Har tagit in lite offerter på totalrenovering av vårt badrum. (Är i dagsläget enbart en toalett).

Info om objektet;
- Badrum på entreplan, bjälklag av trä, ca 3,7m2.

Det som skall göras är;
- "Blåsa ut" hela befintliga toaletten
- Byta avlopsstamen ner i källaren (bef. gjutjärnsrör bytes mot plast, skarvas vid rensluckan)
- Nya rör för vatten
- Gruppcentral skall kompletteras med JFB
- Kakel och klinkers, golv och väggar enligt norm
- Golvvärme
- Nytt innertak med spotlights
- Nytt fönster i badrum
- Vattenburen haddukstork
- Duschväggar i glas
- Kommod och spegelskåp
- Ny tron (WC-stol alltså)
- Blandare och hela faderullan som hör till.

Firman som lämnat offert är välrenomerad i stan där vi bor, har gott rykte. Arbetar enligt säker vatten och är certifierade enligt BKR. Fast pris och fast färdigställandedatum utlovas.

Priset vi fått är 114kkr vilket fördelar sig på;
69kkr material
45kkr arbete (efter ROT).

Jag tycker att priset känns ok, nån som har någon invändning?
Nåt jag bör tänka på? Det är första gången jag anlitar hantverkare för nåt sånt här (i mina ögon) stort projekt. Är ju lite pengar man ska ut med, så jag vill vara påläst innan!

Detta blir en projekttråd efter att vi skrivit kontrakt!
 
Lät som ett riktigt bra pris faktiskt.
Se till att de kan ge dig alla papper du behöver som kvalitetsdokument etc
 
Alltid svårt att säga när man inte sett projektet på plats men det enda man kan räkna på är tidsåtgången vilken jag tycker låter i överkant men som sagt svårt att avgöra då man inte vet förutsättningarna helt och hållet.

Arbetskostnad totalt 72000:- exkl. moms / ca. 450:-/tim = 160 arbetstimmar.

Normalt brukar jag och kollegor räkna 100 timmar och då exkl. VVS och el vilket gör att jag tycker 60 tim för el, VVS, takarbete låter lite i överkant.

Materialkostnaden är omöjlig att svara på då man inte vet vad ni valt i märkesväg t.ex.
 
Går säkert komma ner i pris i slutändan om man kör löpande och det är en bra firma. Men när det är fast ligger det alltid med lite risktimmar.

Men då vet man ju vad det kostar 😊
 
Jag tyckte det lät som ett bra prris!
 
En liten uppdatering, idag skrev vi kontrakt med firman som lämnat offerten. Vi valde dock att tillhandahålla kommod, spegelskåp och duschvägg själva, då vi får dessa till bra pris på annat håll. Sparar närmare 15kkr på detta.
Offererat pris ligger nu på 90900:-, det som kan komma att ändras lite är priset för elen, vi valde att ha den lite "halvrörlig" då vi kan komma att beställa mer eljobb än det offererade.
Fick otroligt stort förtroende för denna firma, får se hur vi känner när entreprenaden är avslutad :)
Entreprenadstart är 2/4, så nu går vi och längtar!
 
Så har dagen D kommit, sitter och väntar på att hantverkarna skall ramla in. Tråden kommer att uppdateras med bilder och text löpande!
 
En "före-bild" är ju ett måste :)

ImageUploadedByByggahus.se1364880416.285439.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1364880429.300599.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En bide, inget som ni kommer spara kan tro! :) Ska bli kul att se hur det går!
 
Vad härligt! Ska själv snart skriva avtal på ett badrumsjobb, väntar bara på en sista offert. Ska följa denna tråden med spänning :)
 
Bidén åker ut med huvudet före ;)
Har aldrig fattat grejen med bidé, finns ju dusch och badkar.
 
simpa81 skrev:
Bidén åker ut med huvudet före ;)
Har aldrig fattat grejen med bidé, finns ju dusch och badkar.
Fast du inser väl att bidé inte riktigt ska ersätta dusch/badkar utan toapapper? ;)

Jag förstår inte heller grejen, jag föredrar liksom toapapper. Använder inte gärna duschen/badkaret för att rengöra stjärten efter att jag gjort nummer 2 :p
 
Aha, ja, nog föredrar jag toapapper! Fast det ska vara riktigt bra papper, inte sånt där billigt kräppapper som bara går sönder!
 
Klart för idag! Rörisen har pluggat rören till vatten och värme, samt rivit ur all inredning. I morgon kommer snickaren och fortsätter riva!

ImageUploadedByByggahus.se1364901509.395867.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Idag har det inte hänt nånting på bygget. De var enbart här och hämtade allt de rev igår.
I morgon kommer snickaren och elektrikern, då blir det förmodligen ett sjujäkla rivande!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.