När det gäller grannsämjan så tror jag att det är XXX som har mest att oroa sig för. Det är ju han som har dragit igång hela den här soppan. Ni andra sitter ju i samma båt, och så länge ni agerar hyfsat enat borde inte er grannsämja påverkas.
 
Men om ni talar med en jurist innan ni skall ha detta möte så har ni fakta att lägga fram om vad som gäller. Jag är helt övertygad om att XXX inte gjort rätt. och att han själv får stå för kostnaderna. Och att ni behöver inte lösa det med en egen pump.
 
För några veckor sedan kallades berörda fastighetsägare till ett möte hos fastighet Berget XXX längst ner på gatan intill sjön.

Låter som Toll....vägen. Finns två bygglov på fastigheten närmast sjön.
 
Har varit i kontakt med kommunens lantmäteri men lantmätarna är tillbaka efter 16. Växjö mark och miljö hänvisade till en handläggare på länstyrelsen här så honom ska jag snart prata med också. Det är också möjligt att jag får återkomma till dem än en gång innan alla trådar listats upp.

Dels vill vi lösa ansvarsfrågan om ledningarna samt se om vi finner någon dokumentation dels vill vi att någon granskar XXX arbete. Det är nog en fördel att veta så mkt som möjligt innan vi kopplar in jurister. Det beslutet kan jag inte heller ta ensam utan att tala med mina grannar, får nog söka upp dem ikväll.
 
Men som sagt de flesta jurister har "1" timmes fri rådgivning. där du kan ventilera problemet och höra vad de har för förslag. Dina grannar måste uppskatta all tid du lägger på detta :)
 
  • Gilla
matzen
  • Laddar…
S
Hej.
Eftersom det är er granne som utan att tillfråga övriga radhusägare, är det han som är beställare. Ni övriga bestrider fakturan och hänvisar allt till grannen. Tag även kontakt med ert försäkringsbolag och hör vad dom kan hjälpa er med juridiskt, eftersom er granne på eget bevåg ändrat på dräneringen. Betala absolut ingenting av den fakturan ni fått.
 
Jag var och dränerade ett hus i Sthlm där vi hittade en gammal dränledning ifrån huset ovanför som mynnade ut i hans dränering. Problemet var att han fick så mycket vatten mot sin grund att det blev fuktgenomslag i källaren.

Det slutade ett halvär senare med att husägaren ovanför fick stå för den extrakostnad för att dra om det hela. Och min beställare fick ha jobbet stående ett halvår i väntan på besked ifrån berörda instanser. Men det som var solklart var att vi fick inte stoppa upp eller ändra den inkommande dräneringen ifrån fastigheten ovanför tills beslut var taget.
 
mycke_nu skrev:
Jag kan egentligen inte se att grannen gjort något större fel i och med att det saknas servitut.

Antag att jag bygger till huset.

Grävare och byggare på plats och helt plötsligt hittar man ett rör som är i vägen. Hade jag kunnat flytta röret och ansluta det på något annat sätt så hade jag nog också gjort det.

Grannen har gjort jobbet för att komma vidare med sitt bygge och tagit på sig en kostnad. Varför skulle ni inte betala? Det är ju inte så att han pluggat röret, möjligen brustit i kommunikationen.
Jag håller med Mycke_nu.

Har ni odokumenterade rör under grannenstomt samtidigt som ni saknar servitut och avtal borde grannen få göra vad han vill med dessa rör. (min personliga mening)

De kostnader erat rör orsakat överstiger sannolikt vida ersättningen han söker ha av er.
Om ni inte vill ha med grannen att göram kan ni anlita egen entrepenör och dra om avloppen själva.

Två egna exempel på liknande situationer:

1. Upptäcker att avloppet från gäststugan rinner ofiltrerat ut i grannens hage sedan 50 år tillbaka, :mad:
Gick på 150 000 kr för att få den ansluten till avloppet 20m bort då det måste pumpas upp för en backe.

2. Hus i skogen använder min privata väg. (inte samma som exempel ovan) Huset har egen väg men inget underhåll har gjort den oframkomlig. Husägaren kontaktar mig om att han tycker min väg behövs göras i ordning,
Vägskicket är inget jätteproblem för mig som kör där nån gång månaden. men för grannsämjan skulle kan jag snygga till vägen. Jag vill däremot att vi skriver ett servitut (finns inget tidigare) som ger grannen rätt att använda min privata väg mot 1/3 av löpande underhållskostnad.

Husägaren slår backut och vägrar betala. Efter han skällt ut mig regelbundet för att jag vill ha betalt för min privata väg som han använder och går genom min trädgård bokstavligt talat, hotar jag med att investera i en vägbom. Vi har sedan dess inte talat med varandra.
 
Redigerat:
hempularen skrev:
Det är fullt möjligt att han har fått svaret att han har rätt att stänga av ledningen, men det betyder inte att han får göra det på eget bevåg.
Man kan ju undra exakt vad han frågade också.
 
Hockhult skrev:
Jag håller med Mycke_nu.

Har ni odokumenterade rör under grannenstomt samtidigt som ni saknar servitut och avtal borde grannen få göra vad han vill med dessa rör. (min personliga mening)

De kostnader erat rör orsakat överstiger sannolikt vida ersättningen han söker ha av er.
Om ni inte vill ha med grannen att göram kan ni anlita egen entrepenör och dra om avloppen själva.

