Hej. Jag bygger ett Trivselhus och har råkat ut för något otrevligt. Vill få råd hur jag bör fortskrida. Lång historia kort- Trivselhus har ett antal entrepenörer som de samarbetar med. En av dessa är Ekens Rot & Våtrumsrenovering AB. Då jag skulle skriva under kontraktet med denna entrepenör hos Trivselhus så stod där en totalsumma för entrepenadet. Denna summa inkluderade endast montering av Trivselhus standardsortiment för kakel och klinker. Förklarade att vi tänkte välja egna kakel/klinkers och frågade vad entrepenadssumman då skulle bli. "Vi återkommer med det" fick jag till svar. Sommaren kom och gick och det var omöjligt att få tag på "Ekens" för att få reda på vad entrepenadet skulle kosta. Efter många påstötningar så fick vi tilllslut ett nytt pris på våra egna val och jag höll på att falla av stolen. Efter att ha tagit in en offert till fick jag bekräftat det jag misstänkte- "Ekens" hade tagit i något så otrolig på att sätta upp våra tillval- det skilde 35-40% i arbetskostnad!
Jag rinde upp min kontaktperson på "Ekens", refererade till min andra offert och förklarade att deras nya offert var alldeles uppåt väggarna för dyr och att vi måste finna en nivå som fungerade både för mig och för dem. Då "Ekens" inte kunde/ville förändra sitt pris sa jag att vi avslutar vårt sammarbete för detta var alldeles för dyrt. "Ok" fick jag då till svar. Sagt och gjort- jag tog in en anna entrepenör men döm om min förvåning då jag i dagarna fick en skrivelse från "Ekens" advokat som tänkte stämma mig för kontraktsbrott för förlorad vinst på 40.000SEK!
Eftersom detta var Trivselhus sammarbetspartner frågade jag dem om råd, men de kunde inte hjälpa mig. Kontraktet var påskrivet och trots att den riktiga slutsumman inte var känd vid påskrivningsdatumet så var det upp till mig att bevisa att vi i samförstånd hade valt att avsluta kontraktet. Jag känner mig lurad! hur kan jag som kund bli tvungen att skriva på ett kontrakt trots att slutsumman inte var känd. och när den sedan blivit känd så kan jag inte välja att avbryta kontraktet?
Får se hur detta slutar... Någon som kan ge råd/tips?
 
Spontant skulle du nog läst på lite noggrannare innan du gått vidare, summan för Ekens entreprenad via Trivselhus hade rimligen varit lätt att få fram, den bör stå på det kontrakt du inte ville skriva på med Ekens.

Av det du berättar låter det som att du gjort bort dig och kommer att få betala dyrt för det. Oavsett vad så ska du kontakta eget ombud för att reda ut alla detaljer. Kostnaden för det får du hjälp med via din hemförsäkring.

Har du inte gått med i Villaägarna kan du passa på att göra det också, kostar några hundra per år och inkluderar en timme gratis rådgivning, vilket kan komma att räcka i ditt fall.
 
I princip så har firman rätt. Du har ingått ett bindande avtal. Att avtalet inte var fixerat i pris är inte firmans problem.

Nu har jag för mig (men kan det inte) att det finns begränsningar i konsumentköpslagen mot ett sådant här agerande. Prata med någon som kan. En konsumentvägledare på kommunen, prata med juristerna på villaägarförbundet (du måste bli medlem först), eller anlita en advokat.

Jag tycker att du skall lägga lite press på Trivselhus också, de har rekomenderat den här firman, de har medverkat till att lura in dig i ett närmast oskäligt avtal.

Ett seriöst bolag stämmer inte sina kunder, även om de rent formellt ev. skulle kunna ha rätt. Sådana firmor skall man bojkotta. Visst finns det stämningar som är motiverade, ex. kunder som bara vägrar betala utan anledning.
 
Jodå, den ursprungliga entrepenadskostnaden för våtrumsarbetena var känd. Stod i kontraktet. Men inte för våra tillval, det kunde inte "Ekens" lämna förän senare sa de. Vad skulle vi gjort, kontraktet var vi tvugna att skriva på för annars hade Trivselhus inte kunnat fortsätta med arbetet fick vi höra. Kalla mig naiv, men jag trodde aldrig att "Ekens" kunde komma med vilket pris som helst på våra tillval och att vi inte kunde ifrågasätta det. Kontraktet skrevs ju på med vetskap om att vi skulle använda icke standard material.
 
Det du kan göra är som sagt att "sätta press" på Trivselhus.

Ja, eller ställ till med ett jävla liv helt enkelt.

