Nyligen så har dokumentären glödlampskonspirationen sänts på SVT, som handlar om det planerade åldrande som finns inbyggt i många prylar, vilket gör att de går sönder tidigare än de skulle behöva göra. Den här artikeln, där en vitvarureparatör hävdar att gamla vitvaror är bättre än nya, är också intressant tycker jag. Så jag har funderat på när gamla grejor är "bättre" än nya, ut någon signifikant aspekt.

T.ex. tänker jag mig att en gjutjärnstekpanna är bättre än en modern teflonbelagd stekpanna. Gjutjärnspannan är lika bra efter 50 år, avger nyttigt järn till maten och man kan använda metallredskap. En modern panna med non-stick-beläggning repas och tappar nonstick-effekten efter ett tag, och man måste använda plastredskap som gradvis smälter och avger otrevligheter till maten.

Mina föräldrar har också en del lakan och örngott som är från min mormor, och dessa tyger är säkert minst 50 år gamla idag, och ser inte det minsta slitna nu. Hur länge håller ett lakan från Hemtex eller IKEA idag?

Min fundering är alltså - när tycker du att gamla grejor är bättre än nya, och varför?
 
Det är lätt att bli romantisk också.. föreställningen om en guldålder (dvs: "det var bättre förr") har varit med mänskligheten sedan antiken i alla fall.

På dina exempel kan jag ge motexempel, med 25 år gamla ikea-lakan och non-stick-stekpannor som fortfarande lever och har hälsan. Men det blir ändå bara anekdoter.

Problem blir det i alla fall
- modeväxlingar: när vi tror att vi måste skaffa nytt bara för att det vi har är en aning gammalt,
- missriktad sparsamhet: när vi köpte erkänt kass kvalité från början, så att vi måste köpa nytt efter bara ett år
- okunskap: när vi köper nytt därför att vi inte orkar eller tror vi kan reparera det gamla vi har

En rätt bra princip tror jag är: använd det du har tills dess det är fullständigt utslitet - köp då nytt, men inte dessförinnan.

Så, exempelvis, använd det där kylskåpet tills dess det går sönder, och köp sedan ett nytt. Byt inte efter 5 år bara för att det kommit en ny modell som drar 5% mindre energi.
 
Ett fenomen som bidrar till effekten är ju också att de saker som gått sönder för länge sedan glömmer man bort, medans de som råkar hålla länge blir kvar som exempel på att "det var bättre förr, då gjorde man saker som höll".

Ett fåtal av de verktyg jag har idag kommer säkert hålla till mina barnbarn ärver dem (vilka beror nog mest på tillfälligheter). Sannolikheten är stor att de då kommer säga att "titta på den här X - på farfars tid kunde man allt göra verktyg som håller."
 
Jag tror nog att det mesta var sämre förr i tiden. Bilarna drog litervis med bränsle, smogen låg tung över städerna och en bilkrash i 70 km/h innebar ofelbart döden då deformationszoner och krockkuddar saknades. Sängarna var hårda, flyg till USA gick på en månadslön och schyssta möbler låg utanför den ekonomiska räckvidden för vanligt folk. Jag älskar vårt moderna konsumtionssamhälle! Men det jag är ute efter är att hitta undantagen - det som har blivit sämre med tiden.

Ett till exempel som jag tror var bättre förr är fönster. Någonstans på 50-talet så började man använda billigare virke till fönster - innan dess var det kådrikt kärnvirke som användes. Gamla fönster kan renoveras med linolja och energiglas, och på så sätt kan man få ett fönster som håller längre än ett modernt fönster.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Börja med att definiera "bättre".

Produkter kan vara "bra" på olika sätt. Miljövänlighet, resurssnålt, hanterbarhet, ekonomiskt osv.

En gjutjärnspanna håller visserligen väldigt länge, men den är tung och dyr. Hur miljövänlig den är är jag lite osäker på, begagnade gjutjärnspannor är såklart miljövänligt men vet inte om tillverkningen är så miljövänlig?
 
