Hej! Jag tror att jag har sett detta i nån katalog. Jag vill ha stänkskydd i glas (hittar inget bra rosa kakel). Normalt sett målar man ju glaset och trycker upp det med silikon. Nu undrar jag om någon kan säga bu om mitt tänkta tillvägagångssätt:

Tapetsera gipset med vanlig tapet och tapetlim.
Måttbeställa glas (i 2 delar pga längd), och be glasmästaren göra skruvhål i hörnen.
Trycka upp glas, skruva i snygga skruvar
Silikona alla kanster.

Görbart? Smart?

/Danne
 
Hej!

Ska också ha tapet med glasskiva istället för kakel i köket. Har inte fått huset levererat än
så detaljplan för vårt tillvägagångssättet finns ännu inte. Vid ett tillfälle sökte jag här på
forumet och fann en del information. Har bl.a läst att härdat glas är att rekomendera.
Testa att söka.

Lycka till!
//Impossible
 
Har sovit på saken, och känner viss oro för att tapeten inte kommer att ligga dikt an mot glaset!

En vägg är ju aldrig så rak som man hoppas, det bästa vore att fästa tapeten mot glaset, men hur gör man det utan att få synliga limningar?
 
Något som brukar rekommenderas är att sätta glasskivan några mm utanför väggen (med hjälp av distanser). På så sätt blir det inte spänningar i glaset om väggen inte är rak.

Mitt tips är att sätta en skiva på samma sätt och sedan glasskivan kloss mot denna.
 
Men en skiva med distanser före, man sätter dit glasskivan.. bygger inte d på för mycket. Jag tror det, men vet inte för jag har aldrig gjort det.

Lycka till, väntar spänt på resultaten och vill se bilder på resultatet...
 
Varför inte lägga tapeten mellan glas och en skiva innanför som sedan klossas mot väggen?
 
Vi körde upp tapet på en vägg som inte var hundra jämn. Glaset är härdat 6mm och vi har inte kunnat se varken estetiskt eller hållfasthetsmässigt att detta får några som helst konsekvenser. Vi körde silikon undertill och en tunn list ovanpå skivan.

Mvh
 
Jag tror att jag kör med hängslen och svångrem:

Gipsar om, bredspacklar, tapetserar.
Glasar med kraftig dimension, ber om hål i glaset, skruvar upp med 1-3 mm distans. Sätter silikon till förbannelse.

Rimligt och vettigt eller?
 
Mycket vettigt! :)
 
Hej ! tapeten behöver inte ligga dikt emot glaset, det blir ingen skillnad på effekt.
Skit i skruvhålen, fixera in glaset o sätt fast några alu-vinklar med dubbelhäftande tejp som håller in glaset gentemot väggen, sen fogar du glaset runt om ( där det går ), vänta 3 dagar ta sedan bort alu-vinklarna, foga klart alltin runt om och voila ! du har ett köksglas utan speciellt synliga infästningar.
 
Tänk på det där med alla eldosor bara, försök om möjligt planera in en "kakellist" i överkant där du släpper ut slang för utanpåliggande uttag infästa under väggskåp. Sparar många svordomar, jag lovar.
 
Ha köket färdigt när glasmästarn är där o måttar så får du halva hål där sladdarna kan röra sej fritt. är fruktansvärt fult när glaset inte har exakt passform. skabara vara 2mm spel i botten o cirka 3-4 uppe.
 
Intressant tråd. Vi vill ha glas också, men väggen är inte rak, en puckel på ca 3mm mitt på väggen (ca 1,5m lång vägg). Vi vill ha samma tapet på hela väggen och bara sätta dit glasskivan som stänkskydd alltså inte en specell tapet bakom glaset, skulle det se konstigt ut om inte glaset ligger an hela vägen?
 
nej, det blir ingen skillnad iochmed att tapeten ändå är ifrån glaset mer eller mindre.
 
jag var hos glasmästaren idag och fick en skiva tillskuren, jag ville ha svart glas då rekommenderade han mig att måla skivan på baksidan med svart våtrumsfärg, känns underligt med våtrumsfärg nån som har något annat tips? för att fästa glasskivan så säljer ikea färdiga aluprofiler för det 2st 120cm för 119:- http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10105657
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.