Håller på att slita mitt hår. I höstas så sådde vi gräs efter alla konsten regler. Vi fick gräs men också otroligt mycket ogrös och framför allt ett kostigt gräs som är som tuvor. Det växer inte så mycket på hjöden det breder ut sig med väldigt långa hårda strå. På en kvm har vi nog upp åt en 50-75 st tuvor. Sådant "gräs" ser man ofta i dikes kanter och längst åkrar. För ca 4 veckor sedan så stödde vi ut weibulls kombi (vattnade efter några dagar). Det har inte hjälpt. Näst intill omöjligt att ta den för hand då vår trädgård är på 600 kvm. Är det någon som vet vad vi kan göra för att få bort dem och vad det heter??
 
vad använde ni för gräsfröblandning?
 
Kan det vara kvickrot ni har fått i gräsmattan? Den kommer inte från gräsblandningen utan troligast som frön i jorden.
Om det är kvickrot är det bäst att gräva upp varje tuva pga den sprider sig med underjordiska löpare, detta gräs är svårt att få bort . Lycka till
 
Ett annat alternativ kan vara vitgröe

Om det är det ni fått så hjälper tyvärr inget bekämpningsmedel man köper i handeln, utan då gäller manuell bortplockning. Tydligen är det ganska känsligt för torka och om man låter hela mattan torka ut så kan det begränsa ogräsets tillväxt.
 
Redigerat:
Vitgröe är en ettårig växt, som måste fröa av sig för att sprida sig till nästa år. Kvickrot är en perenn...
Om man alltså håller efter vitgröen återkommer den inte till nästa år.
Tyvärr finns inget bekämpningsmedel som bara tar vitgröe eller kvickrot och inte skadar det andra gräset ( försvingel, rödsvingel, ängsgröe mm) Men vill du ha allt väck finns ju Roundup, Rambo mm. Efter några veckor sår man nytt gräsfrö och hoppas att det inte finns några frön kvar i marken av det gamla. Om man inte vill använda roundup mm måste man bekämpa tuvorna för hand.
 
Redigerat:
maggan9 skrev:
Vitgröe är en ettårig växt, som måste fröa av sig för att sprida sig till nästa år. Kvickrot är en perenn...
Om man alltså håller efter vitgröen återkommer den inte till nästa år.
Några andra tips än manuell bortplockning och RoundUp?
 
Redigerat:
En sak till, gräsets tillväxtzon ligger mycket långt ned, vilket innebär att gräset blir bara kraftigare om man klipper det till skillnad från ej grässorter som har tillväxtzonen högt upp. Ex om du har brännässla och klipper kommer den att försvinna efter ett tag för du förstör dess tillväxtzon och då orkar den inte komma mer.
 
Hej OlaF

Vi använde oss av weibulls extra green
 
121 skrev:
Håller på att slita mitt hår. I höstas så sådde vi gräs efter alla konsten regler. Vi fick gräs men också otroligt mycket ogrös och framför allt ett kostigt gräs som är som tuvor. Det växer inte så mycket på hjöden det breder ut sig med väldigt långa hårda strå. På en kvm har vi nog upp åt en 50-75 st tuvor. Sådant "gräs" ser man ofta i dikes kanter och längst åkrar. För ca 4 veckor sedan så stödde vi ut weibulls kombi (vattnade efter några dagar). Det har inte hjälpt. Näst intill omöjligt att ta den för hand då vår trädgård är på 600 kvm. Är det någon som vet vad vi kan göra för att få bort dem och vad det heter??
Det finns ett par olika bekämpningsmedel som tar bort vitgröe, känner du nån bonde så kan han säkert fixa det åt dig.
 
Jag har samma problem som 121. Den var så att vi fick 150 m3 jord från en gammal äng, och då kom givetvis frön från ängen som sedan resulterade i dessa tovor.
Nu är det ju så att vi har kanske 75-100 tovor i gräsmattan som nu är behandlade med Roundup så de är på väg bort, men sen är det strån av detta gräs i HELA gräsmattan som är omöjligt att bekämpa med Roundup.
Som jag förstått det så arbetar kombimedlen med/mot strån eller blad, och då detta är ett gräs med strån så kommer inte något kombimedel att bita på det.
Jag fick även tipset att klippa det ofta, ofta, för att alltid ha en färsk snittyta på ogräset vilket det tydligen inte gillar. Köpte en Automower som får sköta det jobbet.
Jag kan inte köra Weibulls Gräskombi på gräsmattan iår, då gräsmattan är sådd iår med Weibulls Extra Green.
Mattan måste vara minst 6 månader och väletablerad innan man kan gå på med kombimedel.
Jag har bara gått på med en giva Supar Gramino och sen duschat tovorna med Roundup.

