få ut mer pengar allt eftersom energiförbrukningen i husen minskar. Eftersom energikraven skärps ännu mer från i år är detta garanterat en av anledningarna till den så lägliga prisväxlingen. Nä, det här känns inte seriöst och jag kommer inte att nöja mig med den prishöjning på 16,7% vilket detta innebär för mig. Framförallt med tanke på de garantier vi fick av Dalkia att framtida prishöjningar kommer att följa övriga generella prishöjningar (inflation) samt bränslepriser. Jag har inget intresse av att fortsätta vara kund hos Dalkia och betala 60% mer per kWh än elen.
 
Dags för Sverker olofsson låter det där som...
 
T
Jag har nu formellt anmält Dalkia till Energimarknadsinspektionen som är den tillsynsmyndighet som ska se över att fjärrvärmeleverantörer i Sverige sköter sig. Bl.a. att de följer rådande lagar och bestämmelser.

Jag har högsta förtroendet för Boel, men dessa påhittade villkor kommer inte från henne utan från högre chefer inom Dalkia.

******
Dalkia har i samband med den senaste prishöjningen brutit mot bl.a. fjärrvärmelagen (Svensk författningssamling, SFS. Fjärrvärmelag, 2008:263) på minst fyra punkter:

1- Den senaste prishöjningen gäller inte och vi ska inte behöva betala efter den. Så här står det tydligt och klart i lagen:

18 § Om fjärrvärmeföretaget gör en ändring av avtalsvillkoren,ska fjärrvärmekunden skriftligen underrättas om ändringen senast två månader före den dag de ändrade villkoren ska börja gälla. I underrättelsen ska skälen för ändringen anges samt en upplysning lämnas om att fjärrvärmekunden har rätt att begära förhandling, ansöka om medling och att säga upp avtalet. Om fjärrvärmeföretaget inte följer bestämmelserna i första och andra styckena, får de ändrade villkoren inte tillämpas.

Ingen av ovanstående kraven är uppfyllda för att den senaste prishöjningen ska gälla.

2- Varje gång fjärrvärmeföretagen ändrar sina villkor (till exempel ändrar priser) har vi som konsumenter rätt att begära förhandling och Dalkia är skyldig att förhandla med var och en av oss som begär om det. Såhär står det tydlig och klart i 19 § fjärrvärmelagen:

19 § Ett fjärrvärmeföretag är skyldigt att förhandla med enfjärrvärmekund om en ensidig ändring av avtalsvillkoren tillfjärrvärmekundens nackdel, om kunden begär förhandling inom treveckor från den dag kunden enligt 18 § underrättades om deändrade avtalsvillkoren.

3- Träffas det inte någon överenskommelse mellan parterna och vi väljer att säga upp avtalet gäller 3 månaders uppsägningstid och då får Dalkia vare sig före eller efter uppsägningen tillämpa de nya taxorna. Så här säger lagen tydligt och klart:

22 § En fjärrvärmekund har rätt att säga upp avtalet omfjärrvärme om fjärrvärmekunden underrättats enligt 18 § omändrade avtalsvillkor. Uppsägningen ska för att få verkan göras senast två månaderfrån den dag kunden underrättades om ändringen, eller densenare dag som följer av 23 eller 24 §. I fråga om en konsument gäller att uppsägningen ska anses hagjorts när ett meddelande om uppsägningen lämnats in förbefordran med post eller avsänts på annat ändamålsenligt sätt. 25 § Om en fjärrvärmekund säger upp ett avtal enligt 22, 23eller 24 §, upphör avtalet att gälla tre månader från dagen föruppsägningen. Under uppsägningstiden får de ändrade avtalsvillkoren intetillämpas.

4- Lagen kan inte varav tydligare på den punkten att det inte ska kosta oss något för att säga upp avtalet:

26 § En fjärrvärmekund får säga upp ett avtal om fjärrvärmeenligt 22, 23 eller 24 § utan att påföras någon kostnad, avgifteller annan förpliktelse till följd av uppsägningen.

******

Det är mycket beklagligt att cheferna på Dalkia inte läst den grundläggande lagstiftning som reglerar deras dagliga arbete. För min del har jag ekonomiska förutsättningar att klara av även mycket större prishöjningar. Jag är dock mest upprörd av principiella skäl och över att som konsument behöva gå med på dikterade villkor som bara dumpar i brevlådan och som dessutom strider mot lagen.

Som en stor fördel har jag tillgång till gratis och obegränsad juridisk hjälp och kan gå vidare detta hur länge som helst och till vilken instans som helst om det nu skulle krävas utan att det kostar mig en enda krona.

Jag får nu se vad Energimarknadsinspektionen säger om saken efter min anmälan, innan jag tar nästa steg.

Dalkia borde ställa en enkel fråga till sig själv: Hur många av oss hade tecknat ett fjärrvärmeavtal om vi hade fått den informationen at det skulle kosta 30.000 kronor att säga upp det? Och hur många kommer att göra det i framtiden med samma information i handen?

Komplettering: Har precis pratat med den ansvarige på Energimarknadsinspektionen. Man har gjort ett tillsynsärende av det hela som redan fåttn ett ärendenummer. Dalkia har nu ca 4 veckor på sig att komma med en förmell förklaring till myndigheten.
 
Redigerat av moderator:
Bra initiativ!
 
Mycket bra jobbat T499! Vi har ju just fått nycklar till vårt hus och för ett tag sen skrivit avtal om fjärrvärme. Känns oseriöst av Dalkias ledning att inte ens hålla reda på de paragrafer de ska följa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.