magnu skrev:
Handen på hjärtat hur många provar sin JFB 2 gånger om året.
Senaste gånge jag hempulade provade jag den sammanlagt 4 ggr på samma kväll. Det du! Och inte använde jag något fusk-motstånd heller.

Sålänge man är och skruvar i anläggningen då och då, så blir den ju per automatik testad. Kanske det är säkrare än att inte göra något... :cool:
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Nej det är bara mänskligt motstånd som gäller, ett finger på diskbänken och det andra i uttaget, men det funkar bara för de stora grabbarna.

Protte
 
"Om jag inte kommer till jobbet imorgon, så behövde jag en ny JFB"

Var det något sådant du menade? :)

Man kan fuska genom att lägga ihop jord och nolla.
 
Nolla mot skyddsjord förutsätter lite snedlast (ström och spänningsfall i nollan) så det är inget säkert tecken på trasig JFB, löser den så är den OK.

Protte
 
prototypen skrev:
Det är ju skitenkelt att trycka på knappen men sedan får man springa runt och justera alla nätdrivna klockor, nä det blir inte var 6:e månad.

Protte
Men varför trycker du inte på testknappen när det endå är dags att justera klockorna? Sommartid, vintertid?
 
Kan ju vara en bra schemaläggning men den morgonen är det väl något barn som skriker i högan sky då TV:n slocknar.

Protte
 
Mikael_L
prototypen skrev:
Kan ju vara en bra schemaläggning men den morgonen är det väl något barn som skriker i högan sky då TV:n slocknar.

Protte
Då är det verkligen dags att du börjar lära dom att läsa böcker. :cool:
Kanske läge att ha strömlöst hushåll fram till middagen, den dagen ... ;)
 
Inte ska de väl sitta och titta på tv mellan kl 2 på natten när klockan ska ställas om ;)
 
Mikael_L
fremar skrev:
inte ska de väl sitta och titta på tv mellan kl 2 på natten när klockan ska ställas om ;)
:D :D :rolleyes:
 
Det märks att ni inte träffat mina barn.

Protte
 
:D

Låter som vår två-åring som talar om för mamma hur viktigt det är att hon laddar sin iPhone - "annars går det ju inte att spela memory!!!"
 
tomlan skrev:
I Hagers monteringsanvisning/fakta står det att det i sällsynta fall kan uppstå att
reläet avmagnetiseras och man kan behöva vänta i 10-30min innan man kan återställa
Lyfter en gammal tråd,

kan bara säga att jag blev sjukt irriterad idag när frun ringde och sa att det inte fanns någon ström i huset. Bad henne återställa jordfelsbrytaren, utan att lyckas. Bara att sätta sig i bilen hem.

Utan vetskap om att det kan dröja innan den går att återställa stod jag där mitt på dagen, efter att jag lämnat jobbet, och plockade bort grupp, efter grupp, utan att lyckas återställa jordfelsbrytaren. Till slut står jag där med jordfelsbrytaren i handen och den går inte att återställa trots att inget är inkopplat. Tror då att det är fel på jfb och går ut i garaget och monterar ner den som sitter där för att sedan plocka på grupp efter grupp inne.

Väl på jobbet kollar jag på Hagers hemsida och finner att det i sällsynta falla kan dröja innan det går att återställa:mad:

Inte enkelt att felsöka med hjälp av jfb om det ska dröja 30 min innan den går att återställa. Ett vanligt problem?

Tror mig ha lokaliserat problemet till torktumlaren som låter allt annat än frisk när man startar den.

Känner mig som en idiot och är helt matt efter dagens övningar

/PC
 
Har hört talas om det kan hända, men kan inte påminna mig någon som faktiskt råkat ut för det. Hur lång tid tog det innan din JFB gick att återställa?
 
Kan ha varit runt en halvtimme. Svårt att säga då man provade att lyfta upp armen flera gånger under tiden man plockade bort mer och mer grupper. Men när den nya satt på plats och jag skulle tillbaka till jobbet så fungerade den att återställa...

Blir till att försöka att sätta upp den i garaget i stället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.