Två egna exempel på liknande situationer:

1. Upptäcker att avloppet från gäststugan rinner ofiltrerat ut i grannens hage sedan 50 år tillbaka, :mad:
Gick på 150 000 kr för att få den ansluten till avloppet 20m bort då det måste pumpas upp för en backe.

2. Hus i skogen använder min privata väg. (inte samma som exempel ovan) Huset har egen väg men inget underhåll har gjort den oframkomlig. Husägaren kontaktar mig om att han tycker min väg behövs göras i ordning,
Vägskicket är inget jätteproblem för mig som kör där nån gång månaden. men för grannsämjan skulle kan jag snygga till vägen. Jag vill däremot att vi skriver ett servitut (finns inget tidigare) som ger grannen rätt att använda min privata väg mot 1/3 av löpande underhållskostnad.

Husägaren slår backut och vägrar betala. Efter han skällt ut mig regelbundet för att jag vill ha betalt för min privata väg som han använder och går genom min trädgård bokstavligt talat, hotar jag med att investera i en vägbom. Vi har sedan dess inte talat med varandra.
Dina 2 exempel haltar med denna situation.
Knappast är ett vägservitut samma sak som här.
Och din gäststuga hade ju mer med avloppsregler som brutits mot. Hade det varit fråga om vanlig dränering så kan ingen komma efter 50 år och kräva ändring.

Husen hos TS byggdes med gemensam dränering. Då krävs inget servitut. Det är ju självklart.
Oavsett vilket så kan det anses ligga rör där av hävd. Då krävs heller inget servitut.
 
  • Gilla
orparn
  • Laddar…
matzen skrev:
Hej
Vi är inte rädda för att tala med en jurist, vi hade som sagt ett möte där vi beslutade oss för att samla fakta och sedan återträffas och då besluta vad vi gör. Oavsett om jag kommer att lösa mitt med en egen brunn och pump eller inte så tänker jag också på mina grannar, jag vill att vi löser det här som ett team i samförstånd och att alla vet vartåt det bär så ingen blir sittandes ensam med svarte petter och utan lösning. Vad beträffar XXX så har han redan spelat ut sina kort och får ta ansvar för sina egna handlingar.
Sansat och klokt, matzen!

Jag har inte mycket ytterligare att komma med trots att jag arbetar med fastighetsutveckling i ap-stan och ofta får brottas med fastighetsrättsliga frågor. I storskaliga sammahang kan man ju braka igång med advokater och konsulter men här vore det extremt dumt eftersom kostnaderna för detta vida skulle överstiga grävpengarna. Bara att nysta sig framåt lugnt och sansat precis som matzen gör.

Min erfarenhet är att lantmätarna på LMV är exceptionellt kunniga (fastighetsrättsnördar) och mer än gärna lägger en hel del tid på att att förklara läget och ge råd på telefon utan att ta betalt. Ta vara på det.

Månsarp är faktiskt min hemby och jag hoppas verkligen att ni löser det på ett trevligt och lugnt sätt. Visst tyder allt på att XXX gjort bort sig ordentligt. Men om man förklarar lugnt och trevligt (utan att spela överlägsen) vad som gäller och ger XXX en hedersam reträttväg ur sitt klavertramp så finns alla förutsättningar att det skall sluta lyckligt. Att sabba grannsämjan över några tusenlappar vore onödigt. Jag menar självklart inte att ni skall betala (jag är också smålänning), bara att det alltid är värt att ta en ödmjuk och försonande väg.

Det som stör mig är att jag inte kan klura ut vilka hus det rör sig om. Sjukligt nyfiken.

// JV
 
karlmb skrev:
Dina 2 exempel haltar med denna situation.
Knappast är ett vägservitut samma sak som här.
Och din gäststuga hade ju mer med avloppsregler som brutits mot. Hade det varit fråga om vanlig dränering så kan ingen komma efter 50 år och kräva ändring.

Husen hos TS byggdes med gemensam dränering. Då krävs inget servitut. Det är ju självklart.
Oavsett vilket så kan det anses ligga rör där av hävd. Då krävs heller inget servitut.
Exempel 1 var tänk att illustrera att måste ta sitt eget ansvar.
Exempel 2 var tänkt att illustrera hur man inte ska göra.

Var inte tänkt att som exakta kopior på tråden.

Sen tror jag du har fel i att man inte behöver servitut/avtal för att ha rör under grannens tomt.......
 
En fastighetsägare kan inte ansluta dränering till kommunens dagvattensystem utan att ha ett avtal med kommunen. Den delen av är en fråga mellan kommunen och honom.

Fastighetsägaren kan inte som flera andra som kommenterat påpekat skicka en en faktura på något som ni inte har avtalat om. Bestrid fakturan omedelbart.
 
En bi-fråga.

Om man redan har dagvatten anslutet till kommunens dagvattensystem, får man då ansluta fler rör utan att "prata" med kommunen?
 
Inte för att jag tycker det är schysst att ordna kostnader för andra.

Men om man inte gjort något med röret nu och det om x år hade blivit så att det skulle behövas hur hade man varit tvungen att göra då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.