Nu är ju inte en person som lever på reparationer rätt person att fråga. Nya saker är oftast så "billiga" (på gott och ont) att det inte är lönande att reparera eller kräver specifik märkes/modellkompetens och specialdelar som kostar som en ny produkt.

Samtidigt har många saker gjorts klenare. Inte alla gånger i syfte att bygga in en bortre livslängd utan oftast för att få ner priset/upp vinsten. Det är risker med det också, ex att saker går sönder i förtid (innan tillverkaren tänkt det) och då riskeras dyr garanti kostnad, dåligt rykte etc.
 
Alla prioriterar väl olika saker som gör att man räknar något som bättre.

Jag anser att många typer av fordon är mycket sämre nu, dom har för många känsliga och avancerade komponenter som kan orsaka problem.
En bil hade förr 5 kablar till motorn medan en ny har det tiodubbla och minst och en eller flera styrboxar.
Eltruckar hade kontaktorer och microbrytare.
Nya har sensorer, styrboxar, potentiometrar + det som fanns på dom gamla.
Men komfort och liknande är ju mycket bättre iaf på truckar nu, på bilar är den sämre tycker jag.

Gällande att bilarna drog litervis med bränsle förr;
Min kapitän -59 med commodore -71 chassie + drivlina drar 0.8/ mil. Rak sexa och automat.
Rekord -60an jag hade drog 0,6/ mil original, saab v4 -74 drog 0,85 original.
 
  • Gilla
bruka och 1 till
  • Laddar…
Köksutrustning gjord i gjutjärn köper man en gång.
Köksutrustning gjord av aluminium och teflon för 10:- på IKEA köper man en gång.
Riktiga verktyg köper man en gång.
Verktyg som heter Best Tools på ÖoB köper man en gång.
Harboe Gold köper man en gång.
Carlsberg köper man gång på gång :)

Har nog inget att tillföra med detta mer än att jag själv köpt skit x antal gånger och sen köpt riktiga saker.
Och då blir det både dyrae och mer miljöovänligt.

Som fogpistol.
Gick genom 5 innan jag köpte en riktig för 165:-....
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker att diskussionen missar ett uppenbart faktum.

Alla gamla grejor, hus, eller vad det än är, som fortfarande finns kvar är välgjorda. Det som var illa gjort finns inte kvar, det har för länge sedan kastats eller rivits. Det gjordes fuskbyggen och verktyg eller möbler med dålig kvalitet förr i tiden också men de har för länge sedan gått hädan. Kvar finns bara en del av de bra grejorna. Så säger folk att man gjorde bättre grejor förr... Det görs bra hus och bra prylar idag också men vilka det är som är bra kommer vi inte veta förrän om flera decennier och då kommer folk peka på det som finns kvar och säga att det var bättre förr..
 
  • Gilla
Lungebo och 3 till
  • Laddar…
Det här är ju ett fantastiskt intressant ämne.

Ofta vill man ju hävda att något som är robust och håller länge är bättre än det som går sönder efter kanske bara ett par år. Men är det verkligen så alla gånger?
Som ett exempel kan jag ta vårt matsalsbord. Det är en av de billigaste modellerna som finns på IKEA och kostade endast 1500:-. Det ser hyfsat snyggt ut och fyller sin funktion väl. Dock så är det ju en spånskiva med fanér på så den kommer ju att bli utsliten efter ett ett par års användning. Ett alternativ hade ju varit att köpa ett rejält bord i massiv ek för en sisådär 20'-40'. Ett sådant borde hade sannolikt kunnat ärvas av mina barnbarn utan allt för många skavanker. Problemet är att om ett massivt bord hade varit det enda alternativet så hade vi fortfarande varit utan ett matsalsbord. På det viset är det billiga och smäckiga IKEA-bordet bättre än det dyra och rejäla.

Samma sak gäller ju det mesta som vi kan köpa. Vitvaror höll mycket längre förr men inte en chans att du kunde köpa en helt ok tvättmaskin för 2500 år 1960 (justerat för inflation naturligtvis). Det finns fortfarande dyra maöbler, verktyg, vitvaror osv. för de som vill ha "rejäla" saker som barnen kan ärva men för den som accepterar ett kortare liv för produkterna i utbyte mot ett lägre pris har utbudet blivit mycket bättre.
 
