Även jag tänkte hoppa på Ubiguity, men behöver lite rådgivning kring routingen. Är det vettigare att köpa en USG och US8 (unifi switchen), eller ska man skaffa en ERLite-3?

Alla större edgeroutrar verkar ha fläkt, vilket jag inte vill ha pga placeringen. 3 portar innebär att jag behöver en switch till bakom, vilket känns mindre lämpligt.Den har heller inte PoE om jag förstår det rätt.

Den alternativa lösningen med USG och US switchen har stöd för PoE, är fläktlös men kostar mer (runt 2000 sek mer).

Finns det andra alternativ?
 
...då kör vi en till Ubiquiti-tråd....denna gång om Edgeroutern.

Vi har sedan tidigare diskuterat PtP-radiolänkar: https://www.byggahus.se/forum/internet-fiber-bredband-adsl-3g-4g/248860-p-p-lank-50m-11ac.html

...och accesspunkten AC Pro: https://www.byggahus.se/forum/inter...sl-3g-4g/278059-ubiquiti-unifi-ap-ac-pro.html

I ovanstående trådar har även Edgeroutern diskuterats, bland annat har det varit lite funderingar kring hur många svarta bälten i edgeOS syntax via CLI man måste ha. Fixar man det som vanlig svensson?

När min relativt nya Netgear R7000 plötsligt började tappa kopplingen till alla andra enheter på nätverket kände jag att det var dags att uppgradera även fw/router. Jag började med att byta lite kablar och switchar, men hittade inget som kunde förklara varför routern plötsligt blev onåbar - jag fann det därför för gott att byta ut R7000 - man får inte missa en chans till uppgradering.

Edgerroutern finns i flera varianter med olika antal portar + Edgerouter X som egentligen är en switch där routing körs i mjukvara. Bortsett från X så skiljer det inte så väldigt mycket i pris och jag önskade minst två lokala nätverk. Det fick därför bli en 5 portars variant:

http://www.webhallen.com/se-sv/dato...iti_edgerouter_erpoe-5-5x1000mbps_24v-48v_poe

Ubiquiti Edgerouter med 5 portar mot vit bakgrund, diskussion om uppgradering från Netgear R7000.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det mest spännande var ju nu att se om jag köpt något jag inte klarar av att starta upp och även var jag en smula fundersam på om mina problem verkligen var R7000-relaterade.
 
Att köpa en router med så många portar man behöver switcha låter huvudlöst och dyrt. Köp en router med så många portar du behöver ROUTA mellan och sedan sen switch för alla anslutningar på respektive lokalt nätverkt.
 
  • Gilla
Zakalwe och 2 till
  • Laddar…
Jag gick lös på en Er-x i våras. Som tur är finns det färdiga wizards som hjälper en att komma igång iaf. Sen är ju ubnt-forumen bra för man måste ju in i cli om man ska göra roliga saker.
 
D
Jag köpte en SFP men den är hyllvärmare nu... Slutade plötsligt att fungera med min fiberanslutning (routerns MAC blev blockerad på något sätt) och kunde visserligen arbeta runt det genom att ändra MAC på routern, men jag skaffade en snabb trådlös router som fick ta över det trådbundna också.
 
Så här bra (eller dåligt) gick det då för mig att installera Edgeroutern.

Jag började med att ladda ner senaste firmware till min PC (v1.9 just nu). Med senaste firmware kommer ett knippe wizards man vill använda vid installation.

Därefter ansluts PCn till eth0 och datorn konfigureras för en statisk IP adress på 192.168.1.x. Jag valde .2 och därefter kan man surfa till webguit som nås på 192.168.1.1.

Skärmdump av nätverksinställningar med statisk IP, subnet mask och gateway för en Edgerouter-konfiguration.

Uppgradera routern genom att ladda upp ny firmware och boota om.

Nu finns det en wizard att använda. Jag körde på den som gör två lokala lan (och den kan du använda även om du bara ska ha ett).

Skärmdump av EdgeRouter PoE v1.9.0 gränssnitt med Setup Wizards och WAN+2LAN2 vald.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Med denna konfiguration blir eth0=WAN/Internet, eth1 blir lokalt subnät #1 och Eth2-4 hör alla till lokalt subnät #2. Mellan dessa kan man sedan med regler/policies bestämma hur trafik får flöda, eller inte flöda....

I nästa steg ställer jag in den adressrymd och gateway adress jag brukar använda här (man kan ju köra default om man vill, men jag har fasta adresser jag inte vill ändra).

