Det är kul att dela med sig av det man gör. Eller rättare sagt; det är kul att visa vad man kan och förhoppningsvis få kommentarer! :)

Vi ska bygga ett högst ordinärt badrum och jag tänkt lägga in lite bilder på vägens gång. Jag saknar själv sådan bilder här på forumet på vanliga badrum, utan blingbling och extra allt.

Badrummet idag är byggt i en av de gamla kattvindarna, antagligen tidigare använd som garderob. Ingen susning när badrummet gjordes, men det är säkert inte helt fel att gissa på 80-talet. OrangeRosa, ful golvmatta med tveksamma fogar och anslutning till golvbrunn. Våtrumstapet med något gräsligt blommönster har jag för mig i samma färger. Flera skarvar verkar vara "förstärkta" med silcon som smetats ut över dem. Kan tillägga att vi aldrig duschat där av den anledningen.

Badrummet är otroligt trångt. Det är inte på stor yta jag kan gå upprätt. Trots att familjen som ägde huset före oss var inte färre än 5 i familjen har de levt med detta och haft det som familjebadrum. Redan innan vi köpte huset hade vi kommit fram till att rummet behövde bli större. Så nu är det på G.

Lite tjusiga före-bilder kommer här först.
 
  • PICT9432.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT9434.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT9436.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag började riva ut det gamla badrummet, som förövrigt tog betydligt mer tid och kraft än jag hade föreställt mig, upptäckte jag att de hade isolerat med 12 cm glasull mot ytterväggarna. Det syntes under att det varit lite fuktigt, spikar hade rostat lite och fuktfläckar syntes på tapeten. Så det åkte ut och ska ersättas med träfiberisolering och inte fullt så mkt som 12 cm.

På långsidan sitter det någon slags halmsskiva, 70 mm tjock, som jag lät vara kvar. Bakom denna är den stående plankväggen. På kortväggen däremot har man av ngn underlig anledning valt att inte gå med de stående planken hela vägen upp. Därför är väggen där väldigt klen. Måste ha varit ngt slags kallförråd förr. Men mellan rummet intill och detta badrum är bara en plankvägg som är rejält luftig med springor emellan. Visserligen satt tretex på båda sidor, men särledes varmt kan det inte ha varit.

Jag har föst undan sågspånet i golvbjälklaget närmast ytterväggarna och satt dit träfiberskivor som har betydligt bättre isoleringsvärde för att förhoppningsvis minska risken för kalla golv.

I taket satt masonit utanpå träpanelen. Utanpå masoniten satt en skiva jag inte känner igen. Det var ngn form av foam, typ som fogskum, kanske 2-3 cm tjock klädd med gips. Ett helsicke att få bort. Alla väggar var klädda med plywood.
 
  • PICT9467.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT9470.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad kör du med för träfiberisoleringsskivor och vad kostade dom?
 
sa3afc skrev:
Vad kör du med för träfiberisoleringsskivor och vad kostade dom?
http://products.bauhaus.se/trafiberisoleringsskiva-lambda-37-70-mm

För de som inte vill klicka: Vital cellulosaisolering som säljs på Bauhaus. 70 mm kostar 99kr/kvm, 45 mm kostar 69 kr/kvm. Dyr isolering med andra ord, men smakar det så... :)
 
Men cederbusch, nu får du allt lägga i en högre växel. Förra tråden om köket gick ju på ett kick från före till efter. ;)
Skämt åsido, jättekul att följa ditt projekt! Väntar med spänning!
 
Ja jag tänkte att ni andra vanliga människor nog fick dålig självkänsla av min förmåga att jobba fort så jag tänkte ta det i makligare takt den här gången. :)
 
Facken mellan takstolarna är fyllda med fint sågspån. Dessutom sammanpackat nertill och mindre tjockt ju längre upp man kommer. Det måste bort. Hade läst här på BH att det nog inte bara var att ta upp ett hål och tömma ur innehållet. Men skam den som ger sig innan man provat.

Sagt och gjort tog jag upp ett litet hål. Satte en säck under, sen var det bara att banka på taket tills allt var uttömt. Dammade ngt fruktansvärt dock. Säckarna bar jag upp på vinden där innehållet får tjäna som isolering igen.

