145 996 läst · 251 svar
146k läst
251 svar
Hur lång tid tar ett källarprojekt? [Bilder]
Det har hänt lite mer.
Nu ligger all isolering på plats. Det blev lite extra jobb med ytterligare avjämning när isodränskivorna las ner - antagligen är man överdrivet petig men det känns bättre än att låta bli.
http://www.mugglo.net/kallare/PICT4356.jpg
Här syns också radonsugröret.
http://www.mugglo.net/kallare/PICT4361.jpg
Avlopp och golvbrunnar tog längre tid att ta sig runt, dessutom ska ju dessa justeras in i exakt rätt höjd också.
All isolering är på plats och vi har också gjutit fast avlopp och andra genomföringar.
Det gröna på bilden är cellplast typ Skogsmulle-liggunderlag - detta ligger på sulan för att skapa en rörelsemån för plattan när isoleringen pressas ihop med tiden. Vet inte om detta funkar men ryktet säger att det är en bra ide.
Därefter rullade vi ut plast (radontätning) samt geoduk. Har slutat fundera på varför jag gör saker i detta projekt så vad geoduken är bra för när plasten ändå ligger där, det vettefasen. Den skyddar iaf plasten en aning när man meckar med armering och annat.
Har också lagt tunn frigolit längs väggarna för att förhindra att betongkakan fastnar i väggarna. Detta ska vara en flytande konstruktion. Denna springa tätas sedan med lämplig fogmassa.
Armeringsnäten var roliga. Speciellt kul var det att böka in 5x2,05m nät genom två dörrrar och en garageport. Fråga mig inte varför jag kapade nätet så stort. Näten läggs med två rutors överlapp. 6mm armering används.
Innan distanserna till armeringsnätet monterades rullades golvvärmeslangen ut. 20mm pex är tråkigt att hantera och ännu tristare är det när det ligger 240m på rullen. En slangvinda konstruerades:
http://www.mugglo.net/kallare/PICT4387.jpg
Efter några modifikationer fungerade den riktigt bra:
http://www.mugglo.net/kallare/PICT4400.jpg
http://www.mugglo.net/kallare/PICT4404.jpg
Att rulla ut slangen gick smidigt. Läggs på cirka cc30cm och najas fast i armeringen.
http://www.mugglo.net/kallare/PICT4407.jpg
För att på ett smidigare sätt kunna provtrycka alla tre slingorna samtidigt meckades en uppgraderad provtryckarpryl ihop som istället sitter monterad på fördelningsblocken. Det är väl så dom riktiga rörgubbarna gör så då vill ju inte jag vara sämre:
http://www.mugglo.net/kallare/PICT4412.jpg
Vatten fylls på i returblocket och avluft + tryckmätare sitter på framledningen, överst. Resten av värmesystemet är faktiskt redan inkopplat på dessa block, men bortkopplat via två ventiler.
För att enkelt kunna fylla på vatten användes det framtida tappstället för tvättmaskinen.
http://www.mugglo.net/kallare/PICT4413.jpg
Nu kvarstår bara några få aktiviteter:
Provtrycka slangarna.
Färdigställa armeringsnätets distanser (gjutgubbarna får bestämma hur dom vill ha det)
Gjuta fast golvbrunnarna.
Inte mycket kvar alltså och tur är väl det för jag är rätt trött på att stå och uggla i källaren.
Nu ligger all isolering på plats. Det blev lite extra jobb med ytterligare avjämning när isodränskivorna las ner - antagligen är man överdrivet petig men det känns bättre än att låta bli.
http://www.mugglo.net/kallare/PICT4356.jpg
Här syns också radonsugröret.
http://www.mugglo.net/kallare/PICT4361.jpg
Avlopp och golvbrunnar tog längre tid att ta sig runt, dessutom ska ju dessa justeras in i exakt rätt höjd också.
All isolering är på plats och vi har också gjutit fast avlopp och andra genomföringar.
Det gröna på bilden är cellplast typ Skogsmulle-liggunderlag - detta ligger på sulan för att skapa en rörelsemån för plattan när isoleringen pressas ihop med tiden. Vet inte om detta funkar men ryktet säger att det är en bra ide.
Därefter rullade vi ut plast (radontätning) samt geoduk. Har slutat fundera på varför jag gör saker i detta projekt så vad geoduken är bra för när plasten ändå ligger där, det vettefasen. Den skyddar iaf plasten en aning när man meckar med armering och annat.
