Hej !

Jag skulle vilja få lite tips proffsverktygs märken.
Känner till olika, som ex. metabo, hitachi, dewalt, bosch o.s.v
Men jag vill veta vilka märken ni tycker e prisvärda :)

Skulle helst vilja ha svar av folk som haft erfaranheter,

Mvh .
 
PentaCAN skrev:
Hej !

Jag skulle vilja få lite tips proffsverktygs märken.
Känner till olika, som ex. metabo, hitachi, dewalt, bosch o.s.v
Men jag vill veta vilka märken ni tycker e prisvärda :)

Skulle helst vilja ha svar av folk som haft erfaranheter,

Mvh .
Är det inte detta som typ 3 utav 2 trådar här handlar om?

Du får gärna ta dig lite tid och läsa först. Det finns inget märke generellt i en marknadsekonomi som är mer prisvärt än något annat.
Däremot så finns det olika produkter som är mer eller mindre prisvärda för olika uppgifter.
 
Prisvärda och "proffsmärken" går oftast inte att kombinera för oss hemmapulare. Man får titta mer på den enorma glädje och välbefinnande bra maskiner skänker en.

Sen beror det ju mycket på vilken slags maskin det är...

Inte prisvärt men bäst i många lägen, Festool...
 
du har faktiskt rätt där fast jag vill ha verktyg som jag kan ha länge, jag tänker mer på kvaliten än priset ! så jag skulle vilja ha några Kvalitetsmärken ?
några förslag :D
 
Nimajneb skrev:
Är det inte detta som typ 3 utav 2 trådar här handlar om?

Du får gärna ta dig lite tid och läsa först. Det finns inget märke generellt i en marknadsekonomi som är mer prisvärt än något annat.
Däremot så finns det olika produkter som är mer eller mindre prisvärda för olika uppgifter.
Lite off topic - men enligt min mening finns det verkligen inget i någon typ av marknadsekonomi som existerar på denna planet som hindrar att ett märke kan vara mer prisvärt (lite beroende på vad man lägger i begreppet prisvärdhet, om man inkluderar faktorer som status för att man har köpt något onödigt dyrt så börjar det bli svårare. Dock måste i så fall mottagarna för det meddelandet, ofta ens vänner/kollegor eller andra man vill imponera på, förstå att det finns en prisskillnad gentemot ett i övrigt likvärdigt alternativ) än ett annat.
 
Märkena du listat upp anses ju alla vara kvalitets maskiner bland hantverkarna. Själv gillar jag Milwaukee och Makita men försöker hålla mig borta från Dewalts billigare maskiner. Rent allmänt så har väl dom flesta tillverkare sämre kvalitet i de billigare privatkonsument maskinerna.

Har nyligen köpt en Hitachi borrhammare och måste säga att Hitachi tillverkar mycket bra maskiner för ett ganska blygsamt pris.

Som sagt allt handlar om vad du ska göra med maskinen.
 
Daniel_N skrev:
Lite off topic - men enligt min mening finns det verkligen inget i någon typ av marknadsekonomi som existerar på denna planet som hindrar att ett märke kan vara mer prisvärt (lite beroende på vad man lägger i begreppet prisvärdhet, om man inkluderar faktorer som status för att man har köpt något onödigt dyrt så börjar det bli svårare. Dock måste i så fall mottagarna för det meddelandet, ofta ens vänner/kollegor eller andra man vill imponera på, förstå att det finns en prisskillnad gentemot ett i övrigt likvärdigt alternativ) än ett annat.
OT Continue: Min tanke är att inget märke kan i en marknadsekonomi alltid kan vara mer prisvärt än ett annat, det icke prisvärda skulle gå under. Däremot så när vi som konsumenter står inför ett köpbeslut så lägger vi in våra värderingar, behov, budget etc etc och kan baserat på detta här och nu bestämma oss vad som är mest prisvärt.
Resultatet kan bli både "Best ellet Fest" för oss alla:wow:
 
PentaCAN skrev:
du har faktiskt rätt där fast jag vill ha verktyg som jag kan ha länge, jag tänker mer på kvaliten än priset ! så jag skulle vilja ha några Kvalitetsmärken ?
några förslag :D
Det beror ju lite på vad du har för intentioner.
Vissa märken är ledande på vissa segment medan de är sådär på andra. Så här tycker jag utan att ta hänsyn till priset:

Skruvdragare: Makita, Panasonic, Hitachi (kanske Festool...)
Slagskruvdragare: Makita
Borrmaskin: Bosch, Fein, Makita
Borrhammare: Hilti, Bosch
Cirkelsåg: Hitachi, Makita
Sticksåg: Bosch, Festool
Kap&gersåg: Festool, Bosch, DeWalt
Tigersåg: Milwaukee, Makita
Sänksåg: Festool, Makita
Multimaskin: Fein
Vinkelslip: Bosch, Makita
Excenterslip/Rotex: Festool, Makita, Bosch
Bandslip: Festool, Makita
Deltaslip: Festool, Fein (multimaster)
Dammsugare: Festool, Nilfisk
Spikpistoler: Pasolde
Handöverfräs: Festool
o.s.v.