Hade funderat på hur jag skulle göra med luftspalt, men det löste sig naturligt iom spikläkten som spåntaket ligger mot. Jag klädde helt enkelt insidan med vindpapp och isolerade mot denna. 16 cm blev det. Inte som modern standard, men troligen bättre än spånet. Särskilt som det inte täckte jämnt hela vägen upp.

Måste bara slänga med ett foto av hur det såg ut i snedtaket på andra sidan huset, där jag också donar eftersom det ena för med sig det andra. Det var gott om getingbon på vinden och inte minst i snedtaken där de tydligen bonat in sig gott. Hittade ett jättebo mitt i taket.

Tro nu för guds skull inte att jag gjorde detta ikväll! :)
 
  • PICT9486.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT9489.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT9496.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT9500.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Något borde jag väl skriva om vad som komma skall. Vi har väl klart i stora drag hur vi vill ha det. Gjorde en ritning i SketchUp (skitbra program förresten) som visar vad vi har tänkt. Men långt ifrån alla detaljer är klara. Vi får ta det lite som det kommer.

Det blir iaf plastmatta på golv med tanke på att man riktigt hör att huset lever. Det känns helt enkelt tryggast. Eftersom jag ogillar material som försöker härma ett annat material det inte är, så satsar vi på ett golv som absolut inte ser ut som ngt annat än en plastmatta. Valet verkar falla på Tarketts Pastille. Svart! Var ju en artikeln om en familj här på BH som byggt badrum där de valt precis den mattan.

Väggar och tak ska målas täta med våtrumsfärg. Mintgrönt... blir det inte. Men något ljust.

Takfönster ska släppa in ljus och luft.

Inglasad duschhörna, alternativt en fast vägg med handdukstork. Badkar till de små förstås. Och så får vi leva med en klumpeduns till varmvattenberedare i badrummet eftersom vattnet dels tar hiskelig tid på sig att färdas från pannan i källaren till övervåningen, men också för att pannan inte klarar av att ordna med varmvatten till två långduschar, än mindre ett bad.
 
  • Badrummet alt 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Vad ska du ha på väggarna i duschhörnan, blir det våtrumsfärg där med?
 
Säg det! :)

Vi har inte tänkt klart när det gäller duschhörnan. På bilden var vi inne på att låta sätta plastmatta även i duschen. Men som sagt så är det fortfarande möjligt att det blir målat tätskikt där också. Skulle kännas tryggare med en ordentlig plastmatta, en det är svårt att hitta ngn stilren som passar in.
 
Om det ska vara plastmatta så tycker jag Kiruma Grey från Tarkett är snygg, s.12 i deras katalog:

http://np.netpublicator.com/netpublication/n19348199

Sen är även rummet på s.2 väldigt snyggt för att vara plastmatta (men du ville ju inte att det skulle likna annat än plastmatta) :)
 
M
Detta har ni säkert tänkt på men...
Mät noga för duschen så att duschdörren går att öppna hyfsat utan att den slår i snedtaket. Eller använd duschdraperi?
 
Jo, jag skulle inte ge mig på att bygga ett badrum utan att ha tänkt efter före. :)
 
Nu är bygganmälan inlämnad. Jag har fått väldigt bra hjälp av byggnadsingenjören med riktigt utförliga ritningar, så de trodde att det hela snabbt och smidigt ska kunna godkännas. Så nu är det bara att vänta. Innan ett ok vågar jag inte sätt igång. Tänk om, osannolikt, men tänk om de säger nej eller trilskas? Då vill man inte stå med riven bärande vägg.
 
Då har projektet satts igång på allvar. Först revs golvet fram till stället där den nya väggen ska stå. Upp med väggen enligt ritning. Sen kom det läskiga: att riva den gamla väggen. :)

Men allt gick bra. Och vad stort det kändes plötsligt.

Ikväll har jag monterat stöd på sidorna om bjälklaget där det tidigare var urjackat för att få fall till golvbrunnen.
 
  • PICT9522.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT9529.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT9538.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT9540.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT9546.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.