Immobil
Immobil: [citat] Bara planket eller muren. ;)
4 svar · 4,9k läst
lastkaj
lastkaj: Det krävs ett servitut för att gräva ner en kabel på er tomt som ska till grannen. Fast här verkar det snarare som det har skett ett misstag. Du har säkert rätten på din sida om du ber dem flytta kabeln.
2 svar · 2,6k läst
V
vonSassen: ;) Välj om möjligt totalentreprenad, även om det blir dyrare, då har ni som ovan sagts BARA en part att förhandla med. Är ni snickarkunniga och/eller har släktingar/vänner i branschen och vill köpa ett prefab-hus, se ändå till att det inte blir som i mitt fall: En försäljare, en hustillverkare och en byggare och en montör, varav de två sistnämnda är underentreprenörer till
2 svar · 2,1k läst
L
ledighetskommiten: Ett litet tillägg till carlssoni är att så fort som man märker att något blir försenat ska man ta upp frågan. Antyder man direkt att det kommer att kosta byggentreprenören ett antal kronor i veckan (oavsett om det är ett rent vite eller för att täcka andra kostnader till följd av förseningen) brukar förseningen bli kortare. ;)
2 svar · 3,3k läst
L
ledighetskommiten: De flesta kommuner har en bostadsanpassningsavdelning. De brukar ha svar på frågor. Abgående att bygga anpassat utan att få bidrag har Ni inga skyldigheter annat än det som krävs enligt PBL/BBR.
1 svar · 3,2k läst
L
ledighetskommiten: Har Ni beställt en vara och denna är angiven i kontraktet och en annan vara blivit levererad finns 3 möjligheter: 1. Vara juste och acceptera felet 2. Acceptera felet mot kompensation 3. Ej acceptera och be dem byta i enighet med kontraktet Ni har ingen skyldighet att acceptera en avvikelse som ej är kontrollerad med Er. Är inte felet av väldigt stor betydelse för Er skulle jag förorda 2
1 svar · 2,5k läst
Sven
Sven: Nytorparn: Den här typen av frågor är ofta väldigt komplexa. Jag råder er att ta kontakt med en jurist. Är Ni oense med ägaren så kan Ni ev. bekosta juristen med rättsskyddsdelen i Er försäkring. Tvister är dock ofta väldigt uppslitande för alla parter. Det är då ofta bättre att juristen hjälper Er att få till stånd en praktisk lösning på problemet. Jag skulle tala med en av
10 svar · 2,6k läst
B
BoD: [citat] Nja, alltså... Du kan inte avtala bort en lag. Det kan hända att det i ett kontrakt står något i stil med "i och med underskrivandet av detta avtal upphör alla muntliga avtal att gälla". Det är olagligt eftersom konsumenttjänstlagen säger att muntliga avtal gäller. Sen är det väl inte så där himla bra att bygga hus med muntliga avtal direkt.
7 svar · 10,4k läst
F
Familjen_Bygg: Fråga 1 kan man skriva mycket om men det viktigast är följande. Det finns ingen obligatorisk skyldighet för en fastighetsägare att godkänna grannars bygge. Ditt bygge är alltså inte stoppat ifall grannen "är analfabet eller stum"  ;D. I många fall skriver man slarvigt att granngodkännande behövs men det är inte riktigt rätt formulering, vad man menar är tvärtom; man menar att
1 svar · 3,9k läst
N
Nina33: Hej ParkaKungen, Jodå, den tanken slog mig också.....men genom lite luskande o forskande så fick jag fram att ägaren faktiskt hade helförsäkring som var betald (ibland lönar det sig att spela dummare än vad man är när man ringer upp företag o myndigheter ;) ) I vilket fall som helst så bestämde vi oss för att inte bjuda på detta hus, och det visade sig senare att auktionen blev
8 svar · 14,8k läst
A
AAA: Villaägarna har en massa dokument med generell info men även faktiska rättsfall på sin hemsida. yonna har rätt i att det enda sättet är att göra en helt ärligt lista med samtliga kända fel. Har för mig att det fanns ett fall där köparen muntligt frågat säljaren något och säljaren svarade att "vad dom visste var det inga problem". Kommer inte ihåg exakt vad det var frågan om,
2 svar · 4,0k läst
B
bstrand: Jo, eller så vill man att ens ursprungliga familj ska ärva. Åtminstone till en början när man kanske bara känt varandra i nåt år. Sen om man bott ihop i 20 år och är precis som gifta, då är det ju en annan sak.
7 svar · 2,5k läst
A
Ayla: På en fastighet vi är intresserade av finns servitut på tvättstuga (avtalsservitut) och avlopp (officialservitut), vilket innebär att grannen har en tvättstuga & avlopp på "vår" tomt. Har lite frågor angående detta... *Skillnad på avtal - official servitut? *Finns det något sätt att upplösa detta, eller gäller det för all evighet *Kan nuvarande ägare se till att dessa avtal
0 svar · 3,2k läst
C
carlssoni: Enligt ABS 95 (kap. 8 § 16), som jag förmodar ligger till grund för Ditt avtal, skall entreprenören avhjälpa fel som antecknats i besiktningsprotokoll inom skälig tid från det att protokollet är distribuerat. Det anges även att skälig tid för avhjälpande normalt är två månader om det inte finns särskilda omständigheter att förlänga tiden. Besiktningsmannen brukar ange en tid i
0 svar · 2,7k läst
C
carlssoni: Ni skall naturligtvis ta reda på av kommunen vad man får bygga på tomten. Typ av hus, storlek, avloppsanläggning o.s.v. Vidare om det finns vatten och om detta är tjänligt, avloppsanläggning, elanslutning, samfälligheter m.m. Det kan även vara av intresse att veta hur grundförhållandena är när man skall bygga nytt, förekomst av radon m.m.