Har också lagt tunn frigolit längs väggarna för att förhindra att betongkakan fastnar i väggarna. Detta ska vara en flytande konstruktion. Denna springa tätas sedan med lämplig fogmassa.
Armeringsnäten var roliga. Speciellt kul var det att böka in 5x2,05m nät genom två dörrrar och en garageport. Fråga mig inte varför jag kapade nätet så stort. Näten läggs med två rutors överlapp. 6mm armering används.
Innan distanserna till armeringsnätet monterades rullades golvvärmeslangen ut. 20mm pex är tråkigt att hantera och ännu tristare är det när det ligger 240m på rullen. En slangvinda konstruerades:
http://www.mugglo.net/kallare/PICT4387.jpg
Efter några modifikationer fungerade den riktigt bra:
http://www.mugglo.net/kallare/PICT4400.jpg
http://www.mugglo.net/kallare/PICT4404.jpg
Att rulla ut slangen gick smidigt. Läggs på cirka cc30cm och najas fast i armeringen.
http://www.mugglo.net/kallare/PICT4407.jpg
För att på ett smidigare sätt kunna provtrycka alla tre slingorna samtidigt meckades en uppgraderad provtryckarpryl ihop som istället sitter monterad på fördelningsblocken. Det är väl så dom riktiga rörgubbarna gör så då vill ju inte jag vara sämre:
http://www.mugglo.net/kallare/PICT4412.jpg
Vatten fylls på i returblocket och avluft + tryckmätare sitter på framledningen, överst. Resten av värmesystemet är faktiskt redan inkopplat på dessa block, men bortkopplat via två ventiler.
För att enkelt kunna fylla på vatten användes det framtida tappstället för tvättmaskinen.
http://www.mugglo.net/kallare/PICT4413.jpg
Nu kvarstår bara några få aktiviteter:
Provtrycka slangarna.
Färdigställa armeringsnätets distanser (gjutgubbarna får bestämma hur dom vill ha det)
Gjuta fast golvbrunnarna.
Inte mycket kvar alltså och tur är väl det för jag är rätt trött på att stå och uggla i källaren.
Produkter som diskuteras: "slangvinda"
Väggvinda Auto 40 meter Hozelock
Automatisk indragning
1 899 kr inkl moms
Läs mer
Hej Mathias,
Som vanligt imponerande, både arbetet och dokumentationen!
En fundering på bilden med WC-avloppet. Vågar du lägga slang så nära stosen med risk för att dra en skruv (givetvis bara om du har golvmonterad WC) i slangen?
Peter
Som vanligt imponerande, både arbetet och dokumentationen!
En fundering på bilden med WC-avloppet. Vågar du lägga slang så nära stosen med risk för att dra en skruv (givetvis bara om du har golvmonterad WC) i slangen?
Peter
Tack,Wigert skrev:
Med golvholk vore det nog osmart men här är det vägghängda toaletter som gäller och dom står bara på golvet, inte ens fixturen har skruvar. Det blir ju en liten nisch längs med väggen också, men den skruvas bara i väggen och limmas i golvet.
På några ställen ska jag regla upp med plåtreglar, där ligger slangen med ordentlig marginal iaf....
Perfekt. Fixtur-WC har jag i nya badrummet, perfekt. Snubben som jag ev. skall anlita för att fixa min källare pratade om att gjuta in gängstänger där det skall ligga plåtregel på golvet för en WC, så slipper man fundera.....MathiasS skrev:
Det vore kul att se din kostnads-/arbetstidssammanställning efteråt!
Produkter som diskuteras: "gängstänger"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Arbetstid orkade jag bara räkna de första dagarna......nu har jag tappat räkningen.
Pengamässigt vet jag exakt och det kommer en sammanställning, mest för att det blev så mycket dyrare än vad magkänslan sa. Tänker man efter är det inte så konstigt men innan jag började planera detta så trodde jag att det var ett billigt projekt. Nu slutar det på straxt under 35kSEK.
Pengamässigt vet jag exakt och det kommer en sammanställning, mest för att det blev så mycket dyrare än vad magkänslan sa. Tänker man efter är det inte så konstigt men innan jag började planera detta så trodde jag att det var ett billigt projekt. Nu slutar det på straxt under 35kSEK.
Uppdatering:
De tre slingorna är nu provtryckta med gott resultat. Wirsbos dokument för egenkontroll av täthet (finns på Wirsbos hemsida) är ifyllt och arkiverat. Provtryckarmanicken fungerar utmärkt även om det skulle vara bättre med en manometer som är graderad till 2kg istället för till 10kg.