När jag skulle göra liknande tillval så frågade jag plattsättaren innan om vilka extrakostnader som tillkommer på ett ungefär. Det stämde sen ganska väl. Det var små kostnader för extra fog och fix för större och mindre plattor, men mest var det diffen på kvm-priset, men den var ändå förhållandevis lätt att räkna ut. Jag förstår inte varför du bett om en alternativ offert, vad är det för tillval du gjort förutom exklusivare plattor? Även hos Trivselhus ingår ju plattsättning i vissa storlekar till ett visst kvm-pris och dyrare än så tillkommer, det går ju att räkna ut mellanskillnaden själv?

Eller är det något som inte framgått?
 
Mikael_L
nikita1 skrev:
... då jag i dagarna fick en skrivelse från "Ekens" advokat som tänkte stämma mig för kontraktsbrott för förlorad vinst på 40.000SEK!
Det där låter som ett bevis på hur mycket dom skörtat upp dig. :@

Det är ju knappast så att dom stått och lallat helt utan jobb den tiden dom "reserverat" för ditt badrum. Om man bryter ett entreprenadkontrakt precis innan arbetet ska sätta igång så har säkert företaget svårt att fylla tiden med annat lika inkomstbringande och har därmed rätt till en del i skadestånd.
Men i ditt fall har dom säkert fyllt sin tid med andra arbeten, och bör inte kunna påstå att dom lidit denna ekonomiska skada.

Men jaja, hur väl man kan föra fram sådana synpunkter vid rättslig prövning ska jag inte uttala mig om. En duktig advokat kan kanske vända ett sådant anspråk till en nackdel för den som kräver det.
 
En kontrollfråga till. Det kontrakt du skrivit på, gäller det alltså för era tillval, inte "standard"kontraktet för det som ingår med Trivselhus?
 
En del av de 40 000 kan vara för den provision de sannolikt betalat till Trivselhus som tack för att de får hjälp att skörta upp er.
 
Är det en faktisk stämning, eller är det ett "hot"?
Skulle blankt bestrida detta och kallt räkna med att de inte går till tings med det...juristkostnaderna lär bli högre för dem än det de kan få ut från dig. Och det finns en god chans att det hela kan ogillas...konsumentlagstiftningen i Sverige är extremt stark, och det finns gott om rättigheter för konsument som inte går att avtala bort oavsett vad som skrivs in i kontrakt.
Är det för övrigt ett kontrakt med Trivselhus ni har eller med Eken direkt?
 
D
Som jag uppfattade det var det ett hot om stämning, eftersom det var ett brev från deras advokat. Men det är nog ganska möjligt att det är ett verkligt hot, till skillnad från när många privatpersoner hotar varandra med det, då de ju redan har involverat en advokat.

Javisst, juristkostnaderna riskerar att bli högre än beloppet som utkrävs, men det är ju iofs inga problem eftersom de säkert kommer att begära ersättning för sina kostnader i stämningen (och även antagligen kommer att få det om de får medhåll av domstolen). Så det är ju i så fall TS som riskerar betydligt mer än det utkrävda beloppet.
 
Domstolar är ganska restriktiva med att tillstyrka juridiska omkostnader överlag, och särskilt när det gäller företags omkostnader när de stämmer privatpersoner. Det är något företagsjurister mycket väl känner till, men naturligtvis inte ger sken av i kontakt med privatpersoner.
 
Har inget att tillföra i sakfrågan men måste säga att jag tycker Trivselhus försöker "smita undan" lite väl lätt. Det är klart att de kan sätta press på sina "partners" om de vill.

Känns bra att jag tackade nej till Trivselhus offert för en dryg vecka sedan!!!
 
Några kontrollfrågor så att jag förstått det hela rätt:

1. Du har skrivit på ett avtal med Trivselhus där det ingår standard kakel och klinker. Korrekt?
2. Du har begärt in och fått en offert på tillval där kostnaden är, i ditt tycke, orimlig. Korrekt?
3. Offerten på det orimliga har du inte accepterat. Korrekt?
4. Firmans ombud hotar med att stämma dig med den orimliga offerten som grund. Korrekt?
5. En annan entreprenör har satt upp kakel och klinker. Korrekt?
6. Du har inte gjort eller kommer att göra något avdrag på beloppet som du betalar för totalentreprenaden. Korrekt?
 
Jag tolkar ursprungsinlägget som att det gäller en delad entrepenad, där han tecknat ett separat avtal med firman, precis som med alla andra entrepenörer.
 
Thomas Lundquist
Förhoppningsvis så är det här löst tidigare än man kan tro. Djungeltrumman är igång och det är knappast till någon fördel för någon av dessa inblandade företag. Dom har säkert redan fått in rapporter om detta heta ämne på BH.

Annars tycker jag du ska gå raka vägen till ett proffs för råd och tips. Ett förslag är Stefan Häge på Kriström advokatbyrå som verkar ha ett samarbete med BH. Han är ett riktigt proffs i entreprenadjuridik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.