Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag har precis nu äntligen skrivit ett brev till målaren i Motala som denna tråd gäller...

Hoppas TS får sina fiskar varma här...

Åtminstone att företaget går in här och försvarar sig...
 
  • Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
Det är väl så att firman inte får gå in i tråden och skriva utan svaren ska gå via bh redaktionen?
 
ErrkaPetti skrev:
Jag har precis nu äntligen skrivit ett brev till målaren i Motala som denna tråd gäller...

Hoppas TS får sina fiskar varma här...

Åtminstone att företaget går in här och försvarar sig...
Jag förstår inte varför du tycker att "anklagelserna" är så allvarliga? Det här är väl vardagsmat för konsumenter och hantverkare. TS har inte ställts inför den här situationen tidigare och undrar hur hen ska agera, vill ha synpunkter och råd på något som man tyckte var konstigt beteende från hantverkaren. Ämnet och stötts och blötts. Andra hantverkare har tyckt till och visat på hur en hantverkare resonerar. Andra konsumenter har tyckt till och har visat på hur en konsument resonerar (vilket nog egentligen var det som efterfrågades).
 
  • Gilla
klonk och 4 till
  • Laddar…
Jag har raderat diverse tjafs, osakligt och off topic.
 
  • Gilla
NisseM och 3 till
  • Laddar…
ErrkaPetti skrev:
Jag har precis nu äntligen skrivit ett brev till målaren i Motala som denna tråd gäller...

Hoppas TS får sina fiskar varma här...

Åtminstone att företaget går in här och försvarar sig...
Då tycker jag att DU också ska presentera exakt vilka anklagelser mot målaren som du anser ligger till grund för att TS ska få "sina fiskar varma".

Det vore också intressant att få veta exakt vad du menar med att få "sina fiskar varma", är du inte mer intresserad av sanningen? Som kanske blir en bekräftelse på vad TS säger...

Varför har du dragit igång en aktiv och uttalad kampanj som går ut på att misskreditera TS? Har du kanske kopplingar till målaren?
 
  • Gilla
Reyhn och 1 till
  • Laddar…
Det lustiga är att detta är en av få hantverkar vs kund - trådar där det lämnas så mycket information initialt att man mycket väl kan förstå bådas sidor av myntet. Det är inte hantverkaren ifråga som har agerat speciellt märkligt (eller TS), men den efterföljande diskussionen är det i mycket större utsträckning, där andra (hantverkare i huvudsak) drar slutsatser som inte ens TS hantverkare gjorde.
 
  • Gilla
NisseM och 1 till
  • Laddar…
Johnsson 56 skrev:
Vilket svammel

....ja och precis där tog dina argument slut och du insåg att du pratat i nattmössan. Det brukar låta så när korten synas.
 
Redigerat:
Intressant och tyvärr vanlig tråd. Kan förstå båda sidor då jag själv har haft en del med hantverkare att göra, både pålitliga och struliga.

* Om man inte är jättegod vän med hantverkaren eller har haft denna på flera tidigare jobb tycker jag det är tveksamt att dela ut nyckel. Självklart ska man dock vara behjälplig att öppna dörren så att hantverkaren kan komma och gå som denne vill. Förstår att det är smidigast för hantverkaren om denne bara får en nyckel, men det är ju långt ifrån alla som vill ge ut en sån.

* Tycker inte det är några konstigheter med ett standardavtal och tidrapport? Upplever själv att det är ett oerhört motstånd hos hantverkare när man ber dem om detta. Bara ett enkelt papper på köksbordet, skriv när man kommer och skriv när man går så blir det inte tjafs när fakturan väl kommer om jag bett granntanten skriva upp när mina hantverkare kommer och går och sen fakturan diffar på >20%

* Varför lastade målaren ut sina grejor vid en okänd dörr? Man ringer väl på först och SEN börjar lasta ut när man vet hur landet ligger? Mycket märkligt, och inget som TS bör lastas för, helt målarens fel.

* Håller med vad många säger, att denna typ av avtal där man inte i förväg bestämmer tider har en förmåga att bli dåliga, då man som kund i princip inte kan lämna hemmet och man som hantverkare är beroende på att nån finns och kan öppna. Tror bara det fungerar för hantverkare man har mycket stort förtroende för och kan ge en nyckel till.