Distanserna till armeringen är på plats (150st ungefär) och nu återstår endast att gjuta fast golvbrunnarna.
De tre slingorna är nu provtryckta med gott resultat. Wirsbos dokument för egenkontroll av täthet (finns på Wirsbos hemsida) är ifyllt och arkiverat. Provtryckarmanicken fungerar utmärkt även om det skulle vara bättre med en manometer som är graderad till 2kg istället för till 10kg.
Distanserna till armeringen är på plats (150st ungefär) och nu återstår endast att gjuta fast golvbrunnarna.
Jaha då är det väl dags att avsluta ytterligare en projekttråd.
Idag gjöts betongkakan och källarprojektet är därmed avslutat. Nu händer där ingenting på säkert fem månader i väntan på att betongen ska torka ut ordentligt.
Efter några korta förberedelser var det dags för gjutning, betongbilen var försenad men när det hela väl kom igång gick det fort som blixten. Efter cirka 40minuter låg det betong på hela utan på rätt nivå och efter ytterligare någon halvtimma var det också fall i blivande duschen och lokala fall runt övriga golvbrunnar. Övriga ytor jämnades också till så att dom är klara för klinker.
Här syns vibran och mitt, om jag får säga det själv, enastående underarbete.....
Betongbilen var en stadig rackare som inte blåser omkull i första taget....:
Med betongbilen på plats var det bara att hänga in betongsnablen och börja spruta.... 15meter når man med slang på detta sätt.
Först sprutas betongen ut, därefter vibras betongen så den flyter ut till rätt nivå - rätt nivå hittas med lasern.
http://www.mugglo.net/kallare/PICT4495.jpg
All betong på plats, nu återstår finavjämning och fall kring golvbrunnarna:
http://www.mugglo.net/kallare/PICT4497.jpg
Avjämnat och klart:
http://www.mugglo.net/kallare/PICT4498.jpg
http://www.mugglo.net/kallare/PICT4499.jpg
Nu på kvällen går det att gå på golvet och vi har lagt på plast för att bevara fuktigheten. Utan plast torkar golvet på en kvart. Klimatet i källaren (och resten av huset för den delen) var obehagligt utan plast - extremt fuktigt och närmare 30 grader varmt.
Ett litet tips till den som låter golvvärmeslingan vara vattenfylld och trycksatt under gjutningen (vilket är en bra ide): Sänk trycket till noll när det är färdigklafsat bland rören. Det blir väldigt varmt i kakan och med slingorna stängda blir trycket högt. Här steg det till cirka 5kg innan jag insåg vad som var på gång.... Kanske blir trycket aldrig så högt att det blir ett problem, men det beror nog på vilket tryck man börjar med, hur långa slingorna är och vad man har för slang.
Avslutningsvis kom också Lastbils-Conny förbi och hämtade lite sten - resterna av det gamla golvet. Trots fleraxlig bil blev det två vändor pga vikten.
http://www.mugglo.net/kallare/PICT4503.jpg
Det var allt för denna gång!
Idag gjöts betongkakan och källarprojektet är därmed avslutat. Nu händer där ingenting på säkert fem månader i väntan på att betongen ska torka ut ordentligt.
Efter några korta förberedelser var det dags för gjutning, betongbilen var försenad men när det hela väl kom igång gick det fort som blixten. Efter cirka 40minuter låg det betong på hela utan på rätt nivå och efter ytterligare någon halvtimma var det också fall i blivande duschen och lokala fall runt övriga golvbrunnar. Övriga ytor jämnades också till så att dom är klara för klinker.
Här syns vibran och mitt, om jag får säga det själv, enastående underarbete.....
Betongbilen var en stadig rackare som inte blåser omkull i första taget....:
Med betongbilen på plats var det bara att hänga in betongsnablen och börja spruta.... 15meter når man med slang på detta sätt.
Först sprutas betongen ut, därefter vibras betongen så den flyter ut till rätt nivå - rätt nivå hittas med lasern.
http://www.mugglo.net/kallare/PICT4495.jpg
All betong på plats, nu återstår finavjämning och fall kring golvbrunnarna:
http://www.mugglo.net/kallare/PICT4497.jpg
Avjämnat och klart:
http://www.mugglo.net/kallare/PICT4498.jpg
http://www.mugglo.net/kallare/PICT4499.jpg
Nu på kvällen går det att gå på golvet och vi har lagt på plast för att bevara fuktigheten. Utan plast torkar golvet på en kvart. Klimatet i källaren (och resten av huset för den delen) var obehagligt utan plast - extremt fuktigt och närmare 30 grader varmt.
