R
: Skrivet av: annonsen Hej, jag har en fråga angående hur man bäst gör när man ska putsa upp till takpannorna. Vi har gjort så att vi har fyllt upp utrymmet efter lecablocken upp till takpannorna med frigolitbitar och sen satt nät som det har putsats på. Men nu vet vi inte om detta är tätt nog för när vi hade ett skyfall hela dagen i förra veckan så märkte vi att vatten tar sig in
1 svar · 925 läst
R
: Skrivet av: Holger Wästlund "Vad är det då som är trendigt just nu?" frågar artikelförfattaren. Här kommer ett svar: Andel av svenska folket som gärna skulle kunna använda sig av följande inredningstrender i sitt hem: 1. Topputrustat tvätt/klädvårdsrum 63 % 2. Kök med ångugn och stekhäll 55 % 3. Badrum med fristående badkar 49 % 4. Miljömärkta möbler/material 43 % 5.
2 svar · 538 läst
R
: Skrivet av: Holger Wästlund Idag har den som köper ett nytt hus eller gör en utbyggnad en reklamationstid på tio år om något går sönder. Nu vill EU-kommissionen dramatiskt sänka den reklamationstiden till bara två år för byggmaterialet. Det här blir ett haveri för konsumentskyddet. Från att ha haft en bra säkerhet med en tioårig reklamationstid så ska man nu bara få två år.
4 svar · 839 läst
R
: Skrivet av: Holger Wästlund För två år sedan fick en villabyggare i Björklanda klartecken att bygga ett enplanshus på max 65 kvadrat, med garageinfart i källaren som var nersänkt i en sluttning. Men huset som idag står på tomten är en tvåvånings souterrängbyggnad med en bostadsyta på 130 kvm. Det blev alltså dubbelt så stort, har för hög nockhöjd och placeringen stämmer inte
8 svar · 1,9k läst
R
: Skrivet av: Holger Wästlund Artikeln innehåller många viktiga synpunkter på inredning av barnrum. Jag skulle dessutom vilja betona att man bör välja möbler och annan inredning så att det blir så lättstädat som möjligt: * Om man har möbler med tyg skall detta vara lätt utbytbart. * Använd väggmonterade skåp och hyllor som sitter så högt att man kan komma åt att städa under. *
1 svar · 937 läst
R
: Skrivet av: Anonym hur blir det när man vaxar furugolv? har en stor hund som sliter mycket på golven och jag har hört att vaxet blir väldigt hårt. Vill gärna inte lacka golven pga. att de gulnar så mycket, är vax ett alternativ?
1 svar · 715 läst
R
: Skrivet av: Anonym vilka åtgärder kan man ta till vid jordbävningar?
1 svar · 555 läst
Redaktionen
Redaktionen: Christel Månsson besökte Stockholm Furniture Fair och såg en tydlig trend. Möblerna är som konstverk i rummet med utsökta linjer, former, material och som har en funktion. Du kan läsa artikeln här: Trend: Konst, eko, humor
0 svar · 477 läst
Redaktionen
Redaktionen: Bengt Holm hade renoverat på sitt hus under ett års tid när det plötsligt stod i lågor den 2 januari. En brand kan vara en katastrof för många men för Bengt och hans familj har branden fått så mycket positiva bieffekter att han inte skulle vilja ha den ogjord. Byggahus forum har spelat en stor roll i det hela. Du kan läsa artikeln här: Husbrand med lycklig utgång
0 svar · 560 läst
R
: Skrivet av: Holger Wästlund Hej! Jag kan inte hitta var man läser om "Tomas och Agnetas dyrköpta erfarenheter" så jag bifogar en annan lista på några punkter som är vanliga att råka ut för om man inte har ett avtal: 1. "Det hela blev mycket dyrare än vad vi hade beräknat. Vi trodde att allt ingick i det pris som vi hade fått muntligt innan bygget satte igång. Men det visade sig att
1 svar · 1,1k läst
Redaktionen
Redaktionen: Christel Månsson fick i uppdrag att inreda Gustafs pojkrum. Det blev ett varmt och soligt Supermanrum som Gustaf gärna hänger i hela dagarna. Du kan läsa artikeln här: Nytt rum till Gustaf 4,5 år
0 svar · 800 läst
Redaktionen
Redaktionen: Inredningsarkitekt Christel Månsson fick i uppdrag att inreda ett rum åt Ludvig, 9 år. Han är idag en kille som gillar svart och vill bestämma själv. Det syns i hans nya rum. Du kan läsa artikeln här: Nytt rum till Ludvig 9 år
0 svar · 920 läst
R
: Skrivet av: David Jag äger f.n en småhusfastighet med ca. 0.8ha betesmark där jag har mina hästar gående. Jag kommer inom kort att köpa intilliggande så att den nya tomtytan uppgår till ca. 2.8ha, även denna ämnad för betesmark åt hästar. Enligt flera fastighetsmäklare kommer då fastigheten att klassas om till jordbruksfastighet. Vidare (också enligt mäklare) så gäller att om
2 svar · 1,0k läst
Redaktionen
Redaktionen: Nu är det hög tid att se över huset inför vintern. De största farorna är frusna vattenledningar, inbrott och brand. Du kan läsa artikeln här: Klarar huset vintern?
0 svar · 540 läst
R
: Skrivet av: Anonym Kanske bilder hade varit kul...