Är hållbart detsamma som bra?

En gammal hederlig oljerock är antagligen mer hållbar än en modern GoreTex-jacka, men är den "bättre"? Den är tyngre, kräver mer underhåll, är inte alls lika flexibel...

Samma sak med bilarna. det är möjligt att äldre bilar drog lika lite bensin och var enklare att serva, men är de lika bekväma att köra, har de lika låg bullernivå, har de lika bra väghållningsegenskaper, lika hög krocksäkerhet, lika rena avgaser?

Jag ställer mig också lite tveksam till om det är en fördel att de är enklare att reparera, moderna bilar kräver på sin höjd att man byter kamrem var 10:e år eller så, utöver att byta olja och oljefilter. Skulle tippa att en bil från 70-talet under 10 år behöver både byten av kolvringar, omslipning av ventilsäten och en del annat.
 
Med tanke på att vi idag konsumerar resurser från fler jordklot än vad som finns, så är det väl "bättre" att försöka köpa grejor som håller längre (förutsatt att tillverkningen, transporten etc av dessa sammantaget inte gör att de ändå konsumerar mer än det kortlivade alternativet).
 
De flesta (och jag är inte så säker på att jag är ett undantag:) tittar inte längre än den egna plånboken.

Dels köper man det man har råd med just nu, dels resonerar man ofta så att "den är gammal och det är inte så dyrt att köpa en ny" utan att reflektera över att den nya inte kommer att ge så mycket mervärde.

Titta bara på alla husrenoveringar, kollar man på återvinningscentralen så slänger folk hela fungerande möbler för att de tröttnat på dem osv.

En del verkar ju mer eller mindre få panik av att äga saker som är äldre än 3 år. Har man råd så slänger man och köper nytt.

För min del faller jag nog under det här med att "man köper vad man har råd med just nu". Däremot är jag en sparare, jag verkligen hatar att slänga fungerande saker. Jag blir vansinning på sambon när hon sorterar ur garderober och får ihop 2-3 sopsäckar med kläder som ska lämnas till nån biståndsorganisation... Det är ju fungerande kläder!! :) Ok för de som ungarna har vuxit ur, men en del grejer är ju knappt använda, varför säljer vi dem inte på Blocket istället? För ge bort dem till nån bekant vill hon inte, de är så gamla och fula.... Men sälja på Blocket är för jobbigt ju... Enklare att slänga i sopsäckar och köra till återvinningscentralen.
 
Nerre skrev:
Däremot är jag en sparare, jag verkligen hatar att slänga fungerande saker. Jag blir vansinning på sambon när hon sorterar ur garderober och får ihop 2-3 sopsäckar med kläder som ska lämnas till nån biståndsorganisation... Det är ju fungerande kläder!! :)
Det är väl bra att lämna dom till en biståndsorganisation? Då kan man ju hoppas att de kommer till nytta.
 
Återgår till de tidigare gjutjärnsstekpannorna. Har ett par av äldre modell som inte går att använda längre pga att deras botten inte är gjord för moderna glashällar. Säkert outslitliga men inte användbara.
Om något kommer få en lång livslängd avgör utvecklingen inte enbart hållbarhet.
Hur många har inte hemma kvalitets systemkameror med x-antal objektiv, men som inte längre nyttjar dem för att digitaltekniken ersatt t.ex. 135-filmerna.
Bilar med x-antal nya funktioner var uppe också. Inte var mina gamla bilar från 60-70tal bättre på något sätt än att man kunde skruva/reparera själv, men de krånglade och gick sönder (Lucas elsystem från mannen som uppfann mörkret). Skillnaden nu är att man istället lämnar till verkstad i de flesta fallen då det är mera komplext och kräver mera avancerade utrustningar vid elektronikfel.
Mycket av de äldre saker var mera slitstarka men i många fall mindre praktiska.
Vill jag ha tillbaka något annat än för att man blir nostalgisk med åren, nä, det som finns kvar gör det för att det fortfarande fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.