Ett litet tips till den som låter golvvärmeslingan vara vattenfylld och trycksatt under gjutningen (vilket är en bra ide): Sänk trycket till noll när det är färdigklafsat bland rören. Det blir väldigt varmt i kakan och med slingorna stängda blir trycket högt. Här steg det till cirka 5kg innan jag insåg vad som var på gång.... Kanske blir trycket aldrig så högt att det blir ett problem, men det beror nog på vilket tryck man börjar med, hur långa slingorna är och vad man har för slang.
Avslutningsvis kom också Lastbils-Conny förbi och hämtade lite sten - resterna av det gamla golvet. Trots fleraxlig bil blev det två vändor pga vikten.
http://www.mugglo.net/kallare/PICT4503.jpg
Det var allt för denna gång!
Ok, en liten liten uppdatering.
I natt bildades en <1mm spricka tvärs över rummet (mellan avloppsröret till nästa våning och avlopps stumpen till höger i bild). Vet inte riktigt varför eftersom kakan inte "knäcks" över något, varken där eller på annan plats. Det är kanske bara en spricka som resultat av torkningen? Golvvärmen är inte påslagen. Avloppsrören går inte på tvären i betongen utan raktigenom och svänger inte förrens under betongkakan.
Som jag ser det har inte detta någon praktiskt betydelse, varken nu eller när det ligger plattor på betongen. Jag trodde dock att ev sprickor skulle komma på andra hållet längs med sula som källarväggen står på - men icke.
I natt bildades en <1mm spricka tvärs över rummet (mellan avloppsröret till nästa våning och avlopps stumpen till höger i bild). Vet inte riktigt varför eftersom kakan inte "knäcks" över något, varken där eller på annan plats. Det är kanske bara en spricka som resultat av torkningen? Golvvärmen är inte påslagen. Avloppsrören går inte på tvären i betongen utan raktigenom och svänger inte förrens under betongkakan.
Som jag ser det har inte detta någon praktiskt betydelse, varken nu eller när det ligger plattor på betongen. Jag trodde dock att ev sprickor skulle komma på andra hållet längs med sula som källarväggen står på - men icke.
Utan att veta, så tycker jag det känns logiskt att sprickan kommer på den ledden, jag tror nämligen att det har med temperaturer att göra dvs längdutvidgning pga temperaturskillnader och eftersom "kakan" är längst tvärs sprickan så blir det höga påkänningar i den ledden, troligen så har väggarna och kakan lite olika längdutvidgning och det ger upphov till dessa spänningar.
Men just nu är det nog inte frågan om någon utvidgning - plattan som torkar krymper ju och allt annat material runt om blir kallare. Mellan vägg och kaka blir det faktiskt ingen spänning heller - det ligger gott om distansmaterial som kan deformeras just för att undvika detta.Carla skrev:Utan att veta, så tycker jag det känns logiskt att sprickan kommer på den ledden, jag tror nämligen att det har med temperaturer att göra dvs längdutvidgning pga temperaturskillnader och eftersom "kakan" är längst tvärs sprickan så blir det höga påkänningar i den ledden, troligen så har väggarna och kakan lite olika längdutvidgning och det ger upphov till dessa spänningar.
Well, en spricka är det iaf.
Jag hoppar i tråden..
Ang avloppsrören som nämns i början. Byggmax är en av de dyrare jag har hittat på dessa prylar.. I sverige är t.ex. Hornbach betydligt billigare.. även om jag tog en ordentlig avloppsrörslastning i polen så räckte det så klart inte.. går åt mer än vad man tror...
byggmax är uppskattningsvis dubbla priset mot hornbach.. som i sin tur är trippla priset mot castorama i polen.. samma grejjer, ibland samma märken..
Ang avloppsrören som nämns i början. Byggmax är en av de dyrare jag har hittat på dessa prylar.. I sverige är t.ex. Hornbach betydligt billigare.. även om jag tog en ordentlig avloppsrörslastning i polen så räckte det så klart inte.. går åt mer än vad man tror...
byggmax är uppskattningsvis dubbla priset mot hornbach.. som i sin tur är trippla priset mot castorama i polen.. samma grejjer, ibland samma märken..