Jag väljer också att skapa en ny user som följer min namnstandard för admin-konton.

Därefter sparas det som konfigureras i wizarden och man bootar om.

Skärmdump av EdgeMAX-routerns konfigurationsgränssnitt med instruktioner för att ersätta inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I denna vy missade jag att scrolla ner och trycka "ok" osv, så jag fick lite problem senare när routern fortfarande hade gammal config och jag trodde den hade den nya.....

Men, nu startas routern om med mina adresser konfigurerade, så nu måste jag gå över till DHCP på datorn jag använder och koppa om till något av LAN interfacen, i detta fall eth2-4 (eth1 funkar också om man slagit på dhcp där).

Totalt har detta tagit cirka 10 minuter och det är enkla fält att fylla i i wizarden. Tror inte att något av detta skiljer sig från vilken konsumentrouter som helst.


Det jag sedan gjorde som avslutning var att gå in på DHCP-konfiguration och lägga in de statiska mappningar av adresser som DHCP ska använda för min fasta utrustning. Även det gick smidigt och jag gjorde cut/paste från en textfil jag hade.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
....och ungefär när jag insett att jag inte sparat den nya konfigurationen och gjort om detta, får jag diverse skumma fel som liknar det jag hade med R7000-routern. Sporadiskt ingen kontakt med routern. Jag låtsas dock inte om detta utan kör på och installerar även PRTG för att ha koll på alla noder i nätet. Sedan dess har allt funkat utan anmärkning.

Konfigurera routern tog 10 minuter, att få allt att fungera inklusive felsökning utanför routern tog totalt 3h.

Det första intrycket är att det precis som med de andra Ubiquiti-produkterna är enklare att använda GUI's etc än vad jag är van vid från de rena konsumentprodukterna. Fler funktioner ja, mer intuitiva gui's.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
ERLite-3 har tre eth-portar, ERPoe-5 har också tre eth-portar plus att ena eth-porten har en 3-ports PoE-switch inbyggd.

Eth-portarna är dom man kan routra till/från, det går även att brygga två eth-portar men då tappar man hastighet.

Om du bara behöver routa ett LAN till ett WAN så räcker båda ovan nämnda routers plus switch, om du behöver max två (tre) PoE-portar så räcker ERPoe-5 men behöver du fler så ta ERLite-3 plus en PoE-switch.
 
Demmpa skrev:
ERLite-3 har tre eth-portar, ERPoe-5 har också tre eth-portar plus att ena eth-porten har en 3-ports PoE-switch inbyggd.

Eth-portarna är dom man kan routra till/från, det går även att brygga två eth-portar men då tappar man hastighet.

Om du bara behöver routa ett LAN till ett WAN så räcker båda ovan nämnda routers plus switch, om du behöver max två (tre) PoE-portar så räcker ERPoe-5 men behöver du fler så ta ERLite-3 plus en PoE-switch.
Tack för svaret. Då låter det som att en ERLite-3 samt en edgeswitch borde hantera mitt nät. Edgeswitch 8 ser jag är fläktlös, men jag fattar inte om även 16 varianten är det (ES-16-150W). Någon som vet?

Är det i grunden någon funktionell skillnad mellan ERLite-3 + en edgeswitch med Poe kontra en USG och US8? De sistnämnde kan hanteras i samma gränssnitt, vilket kanske skulle vara trevligt.
 
En dum fråga då, är det "snabbare" att köra en 5 portars PoE router där man låter portarna vara kopplade till 2-3 switchar, kommer routern att smart fördela datat mellan dem, så tex en kopiering av filer mellan två datorer på samma switch inte stör resten av nätverket alls?

Jag kommer behöva köra switch på ca 2 ställen då jag helt enkelt i min gamla kåk inte kan få dit tillräckligt många kablar där skrivare, NAS, dator mm ska stå.

Min tanke var då att en PoE 5 kunde tex 2 av portarna driva varsin switch och 2 portar varsin AP utan att behöva någon injector.

Med en 3 portars router skulle jag behöva hänga på en switch som jag sen kopplar en switch efter... Fast det kanske inte spelar någon roll... Framförallt när max belastning är filkopiering samtidigt som 2 streamande netflix...

Med 3 portars så behövs ju separat injektor, om man då inte som sagt hakar på en ubiquiti-switch efter. Men har redan switchar, fast kanske hastigheten ligger lika mycket i switcharna, eller är det mindre känsligt?
 