Se bild på eländet före duschningen med roundup. Vad är det för ogräs, nån som kan sin flora?

Mvh
Mattias i växtzon ogräs
 
  • gras 003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräs är svåra att identifiera utifrån en sådan bild, och det finns flera gräs som växter kraftigt på detta sätt, men det skulle kunna vara kvickrot. Om det är den, så ger den med sig så småningom, när det sådda gräset tar över. Kvickrot gillar inte i längden att bli kortklippt.

Ni kan kolla om det är kvickrot på rötterna. Ljusa kraftiga rötter som brer ut sig åt sidorna för att bilda revor.
 
Jag ska rycka upp en tuva åt dig Torpar´n, som jag omsorgsfullt ska sköjla av, ta kort på och lägga in här så ska du få artbestämma den åt mig. Jag är mera den typen som ser skillnad på en kotte och en maskros.
 
Vad passar väl bättre på midsommar än att leka med ogräs. Har tagit upp lite blandat småogräs.
Plattorna som de ligger på är 21 x 21 cm.
De jag är mest orolig för är de som ligger i översta raden, de är alla av samma sort som jag kan se det. Något tilltufsade efter att gräsklipparen gått en vecka och gnagt på dem, men jag tror att det går att se ändå för den grönfingrade.

Slå upp en nubbe och kika och fundera på dessa, och skriv sedan ett svar om hur man bör bekämpa dem. Rad två & tre är jag själv övertygad om att man får bort med kombimedel, då det är bladväxter.

Glad midsommar alla!

Bilden som högupplöst finns här:
http://hem3.passagen.se/vobby/tovor.jpg
 
  • gras 014.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • gras 015.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Oj, vad ambitiöst!
Den vänstra bilden ser typiskt ut som kvickrot. Dom kraftiga rötterna som lyser vitt i myllan. De övre plantorna på bilden t.v. är nog små plantor av kvickrot. Bladväxterna kan jag tyvärr inte urskilja på min lite småkassa datorskärm.

Många av de ogräs som kommer upp när man har sått gräsmatta är typiska åkerogräs som kommer att försvinna när man börjar klippa regelbundet och gräset tar över. Jag kan inte bedöma om dessa är av den kategorin eller om de är sådana som trivs i gräsmattor.

Vad gäller kombimedel så är det effektivt för att få bort alla växter som inte är gräs. MEN, man ska vara medveten om att buskar och träd kan ta skada. Här kan du läsa om vad det är som kan hända:
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=73430&hl=syrén

Vad gäller kvickroten..... Om ni redan har sprutat Roundup på dom större tussarna så kommer dom att försvinna. MEN ni får låta bli att klippa där till dess att dom har vissnat ner. Annars är det bortkastat. Dämot är det svårt att rounduppa kvickrot som finns lite här och var utspritt i gräset utan att det sådda gräset tar skada. Jag skulle absolut satsa på att kvickroten så småningom tröttas ut genom regelbunden klippning. Kan ta en eller två säsonger, men sedan kommer den att vara glömd. Det är värre när man får kvickrot i häckar o buskar, kan vara ett himla jobb att få bort.

GLAD MIDSOMMAR!;)
 
Redigerat:
Du har längst ned till vänster två arter av någon veronica, jag tror du har Ärenpris...
brevid de två veronicorna är det Lomme eller backskärvsfrö.
Längst ned till vänster är det Backtrav.
På mitteraden, längst till vänster har du Tussilago= hästhov ( bladen liknar en hästhov)
Blomman i mitten är jag lite osäker på men det liknar en Måra( snärjmåra?), och brevid den ser det ut som Baldersbrå men det är inte helt lätt att se.
Jag tror också på kvickrot på de översta bilderna...
Det gäller att känna sina fiender...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.