* Till sist, enligt berättelsen känns det uppenbart att man hade helt olika föreställningar om detta jobb, hantverkaren ville göra det så enkelt som möjligt för denne, medan TS ville har ordning och reda. Känns ganska dömt att misslyckas, flexibilitet mot en hantverkare man inte riktigt litar på funkar inte så bra utan det bygger på förtroende. Så funkar det i min bransch och säkert i alla andra branscher också.

* Jag anlitar alltid målare vintertid för jobb inomhus. Sommar är fullständigt hopplöst, om man inte känner nån som vill komma på kvällen och jobba extra? Då hade det ju gått att planera.

/S
 
  • Gilla
Vatthagen och 4 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Då tycker jag att DU också ska presentera exakt vilka anklagelser mot målaren som du anser ligger till grund för att TS ska få "sina fiskar varma".

Det vore också intressant att få veta exakt vad du menar med att få "sina fiskar varma", är du inte mer intresserad av sanningen? Som kanske blir en bekräftelse på vad TS säger...

Varför har du dragit igång en aktiv och uttalad kampanj som går ut på att misskreditera TS? Har du kanske kopplingar till målaren?
Målarn bor i Motala och jag norr om Stockholm...
Skulle inte tro att vi någonsin sett varann, eller haft någon annan kontakt än mitt brev igår...

Eftersom jag är rörmokare till vardags sedan 36 år så känner jag mig känslomässigt engagerad i sådana här tillfällen...

Haft mycket jobb i Bromma Täby Djursholm Danderyd & Lidingö och sett och hört det mesta från krångliga och omständiga "rika" kunder...

Alla som gnäller över hantverkare skulle inte stå ut med det som jobb mer än sporadiskt...
Det är inte själva jobbet som är drygt, det är allt strul och gnäll i branschen...

Tyckte denna tråd var gnäll från första början...
Antydan om svartjobb och framförallt, TS utlämning av företagsnamnet i Motala är långt under ett värdigt beteende...
 
  • Gilla
Robert63 och 4 till
  • Laddar…
RilleRock
Hade jag vart målare och antagit mig detta jobb så hade jag lagt in "ringtid" i avtalet.
Varje gång jag hade ringt och kunden inte vart anträffbar eller kunnat öppna hade tiden skrivits upp och tillslut hamnat på fakturan.

Då slipper målaren känna sig stressad över att inte få betalt för lagd tid och kör vidare till nästa kund samt ett incitament till kunden.

Är i en annan branch dock hantverksyrke och skulle aldrig ta ett jobb utan ett skriftligt avtal.
Det är framförallt för min/vår egen skull vad som ingår och inte ingår.
 
ErrkaPetti skrev:
Målarn bor i Motala och jag norr om Stockholm...
Skulle inte tro att vi någonsin sett varann, eller haft någon annan kontakt än mitt brev igår...

Eftersom jag är rörmokare till vardags sedan 36 år så känner jag mig känslomässigt engagerad i sådana här tillfällen...

Haft mycket jobb i Bromma Täby Djursholm Danderyd & Lidingö och sett och hört det mesta från krångliga och omständiga "rika" kunder...

Alla som gnäller över hantverkare skulle inte stå ut med det som jobb mer än sporadiskt...
Det är inte själva jobbet som är drygt, det är allt strul och gnäll i branschen...

Tyckte denna tråd var gnäll från första början...
Antydan om svartjobb och framförallt, TS utlämning av företagsnamnet i Motala är långt under ett värdigt beteende...
Jag känner en faslig massa människor som bor på mycket större avstånd än du och målaren, och vi har minsann sett varandra många gånger.

Eftersom jag är konsument sedan jag föddes, och har blivåt såväl bestulen som lurad av hantverkare, känner jag mig känslomässigt engagerad i sådana här tillfällen...

Så du har haft problem med "rika" kunder. Jo, fördomsfulla människor finns det gott om...

Alla som gnäller över hantverkare. Du verkar veta mycket om människor som gnäller över hantverkare. Du stöter på många sådana, förstår jag. Finns det kanske någon särskild anledning till det, att just du stöter på så många sådana, menar jag? ...

Varför jobbar du i en bransch där du tycker att det är så mycket strul och gnäll?

Varför är det under ett värdigt beteende att informera om vilket företag man försökt anlita?

Är det enligt dig alltså under all värdighet att påtala att man fått uppfattningen att någon vill göra ett jobb svart? Står du alltså inte för yttrandefrihet? Är det bara hantverkare som får säga vad det tycker, men inte konsumenter?