JohanLun skrev:
En dum fråga då, är det "snabbare" att köra en 5 portars PoE router där man låter portarna vara kopplade till 2-3 switchar, kommer routern att smart fördela datat mellan dem, så tex en kopiering av filer mellan två datorer på samma switch inte stör resten av nätverket alls?
Nja, routern har funktionen att skicka data mellan ditt lokala när och Internet. Switcharna hanterar din trafik på ditt interna nät. Det som förvirrar lite grann är att den fysiska burken som populärt kallas router också har en switch

Det som begränsar hastigheten i en switch är den högsta hastighet som switchen kan skyffla data mellan olika portar med (populärt kallat bakplanshastighet, även om inte är riktigt rätt benämning i detta fall). Jag har för mig att den ligger på 20 Gbps för aktuell produkt. I ett nät med flera switchar blir ofta uplinken (länken mellan dina switchar) dimensionerande för hur mycket data det går att i nätet simultant.

I ett nät där alla enheter är ansluta till switchportar skickas data bara till de switchportar som är berörda av datan. En hub, som fanns förr i tiden, skickar däremot all data till alla portar. Ett sådant nät drunknar fort.
 
Jag inser att tråden spårar ur lite då, hoppas det är ok, men om man vill få ett nät som funkar bra, men plånboken inte är oändlig, var ska man spendera mest pengar? Kör man Ubiquitis grejjor rätt igenom blir det rätt dyrt. Jag är så less på saker som inte funkar utan hänger sig, kräver omstarter etc.

Ska man nöja sig med en rätt enkel router, någon av Ubis billigare, och satsa på en lite större switch? ZyXEL Dimension GS1900-24E hamnar högt upp i populäritet i billigt segment och 24 portar lär räcka för mig, 16 skulle duga att sitta där min patchpanel och kablar från hela huset möts, men 8 räcker garanterat ej. Jag kommer säkert behöva en eller två "småswitchar" för att hantera där både skrivare och dator och kanske nåt mer står placerat. Har läst på lite och förstått att jag borde ha NAS och de som ska accessa NAS på samma switch och inte lägga NAS på en "underswitch". Ska även AP ligga på samma?

Isåfall kanske det mest ekonomiska är en EdgeMax-Lite eller till och med en Ubiquiti-X-router, en Zyxel 24 port managed switch och en AC-lite-AP med en PoE injektor. Hur långt räcker det?
 
Försök undvika små underswitchar i möjligaste mån. Enheter som behöver mycket bandbredd ska ansluta direkt till "huvudswitch", där ansluter du även NAS. Koppla din skrivare trådlöst istället t.ex.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
I den andra AP tråden diskuterades hur bäst koppla switchar. Vet inte vilket tråd jag ska skriva frågan i. Men i denna passar kanske frågan om valet PoE-5 eller Lite-3... Edge X förstod jag det som den var betydligt "klenare" prestandamässigt, så det kanske är värt extraskillnaden till en Lite-3.

Men att man hellre ska satsa på en enda switch direkt efter routern där allt kopplas? Mot att ha flera switchar. Man kunde ju även tänka om man har flera switchar, om de ska gå direkt in i routern eller sitta bakom en annan switch (som jag förstod var negativt?). Är en PoE-5 ur det avseendet bättre, dvs man kan sätta 2-3 switchar, en i varje port...

Är det en fördel eller nackdel att koppla AP i en switch efter routern? Dvs är det prestandamässigt smart att köra en Lite, koppla en switch och efter det sätta accesspunkterna? En 16 eller 24 ports switch med PoE är rätt dyr, Ubis har väl dessutom fläkt? Hur stor roll spelar valet av switch? Mer än routern? Eller bättre ha APn direkt i routern?
 
Redigerat:
Om du behöver ha många portar med PoE av någon anledning, så blir switchar aldrig billigt. Om du inte behöver det så köper man Netgears blåa gigabitswitchar. Dom har ändlöst liv och kostar nästan ingenting.

Jag skulle investera mest i en AP, lite mindre på routern och minst på switchen.

Hur du fördelar dina enheter mellan switcharna i förhållande till ett NAS kommer ha väldigt liten praktiskt betydelse. Vi pratar om gigabitswitchar och få datorer hemma hos dig kan ta emot eller skicka data i den hastigheten ändå.

Jag har flera "underswitchar". En vid skrivbordet, en vid TV, en i närheten av mitt nas. Nätverket går inte märkbart långsammare av det och tillochmed om man bygger helt nytt är det jobbigt att dra fram 5-6 kablar till ett ställe.....
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.