Bauhaus tar 3700 för Paintcrewen just nu.

På ex http://www.gleempaint.com/airspray.html tar dom 149$ så det kan nog vara intressant med en import tror jag .Trots frakt och ev tull/moms.

-M
 
Sen får man ju räkna in en 230-110v transformator som klarar 15A om man inte redan har det, dom är inte gratis, plus att det är en till grej att släpa runt på när man jobbar. Men håller med om att det är lockande.

Paint Crew Plus verkar trevlig, men säljs inte i europa verkar det som.
 
Exakt, just därför köpte jag i sverige trots det ganska mycket högre priset.
Men skall man måla mycket tak och vägg, så är pengarna igentjänade snabbt. För att slippa flytta omkring så mycket kan det vara bra att köpa en längre slang än den som kommer med. Och mjukare. Det står på min lista.

-m
 
Kommer snart att måla om taket i huset och har ca 120kvm att måla.
Fick ett pris av en kompis som har en målarfirma på 100:- kvm för allt jobb.

Frågan är då hur mycket färgen kan kosta, jag är ju tveksam till att man räknar hem det på bara taket men tjusningen är ju då att man har en målarspruta för det kommer ju inte att bli sista målerijobbet man ska göra.

Vad tror ni om färgkostnaden, hur mycket blir det på 120kvm? Det är furupanel som ska målas.
 
Hej igen alla "målarkluddar"!
Lite update. Jag köpte en ny Wagner eftersom jag för några år sedan gav bort min till en god vän som tack för att han hjälpt mig. Denna gång blev det den nyaste Wagnern W860E. Kostade i Augusti 2695:- på Bauhaus. Köpte till en extra pistol för 295:-. Vilken maskin!!! Nu är den ännu lättare att göra ren. Tar bara några minuter. Har snart målat hela huset plus garaget. Har dock en brasklapp - Allmogen ska nog helst penslas på första gången man målar ett hus. Anledningen är att sågat virke har träfibrer som måste penslas ner annars står det ut som en "snagg" på väggen efter sprutning. Mitt råd (som lekman) är att penselmåla väggar första gången ett hus målas. Nästa gång (ev. andra strykningen också) sprutas fasaden. Jag sprutar nu bara under takuthänget som sparar en massa tid vid målningen.

Så har man saker som behöver målas så köp en Wagner - och njut av resultatet.
 
Mieron skrev:
Kommer snart att måla om taket i huset och har ca 120kvm att måla.
Fick ett pris av en kompis som har en målarfirma på 100:- kvm för allt jobb.

Frågan är då hur mycket färgen kan kosta, jag är ju tveksam till att man räknar hem det på bara taket men tjusningen är ju då att man har en målarspruta för det kommer ju inte att bli sista målerijobbet man ska göra.

Vad tror ni om färgkostnaden, hur mycket blir det på 120kvm? Det är furupanel som ska målas.
Har aldrig sprutat tak inomhus. Utomhus är det Ok. 12000 är mycket pengar! Men färg är dyrt idag. Räkna med ca 500-1800:-/10 liters burk. Åtgång ca 6-8 kvm/liter och strykning tror jag det är. Märkesfärg är dyrt medan "Rusta" kavlité är billigt. Tänk på livslängd.
Sprutar man så blir åtgången ganska exact detta också. Då skulle färgen kosta cirka 4000 kronor med dyrt alternativ. Är det målat tidigare så måste det ju slipas också samt ev. häftgrundas och då blir det mer pengar att punga ut med. Låter du yrkesmålaren göra jobbet så får du ju garanti också och sen vet han säkert vilken färg som är bäst i ditt fall.
Tänk på fritiden du får istället.
 
Hej på er!

Hur skulle det fungera att spruta med en ordinär tryckluftspruta kopplad till kompressor?

Vad blir skillnaden mot en spruta från t.ex. Wagner? Dimmar en vanlig tryckluftspruta värre så att man måste maskera resten av huset?
 
Enkelt svar - JA! Du måste maskera ALLT. Wagnern dämpar färgstänket med den varma luften som matar sprutan. Har emellertid lagt märke till att vattenbaserad färg stänker mer, även med Wagnern.
 