Sen vad som är prisvärd för just Dig beror på hur mycket du kommer att använda maskinen samt hur mycket du är villig att betala. De jag nämnde ovan är "top of line" inom resp kategori men kan i många fall funka lika bra med något annat om du inte jobbar yrkesmässigt.
 
Nimajneb skrev:
OT Continue: Min tanke är att inget märke kan i en marknadsekonomi alltid kan vara mer prisvärt än ett annat, det icke prisvärda skulle gå under. Däremot så när vi som konsumenter står inför ett köpbeslut så lägger vi in våra värderingar, behov, budget etc etc och kan baserat på detta här och nu bestämma oss vad som är mest prisvärt.
Resultatet kan bli både "Best ellet Fest" för oss alla:wow:
Ja, så som du säger fungerar det i en teoretisk marknadsekonomi, med där alla parter har fullständig information och det inte finns någon informationsasymmetri. Dock är vi väldigt (nåja, allt är relativt) långt ifrån en sådan situation i verkligheten. Ett exempel är tex Berner-brandade boschmaskiner. Exakt samma maskin, olika färg och klistermärke, men i övrigt identisk. Eftermarknadsservice, garanti, andrahandsvärde är lika - eller kanske tom bättre för bosch, speciellt avseende andrahandsvärdet. Ändå kostar Berner mer. Detta är ett typiskt exempel på när en maskin (dvs bosch sticksågen) är mer prisvärd än Berner-maskinen.

Varför finns då Berner kvar? Det beror på att kunderna inte har fullständig information. Man vet inte att det är samma maskin. Eller så tror man att Bernern är bättre för att den är dyrare (väldigt vanligt). Eller så är Berner bättre på att sälja sin prylar, tex är bättre på något av de 4 P:na (från marknadsföringen). Inget av detta betyder att Berner måste vara lika prisvärda som bosch - de kan ändå finnas kvar, pga bland annat informationsasymmetri.

Sen kan detta naturligtvis inte drivas hur långt som helst - ett märke kan inte vara hur dåligt som helst och samtidigt hur dyrt som helst och ändå finnas kvar - det finns såklart en gräns för hur stor infomationsasymmetrin är, men den är i vilket fall betydligt större i verkligheten än i teorin.



On topic: Jag håller i stort med Binesh angående top of the line för respektive typ av maskin, men dock tycker jag inte att det tvunget är top of the line som är mest prisvärt alltid...men som Binesh skriver så beror det på hur mycket du kommer att använda maskinen.

Lite om prisvärdhet, och vilket verktyg som kan vara bra att ha, har vi diskuterat här: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/62856-vilka-verktyg.html
 
Redigerat:
daniel, du har helt rätt i det du säger. När det gäller Berner fallet så verkar Berner själva jobba stenhårt på dina teorier...mao att inte synas. I princip lögn i h..e att hitt något om deras brandade sågar mm.
I ren nyfikenhet.... var tusan kan man hitta en Berner Sticksåg tex?
 
Nimajneb skrev:
daniel, du har helt rätt i det du säger. När det gäller Berner fallet så verkar Berner själva jobba stenhårt på dina teorier...mao att inte synas. I princip lögn i h..e att hitt något om deras brandade sågar mm.
I ren nyfikenhet.... var tusan kan man hitta en Berner Sticksåg tex?

Utan att veta riktigt så kan jag tänka mig att Berner har någon typ av avtal med företagskunder som gör att de kan köpa maskinerna billigare än Bosch medan vanliga konsumenter får betala dyrt enligt deras listpriser. Lite som Hiltis affärsmodell. Det är kanske så deras affärsverksamhet fungerar och får det att gå runt?
 
Var det inte ni som blev hotade med trådflytt till marknadsföringsteoriforumet? Jag slänger mig glatt in i den diskussionen. Tänker ofta på hur viktigt det är att känna sig nöjd med köpet, särskilt när man använder maskinen. Det får mig att tro att känslan av att ha gjort ett bra förvärv (det kan vara gåva etc. också) spelar väldigt stor roll för hur bra maskinen faktiskt blir i brukarens händer.

Den känslan får jag av mina Festool, Bosch, Hitachi, Fein, och flertalet DeWalt.
 
Tack för alla inlägg och svar !

Stor tack till " Binesh " !!
 
Skulle vilja ha lite tips på sladdlösa produkt märken, verktyg som, sticksåg, slagborrmaskin o.s.v.

Binesh, hoppas du kan vara lika snäll nu :)
 
PentaCAN skrev:
Skulle vilja ha lite tips på sladdlösa produkt märken, verktyg som, sticksåg, slagborrmaskin o.s.v.

Binesh, hoppas du kan vara lika snäll nu :)
Ska du ha sladdlöst kit, d.v.s. flera maskiner ur samma batteriserie så skulle jag utan tvekan rekommendera Makita 18V LXT serien då de har i princip fullt modellprogram där snittkvaliteten är snäppet vassare än andra märken med liknande kit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.