1 svar · 596 läst
R
: Skrivet av: Roger Hej! Min fråga gäller hur tätt mellan plintarna ska jag gjuta då jag nu håller på med en utbyggnad av stugan? De flesta plintarna kommer jag att gjuta fast i berg och höjden kommer att variera kraftigt allt från ca 1 dm till närmare 2 m på grund av den stora fallhöjden Utbyggnaen blir ca 7x6 m. Mvh Roger
1 svar · 1,4k läst
Redaktionen
Redaktionen: När man talar om husets värmesystem handlar det om av vilket energislag man får värme till huset och hur den fördelas ut - distribueras. Här förklarar vi enkelt och översiktligt vad du har att välja på när det gäller att värma huset. Du kan läsa artikeln här: Introduktion: Så värmer du huset
0 svar · 683 läst
Redaktionen
Redaktionen: Att badrumsleverantörer kollar på kökstillverkare står helt klart. I badrummet gäller också svart eller vitt och gärna valnöt, och det ska vara både funktionellt, fräckt och ge en bra start på dagen. Du kan läsa artikeln här: I badrummet gäller svart, vitt och mörka träslag
0 svar · 638 läst
Redaktionen
Redaktionen: När du har bestämt dig och ska köpa tomten är det dags att skriva kontrakt. Du kan läsa artikeln här: Kontraktskrivning vid tomtköpet
0 svar · 696 läst
Redaktionen
Redaktionen: Hur ska man kunna jämföra olika husalternativ när de skiljer sig åt både vad gäller konstruktion, material och mängd arbete som ingår? Studenter vid*KTH gjorde ett försök till jämförelse. Du kan läsa artikeln här: En studie av skillnader mellan småhusleverantörer
0 svar · 580 läst
Redaktionen
Redaktionen: När du belyser hemmet bör du prova dig fram, utgå från funktion och tänka på att ljuset gestaltar rummet. Här får du tips om vad du ska tänka på när du väljer belysning, armaturer och placerar ut ljuskällorna. Du kan läsa artikeln här: Belys på rätt sätt
0 svar · 910 läst
Redaktionen
Redaktionen: Lotta är road av inredning och njöt i fulla drag när hon fick inreda ett helt hus. Roligast av allt var det att inreda köket och badrummen där möjligheterna var många. Du kan läsa artikeln här: Njutning att inreda ett helt hus
0 svar · 713 läst
Redaktionen
Redaktionen: Svenska Lotta och hennes tyske man Jürgen har byggt ett arkitektritat hus i sydtyska Gernsheim, ca 30 minuters färd från Frankfurt. Här berättar vi i tre delar om det stora huset som är både exklusivt, energieffektivt och intelligent. Du kan läsa artikeln här: Smart och lyxigt arkitektritat hus
0 svar · 605 läst
Redaktionen
Redaktionen: Vi har klimatförändringar att vänta, såväl en generell uppvärmning som ökad nederbörd. I södra Sverige kan uppvärmningen medföra ökad brandrisk. Ökar nederbörden som väntat i norra Sverige kan dimensioneringen av dränering och takavvattning behöva ändras. Du kan läsa artikeln här: Så påverkar klimatförändringarna bygget
0 svar · 630 läst
Redaktionen
Redaktionen: Florence och Olle i Älmhult byggde ett kataloghus 1960-1961. De bor kvar i huset än idag, där allt är så gott som intakt. Huset var av god kvalitet och förutom att de har bott bra under 45 års tid har husets värde stått sig. Du kan läsa artikeln här: Byggde hus 1960
0 svar · 882 läst
Redaktionen
Redaktionen: Dags att inreda nya huset? Förbered dig genom att ta del av Christel Månssons allmänna råd om inredning. Du kan läsa artikeln här: Tänk som en inredningsarkitekt!
0 svar · 642 läst
Redaktionen
Redaktionen: I dagarna har Ulrica och Anders Sörman med barnen Alva och Elias flyttat in i sitt nybyggda hus i Borlänge. De flyttar från en trerumslägenhet, men har tidigare bott i villa. Vi ställde 14 frågor till Ulrica för att höra vilka lärdomar hon har dragit. Du kan läsa artikeln här: Husbygget var jobbigt i cykler
0 svar · 704 läst
Redaktionen
Redaktionen: Det var klart svårare att bygga hus än studenterna hade tänkt sig. Men efter att ha klarat av svåra konstruktioner och trixig logistik med många felaktiga leveranser, står nu det vackra atriumhuset på plats. Du kan läsa artikeln här: Logistiken stor utmaning vid bygget
0 svar · 630 läst
Redaktionen
Redaktionen: Homestyling innebär i de flesta fall innebär det att en inredare rensar upp och möblerar om ett hem inför en försäljning. Det kan också betyda att hela möblemanget plockas bort och ersätts av ett nytt för några timmar. Men det kostar en del och frågan är om man verkligen kan räkna med att få tillbaka sina satsade pengar. Du kan läsa artikeln här: Homestyling - gör bostaden fin
0 svar · 660 läst
Redaktionen
Redaktionen: Från och med den 1 januari 2005 träder nya regler i kraft som stärker konsumentens rätt när han bygger, bygger om eller bygger till ett småhus. Du kan läsa artikeln här: Konsumentens rätt stärks
0 svar · 554 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.