DU är väldigt upprörd över folks antaganden om hantverkaren, men säger inte ett enda ord om alla de påhopp som TS fått stå ut, där är du själv tvärtom värst i klassen och har till och med aktivt vidtagit åtgärder enbart för att hämnas, vad har TS gjort dig? Och varför svarar du inte på frågan om vad du menar med att du hoppas att TS ska få "sina fiskar varma"? Är det TS som nu får stå till svars för alla dina "rika" kunder som du är sur på för att du packade av vid fel dörr, eller inte fick jobba hos utan avtal med svart betalning?

"Folk" som du är anledningen till att jag, och många med mig, har så otroligt låga tankar om hantverkare.

Sen kan du ju fundera lite på om det inte är så att många av dina "rika" kunder, är "rika" just av den anledningen att de har lärt sig att vara trevliga, vänliga och tillmötesgående mot sina kunder, istället för tvärtom... ... ...

Den gamla klyschan "Kunden har alltid rätt", har inte kommit till utan anledning, och den är lika giltig idag som förr, som idiom, i alla branscher utom en... ... ...
 
  • Gilla
NisseM och 6 till
  • Laddar…
RilleRock skrev:
Hade jag vart målare och antagit mig detta jobb så hade jag lagt in "ringtid" i avtalet.
Det förutsätter ett avtal ... ;)
 
  • Gilla
NisseM
  • Laddar…
thomasx skrev:
Jag känner en faslig massa människor som bor på mycket större avstånd än du och målaren, och vi har minsann sett varandra många gånger.

Eftersom jag är konsument sedan jag föddes, och har blivåt såväl bestulen som lurad av hantverkare, känner jag mig känslomässigt engagerad i sådana här tillfällen...

Så du har haft problem med "rika" kunder. Jo, fördomsfulla människor finns det gott om...

Alla som gnäller över hantverkare. Du verkar veta mycket om människor som gnäller över hantverkare. Du stöter på många sådana, förstår jag. Finns det kanske någon särskild anledning till det, att just du stöter på så många sådana, menar jag? ...

Varför jobbar du i en bransch där du tycker att det är så mycket strul och gnäll?

Varför är det under ett värdigt beteende att informera om vilket företag man försökt anlita?

Är det enligt dig alltså under all värdighet att påtala att man fått uppfattningen att någon vill göra ett jobb svart? Står du alltså inte för yttrandefrihet? Är det bara hantverkare som får säga vad det tycker, men inte konsumenter?

DU är väldigt upprörd över folks antaganden om hantverkaren, men säger inte ett enda ord om alla de påhopp som TS fått stå ut, där är du själv tvärtom värst i klassen och har till och med aktivt vidtagit åtgärder enbart för att hämnas, vad har TS gjort dig? Och varför svarar du inte på frågan om vad du menar med att du hoppas att TS ska få "sina fiskar varma"? Är det TS som nu får stå till svars för alla dina "rika" kunder som du är sur på för att du packade av vid fel dörr, eller inte fick jobba hos utan avtal med svart betalning?

"Folk" som du är anledningen till att jag, och många med mig, har så otroligt låga tankar om hantverkare.

Sen kan du ju fundera lite på om det inte är så att många av dina "rika" kunder, är "rika" just av den anledningen att de har lärt sig att vara trevliga, vänliga och tillmötesgående mot sina kunder, istället för tvärtom... ... ...

Den gamla klyschan "Kunden har alltid rätt", har inte kommit till utan anledning, och den är lika giltig idag som förr, som idiom, i alla branscher utom en... ... ...
Jag undrar vad du har för förhållande till Admin, för du verkar kunna hålla på att håna folk till höger och vänster oavbrutet, utan att för den skull bli raderad
 
  • Gilla
Robert63 och 4 till
  • Laddar…
Johnsson 56 skrev:
Jag undrar vad du har för förhållande till Admin, för du verkar kunna hålla på att håna folk till höger och vänster oavbrutet, utan att för den skull bli raderad
Då har du uppenbarligen missat alla de inlägg jag skrivit i tråden, som blivit raderade. För det är mer än ett, kan jag lova dig.

Men lite lustigt är det, för du har ju läst och besvarat en del av dem.

Så det lustiga är väl snarare att du påstår saker som du vet inte är sanna!

Att jag sedan bemöter folk på samma vis som de bemöter mig och andra, tycker jag bara är ganska naturligt. Även det har jag förklarat tidigare.
 
  • Gilla
alienone
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.