Funderar också på att sprutmåla ett större panelinnertak som har suttit på plats sedan -73, men detta tak är inte täckmålat sedan tidigare. Jag vill täckmåla det vitt.

1) Är det verkligen smart att spruta det? Kommer det inte att bli omålade glipor mellan bräderna med tiden eftersom sprutan inte klämmer in någon färg in i not/spontskarven?

2) Gissar att det är lättare att klämma in med en pensel (men oj så mycket mer nackspärr!)...?

3) Eller det kanske inte går öht, dvs att det blir eventuellt en omålad glipa med tiden oavsett målningsmetod, och enda sättet att undvika det är att måla panelen innan den sätts upp? (I mitt fall att riva all panel, skaffa ny, måla ett varv, köpa en spikpistol, sätta upp panelen och sedan slutstryka på plats).
 
Tvärtom är det mycket lättare att komma åt med sprutan. Dimman är så finfördelad att den tränger in i minsta springa. Nu talar jag mig varm för Wagnern igen men den har fördelan att man kan ställa in mängd och tryck vilket gör att man kan "finlira" när man kommer i små utrymmen. Man ska inte bara blåsa på utan träna på en annan yta innan du ger dig på det skarpa objektet. Jag lovar att du kommer att älska målning när taket är klart. Som jag sagt tidigare så tror jag att lösningsmedelsbaserad färg är något lättar att spruta med men jag kan ha en för subjektiv bedömning :).
 
Aha, förstås. Jo, jag tror dig. Idag är jag helt less på att måla lister och annat finlir eftersom det är så mycket att måla plus att det inte blir helt bra med pensel och skumroller. Det kommer att bli en turbin-HVLP inom kort. Men det finns ju alternativ till en 860E, tex en Fuji av något slag (http://www.fujispray.com/) som väl är ett proffsalternativ helt i rostfritt och som fått mycket bra omdömen i USA. En värsting Q4 finns på Axminster:
http://www.axminster.co.uk/currency/EUR/product-Fuji-Q4-HVLP-Pro-System-22108.htm

för ca 7000:-. Kan inte låta bli att fundera på den som ett alternativ, trots att den är flerdubbelt så dyr, mest därför att man nog kan förvänta sig att den funkar bättre med latex..? (Minst trestegsturbiner för såpass seg färg). Plus att det finns flera olika lösa munstycken till, mm. Wagnern känns irriterande konsumentanpassad, där Wagner tillhandahåller olika sprutpistoler för olika "ändamål". Vad innebär det? Men det vore verkligen mycket bra om målningen övergår från att vara ett trist problem till ett rent nöje!

Har sprutat en del "vattenbaserad snickerifärg" med en vanlig högtrycksspruta och kompressor. Det funkar ju rätt bra med ett stort munstycke (2,0) men det dammar och går åt en massa färg. Så det är egentligen inget alternativ. Definitivt inte inomhus, absolut inte för ett innertak.

Stort tack för ditt svar!
 
Har nu köpt en wagner project 115 och hade tänkt stryka över några garderobsdörrar.

Min fundering ligger då kring färgen, jag kommer nog att välja en vattenbaserad lackfärg då det blir enklare att rengöra. Eller?

Sen vilken utspädning bör man räkna på?
 
Är själv väldigt nyfiken på ditt slutresultat eftersom jag får min spruta strax innan jul! :D
Har du möjlighet att lägga ut några före/efter bilder på dina dörrar?
Jag är oxå nyfiken på spädningen för olika färger till wagnern, kommer att spruta allt från innertak till innerdörrar och utomhuspanelen!!! :eek:
 
me too me too, jag vill gärna se och höra om dina erfarenheter kring Project 115, är själv nära att beställa men skulle gärna vilja höra lite inputs först...
 
Oki här har ni en som skall på att måla en hel ovanvåning som för tillfället är öppet upp till nock utan några rum. Det enda som inte skall målas är 2 st murstockar, synliga takbjälkar och golvet. Resten vitt vitt vitt! Ca 90 kvm
Tror ni att en helt vanlig dödlig som egentligen är urkass på att måla skulle klara av en färgspruta? Ser så himla avancerat ut.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.