5 svar · 5,9k läst
B
byggimpert: [citat] Hur mycket blir den då?? //Christina.
1 svar · 3,6k läst
C
carlssoni: Om det gått mindre än två år från slutbesiktningen när Du köper huset skall Du se till att Du i samband med köpet övertar säljarens rätt till garantin från den entreprenör som uppförde huset. Dennes garantitid är nämligen två år. Finner Du fel som framträtt under garantitiden så kan Du begära en garantibesiktning (som Du själv får bekosta) och kräva att entreprenören
1 svar · 4,7k läst
R
Rob: Hej, vi får helt enkelt utgå från det som vår säljare sa till oss i början, ni kan ångra er utan kostand så länge vi inte beställt ritningar och mig veterligen så är det inte beställt några ritningar för vi har inte bestämt hur huset skulle se ut 100% ännu...däremot tomten som sagt, där har vi skrivit kontrakt men det ska väl lösa sig, det är ju som sagt ett mycket
3 svar · 4,4k läst
C
carlssoni: ABS 95 skall det absolut vara vid entreprenadkontrakt mellan näringsidkare och konsument. AB 92 skall endast användas mellan två näringsidkare även om de till stora delar är lika. Enligt ABS 95 har entreprenören även ett mera totalt funktionsansvar. Konsumenttjänstlagen, som gäller vid tjänster som exempelvis småhusentreprenader, är inte tvingande. Den kan förhandlas bort om
2 svar · 4,4k läst
Immobil
Immobil: Precis allt skriftligt!! Konsumentverkets ROT-blankett kan kanske också komma till användning, den finns här: http://www.boende.konsumentverket.se/Documents/boende/rot_form_2001.pdf
1 svar · 2,1k läst
fia_mstd
fia_mstd: [citat] Det jag tänker på är att "vad smidigt för tjuvarna att kunna arbeta ostört utan att någon ser dem" :o
26 svar · 5,3k läst
F
frasse: Det framgår inte riktigt om det gäller en totalentreprenad Botto, om det gör det så ska ni ju inte behöva acceptera tillkommande kostnader, kanske bortsett från byggel. I annat fall är ju en kostnadskalkyl just en kalkyl, det åligger dig som byggherre att kolla allt med kommun och övriga inblandade för att få allt bekräftat. Tyvärr så är det nog så att en kalkyl inte på något
15 svar · 5,3k läst
Z
zaladin: I princip ska alla sådana här inkomster tas upp som "inkomst av kapital" (se www.skatteverket.se). Avdrag får göras med 4000 kr, plus 20% av den uttagna hyran. Vilken högskola ligger närmast? En etta på 40 kvadrat i nyskick med hög standard kan man helt säkert hyra ut för upp till 3600 kronor i storstadsområden. Jag studerar själv i Lund, och betalar 3812/mån för en tvåa på 56
2 svar · 5,0k läst
DragonLady
DragonLady: Det e väl självklart att man måste ta hänsyn till andra när man ska göra någonting som t,ex. grilla... ::) Man kan väl inte bara elda på utan att tänka på var röken tar vägen, speciellt på en balkong eller en liten uteplats. >:( Om man nu vill grilla på såna platser kan man väl förvarna sina grannar o ev. bjuda in dom kanske, då har dom ju en ärlig chans att ta in tvätten,
18 svar · 14,3k läst
F
Familjen_Bygg: Det tekniska frågorna har andra svarat på. Dessa lämnar jag och låter andra kommentera vidare. Kort om besiktningsmannens ansvar. Om det finns ett fel i ett hus är du teoretiskt inte beredd att betala mer för huset än vad som motsvara ett felfritt hus med avdrag för kostnaden att åtgärda felet. Om besiktningsmannen "missar" ett fel och du härigenom betalar "för mycket" för huset
5 svar · 4,4k läst
KarlXII
KarlXII: Synd att jag inte såg den här tråden tidigare för då kunda jag ha skrivit några lugnande ord. Vi hade samma erfarenhet med Västkustvillan, skrev på för att slippa en prishöjning. När vi väl bestämt oss för att avboka hade det varit flera prishöjningar och det var inga problem alls. Det ligger nämligen till så här: Kontraktet du skriver blir i praktiken en värdehandling eftersom
6 svar · 2,7k läst
X
xrister: Aha....tack för era svar
3 svar · 13,7k läst
·
X
3 svar · 13,7k läst
·
H
Haagbard: En kompis sålde för några månader sedan en lägenhet, strax efter affären höjs månadsavgiften och köparen klagar å det grövsta eftersom fasaden renoverades förra sommaren och säljaren skulle därför ha förstått att avgiften skulle komma att höjas..... Föreningen hade inte nämnt något om höjd hyra, att fasaden renoverades -03 fanns nämnt på papper, alla spekulanter visste
5 svar · 2,4k läst
T
tomas_s: Jag driver ett projekt som består av en större industribyggnad och installation av maskinutrustning i denna. Jag själv ska vara kvalitetsansvarig för maskinutrustningen och byggaren för byggnaden. Nu träter vi lite om vem som skall samordna detta ansvar. Själv har jag ingen riksbehörighet, så jag undrar om samordningsansvaret kan utövas utan behörighet? [citat]
0 svar · 2,5k läst
T
TurboSmurf: Tror jag har en ganska klar bild över det hela nu. De återstående frågorna jag har kommer nog lösa sig i samband med samtal med banken och min far, farbror och farfar. Tack för all hjälp! :D
15 svar · 11,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.