Håller på att inreda en husbuss.

Går det att lösa detta på någorlunda laglig väg???

Hade en tanke om att vissa saker ska få ström oavsett om bussen är kopplad via motorvärmarsladden eller via vanlig intagskabel.

2nltg2g.jpg

Förklaring (från vänster sett): Motorvärmarkabel, motorvärmare, ???, uttag till batteriladdare, uttag till kaffekokare, ???, vanlig intagskabel.

När jag kör via den vanliga intagskabeln vill jag bryta strömmen så att motorvärmaren inte får någon ström.

Jag behöver därför hjälp med att hitta vad som ska sitta vid de två sexkanterna. Misstänker att jag måste ha en två-polig brytare eftersom jag inte kommer att veta vilken tråd som är fas resp nolla. Jag vill alltså att det bara ska vara en brytare men den ska brtya/sluta vid båda sexkanterna.
 
Redigerat:
Jag har sett en liknade installation med två matningar. Då hade de löst problemet så att inte ström gick ut på stiften på stickproppen som inte användes. Med en gammal modifierad Y-D start. Man hade brutit bort några bläck. Kanske skulle det gå att fixa det med en Y-D start från malmbergs?
 
Eller montera dubbla uttag - dvs ett uttag från motorvärmarintaget och en annat från huvudintaget.
Då behöver du bara flytta stickkontakten för batteriladdare och kaffekokare.
 
Det är tyvärr inte bara batteriladdare och kaffekokare. Det kommer totalt att kopplas in 7 förbrukare så att koppla om känns omständigt om det kan lösas på annat sätt.
 
Det borde väll kunna gå med ett relä som växlar beroende på var strömmen kommer från för sida
 
Problemet är att om det skall göras på ett säkert sätt så kostar från 2000:- och uppåt:

115104-3.jpg130301-3.jpg
 
Du kan lösa det med någon omkopplare likt vad Bo menar (kanske lite mindre dock), eller helt automatiskt med en liten kontaktor i en plastkapsling. Säkerhetsmässigt blir båda helt ok.
 
För att det ska bli säkert måste "omkopplingen" vara förreglad mekaniskt så att man bara kan "skicka" strömmen åt ett håll. Då måste man ha en omkopplare typ den Bo visar på vänster bild och naturligtvis en kapsling. Det är inga konstigheter utan en "reservkraftsomkopplare".
 
Jag var lite fundersam över förslaget från GK100 om kontaktor, är den verkligen tillräckligt säker?
 
hempularen skrev:
Jag var lite fundersam över förslaget från GK100 om kontaktor, är den verkligen tillräckligt säker?
Med rätt kontaktor blir den helt säker, givetvis beroende på hur man kopplar det hela.
Omkopplare som den på vänstra bilden tycker jag liknar fabrikatet Socomec och det är ofta inget under av mekanisk eller elektrisk integritet.

EDIT: Jag brukar försöka undvika att ge råd här som jag inte kan stå för fullt ut.
 
Redigerat:
Dock är den typen av brytare godkända som reservkraftsomkopplare och är man tveksam på kvalitet så kan man alltid köpa dom som är bättre, prset är väl ungefär det samma som en högkvalitets kontaktor men man "slipper" använda nån elektrisk styrning = enklare
 
Den var den billigaste, 2000:-:) Den till höger kostar över 8000:- :(
Vilka egenskaper ska man titta på vid val av en kontaktor för detta ändamål (förutom att den givetvis ska kunna sluta/bryta full last)?
Jag tänker på isolationskrav o dyl för att säkerställa att dom två ingångarna hålls åtskilda.
 
Den kontaktor jag får fram när jag klickar på länken skulle inte fungera, den har endast slutande kontakter funktionen måste vara växlande. lasten ligga på den gemensamma och matningen på den växlande sidan
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.