Mikael_L
Från vilket land är det bäst att importera den där då? :D :cool:

För de som inte förstår vad jag menar, så är Nimajneb en av de största förespråkarna av egen parallellimport.
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Från vilket land är det bäst att importera den där då? :D :cool:

För de som inte förstår vad jag menar, så är Nimajneb en av de största förespråkarna av egen parallellimport.
:D Ebay USA eller Seltman, men det var några månder sedan jag kollade. Straffet blev att jag stod o svor när jag mekade med en taklampa i veckan då min gamla budgetmodell svek mig:(
:D:D
 
Vad var den dåliga för modell? Jag har en blå från Classe som fungerar bra och har skalat åtskilligt med FK.

307774_X_2007-07-04_074104_960.jpg
 
En så stor tråd for å skifte EN kontakt
 
Logiman skrev:
En så stor tråd for å skifte EN kontakt
Det är ju det som är så roligt..

folk reagerar så olika på dessa typer av frågeställningar som av väldigt många uppfattas som lite förvånande. Det betyder att vissa av oss nästan ifrågasätter frågan medans andra kopplar på en föräldrainstinkt.

Ung samma utveckling såg jag nyligen i en tråd som behandlade hur man ökar trycket i en hydrofor/hydropress. TS i detta fallet besitter både kompressor och pistol med manometer men vet inte hur det funkar och är rädd för att allt skall explodera. När den självklara tipset om att det funkar precis som att fylla på lyft i bildäcket och TS svarar att denna aldrig kollat lyfttrycken i sina däck.... det är vid sådana tillfällen som trådar kan spåra ur.

MattiasP, jag har någon tysk avskalare köpt på Obi (Märke LUX) för kanske 10 år sedan för kanske en hundring. Knipexen går att få för drygt 200kr (15,85€ plus frakt från Seltmann)
 
Redigerat:
Nimajneb skrev:
Det är ju det som är så roligt..

folk reagerar så olika på dessa typer av frågeställningar som av väldigt många uppfattas som lite förvånande. Det betyder att vissa av oss nästan ifrågasätter frågan medans andra kopplar på en föräldrainstinkt.

Ung samma utveckling såg jag nyligen i en tråd som behandlade hur man ökar trycket i en hydrofor/hydropress. TS i detta fallet besitter både kompressor och pistol med manometer men vet inte hur det funkar och är rädd för att allt skall explodera. När den självklara tipset om att det funkar precis som att fylla på lyft i bildäcket och TS svarar att denna aldrig kollat lyfttrycken i sina däck.... det är vid sådana tillfällen som trådar kan spåra ur.

MattiasP, jag har någon tysk avskalare köpt på Obi (Märke LUX) för kanske 10 år sedan för kanske en hundring. Knipexen går att få för drygt 200kr (15,85€ plus frakt från Seltmann)

Lite förvånande att du förutsätter att något är självklart för att du själv har kunskap inom ämnet.. Eller förvånad är jag iof. kanske inte... Varför förvånar frågan dig? Kan man sånt här när man föds eller hur får man reda på att det är självklart om man nu inte vill testa sig fram med risk för felkopplingar om det nu hade gått att koppla fel....

Själv har jag, tro det eller ej aldrig bytt en stickpropp på en laddare från UK varpå jag, trots att jag som jag skrev i ovan inlägg trodde det var ganska självklart, hellre ställer frågan innan snarare än att dra slutsatsen att det är självklart och sen upptäcka att så inte var fallet...

Men du verkar generellt finna glädje i att vara lite spydig och visa hur duktig du är och så länge du finner glädje i det det så är det ju kanonbra.. Jag var dessutom fruktansvärt intresserad av hur duktig din svärmor är... Har undrat det ett tag nu och äntligen kom svaret...

I övrigt tackar jag för infon ang dessa stickproppar.. Fanns mycket information och kunskaper från Er övriga om än kanske lite väl mycket info ;)
 
uhhhhh...ja varsågod då... jag antar att inlägget var ditt sett att tacka för tipsen om hur man byter stickpropp, var man handlar den enklast, vilken typ som behövs och hur man enklast skalar sladden..... jag tom stöttade dig moraliskt genom att påpeka att tom min svärmor fixar detta så du kommer som jag påpekade att fixa det galant as well.

En pedagogisk källa har du ofta hos Kjell
http://www.kjell.com/?page=/fragakjell/skarvsladd/
 
Binesh skrev:
Aha, samma sak där.
Du bör se L och N märkningen på stickproppen du köper. Inte alltid det står men...
L är då lika med fas, d.v.s. bruna tråden ska kopplas där och N är lika med nollan. Blåa tråden ska alltså kopplas där. Fast i detta fall är det ju som sagt växelström så det spelar ingen roll vilken du väljer för du vet ju ändå oftast inte vilken pol vägguttaget har. Lamputtag är undantaget.
Vad du INTE ska göra är att koppla någon av dessa trådar till anslutningen märkt med "nedvända granen", en symbol för jordning. Gäller förstås bara om du köper jordat stickpropp.
Säker på att färgerna inte är kanske svart och röd i sladden? ;)

//Patrik
 
En annan fråga.. Vad sitter bakom det tredje stiftet på stickproppen eftersom Ni säger att det bara finns två kablar?
 
Tokv41 skrev:
En annan fråga.. Vad sitter bakom det tredje stiftet på stickproppen eftersom Ni säger att det bara finns två kablar?
Den tredje plinten är skyddsjord, men eftersom att det är en dubbelisolerad apparat så finns det ingen skyddsjord i sladden. Bara fas och nolla.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Den tredje plinten är skyddsjord, men eftersom att det är en dubbelisolerad apparat så finns det ingen skyddsjord i sladden. Bara fas och nolla.

//Patrik
Aha.. Tack och bock för infon!!
 
Blev ett stickproppsbyte ist för adapter.. Fans ingen adapter så därav bytet...

Men jävlar va laddaren surrar och låter? Är det vanligt att Makitaladdarna gör det? Låter betydligt mer än någon annan laddare jag hört.. Mer än en bärbar dator som jobbar....

Och sen en undran, är det någon som testat att använda garanti på laddare efter att man bytt stickpropp?
 
Mikael_L
Har du kollat så laddaren är för 230V?

Men det finns väl fläkt i vissa laddare.
 
Mikael_L skrev:
Har du kollat så laddaren är för 230V?

Men det finns väl fläkt i vissa laddare.
Ja absolut.. Batterierna laddar som det ska men den lever om rätt rejält.. Ett starkt surrande ljud...

Sen piper den inte då betterierna laddat klart men annars funkar allt.. Lampoerna lyser som det ska.. Antar också att det är fläkten som låter...
 
Det är troligtvis fläkten, precis som du har konstaterat.

För övrigt kom jag på att IKEA säljer sladdställ med 2,5A Eurokontakter. Oftast sitter sladdstället ihop med någon lampa som man kan klippa bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.