Vi har tänkt tanka lastbilen och åka till Estland, Polen och/eller Tyskland för att köpa sådant som är betydligt billigare där, exempelvis klinker/kakel, maskiner.

Funkar det med VISA-kort på deras byggmarknader, ex.vis Praktiker.pl i Polen?

Blir det problem att få ut från kreditiv till utlandsaffärer?

Vad ska man köpa i vilket land för att göra bästa affären?
Vad ska man INTE köpa i dessa länder?

Är det någon som har en prislista i .pdf-format eller liknande från butik i något av dessa länder?
(Deras internetsiter verkar inte ligga i Sveriges klass...)

Ni som har handlat i något av dessa länder får gärna skriva prisskillnader osv. Skriv också vilka butiker eller butikskedjor ni besökt och hur dom var.

Är dom helt okunninga i engelska i alla dessa länder?

Många frågor, och fler blir det säkert! :)

Tack på förhand!
 
Jesca_j skrev:
(Deras internetsiter verkar inte ligga i Sveriges klass...)

Ni som har handlat i något av dessa länder får gärna skriva prisskillnader osv. Skriv också vilka butiker eller butikskedjor ni besökt och hur dom var.

Är dom helt okunninga i engelska i alla dessa länder?

Många frågor, och fler blir det säkert! :)

Tack på förhand!
Hej

Först måste jag nog säga att kollar man "byggmaterialhemsidor" i polen och material i övrigt är dom överlägsna svenska sidor. Nästa alla polska företag som har en sida på nätet har sina priser utsatta. Så här ligger de långt före sverige både vad gäller teknisk utformning av hemsidor och informationsmängden på sina sidor.

Angående inköp av material från andra länder kan du läsa mer här (har skrivit lite själv) :

http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1082019868

Said
 
Du har inte möjligen kvar länkar till några Polska firmor som sätter ut priserna på internet?

Jag har inte hittat en enda som lagt ut en prislista, bara kampanjpriser.

Estländska priser är jag också intresserad av, någon som vet hur dom ligger till i jämförelse med Polska/Tyska?

(Gärna länkar dit också.)

I den andra tråden stod det att i Polen kostade Elektrolux produkter 1/3 av det Svenska priset, stämmer det verkligen? *HOPPAS* ;D

Informationsmängden på Polska sidor är svårt för mig att uttala mig om då jag inte kan språket, mer intressant är då priserna.

 
Prisexempel Polen - Sverige (Svenska priser från www.pricerunner.com ,det billigaste)

GORENJE:
Spisar
EC774W: Polen 3780:- och Sverige 6400:-
EC7968E: Polen 6380:- och Sverige 9390:-

Inbyggnadsugnar
B9000E: Polen 6380:- och Sverige 7390:-
B7460E: Polen 3580:- och Sverige 5675:-
B9000AL: Polen 5980:- och Sverige 7790:-

Spishällar
ECT650E: Polen 3780:- och Sverige 4490:-
GSC64C: Polen 3300:- och Sverige 6330:- (OBS! Gashäll!)
ECT680E: Polen 3980:- och Sverige 6590:-

Köksfläktar
DD950P: Polen 5580:- och Sverige 6741:-

Kyl/Frys
K337/2AL: Polen 6980:- och Sverige 9045:-
RK4255E: Polen 4180:- och Sverige 6520:-

Tvätt:
WA162AL: Polen 6380:- och Sverige 8085:-

Nu har jag kollat rekomenderade priser från importören i Polen mot det billigaste på pricerunner i Sverige, och Zlotyn har jag satt i 2sek som växlingskurs.

Butikspriserna i Polen är förmodligen billigare än det av importören rekomenderade priset...med andra ord så borde det bli ÄNDÅ billigare i praktiken. :)

(Tyvärr så hittade jag bara priser på Gorenje....) :(

http://www.gorenje.pl/index.php
http://se.pricerunner.com/
 
Kanonbra länkar!

Vi kommer helt klart att köpa så mycket vi kan i Polen så länge garantin kan lösas. Frågan är om tullen kommer att protestera något om man kommer hem med en släpvagn med diverse ny köksutrustning mm?!

Någon som känner till nåt om den biten?
 
Dom borde juh inte kunna ha en åsikt om du kör mellan 2 eu länder?
 
Hej
Då jag har företag i Lettland vet jag lite hur det fungerar där.
Flesta affärer hittar du i Riga, du kan pruta och många av grossisterna har extra pris på mängder.
Du kan söka på www.wood-me.com du kan till 95 % handla med visa, men det billigaste är att ta med Svenska pengar och växla på växlingskontor, men kolla noga det är stor skilnad på kursen
Balticum har även gula sidor där kan du oxå söka samt
www.doska.lv engelska
Mvh
Göthe
 
swede:

Vet du något om priserna i Estland, Lettland, Litauen och Polen? Vilket som är billigast/dyrast osv?

Pratar dom engelska i Lettland?

Dum fråga kanske, men hör Lettland och Litauen också till EU numera?

Om dom inte hör till EU, kan man ändå passera dessa länder med bilen full med byggrejer på väg till Sverige?

(Frågar man inte så får man ingenting veta!) :-[

Vi bor i norra Sverige och kör därför genom Finland för att slippa färjeavgifterna.

Behöver man passet med sig? Och grönt körkort?
Vad kostar bensinen i dessa länder?
 
Hej
Jag vet lite om dessa länder,jag svarar efter dina frågor
Ja de pratar Engelska i Lettland
Ja Estland,Lettland och Litauen samt Polen är nya medlemmar sedan 1 maj
Kommer ni med en lastbil och skall fylla bilen med mtr ta färjan, det lönar sig
Pass samt grönt kort ja
Skall ni övernatta i Riga kan ni få Hotell för 80kr per natt bara att mejla mig skickar jag en liten adressgrej med bilder
Bensinen i Lettland ca 6,50 litern
Jag kan även be mitt kontor i Riga att plocka fram en del Hemsidor , men går du till www.doska.lv så hittar du en hel del obs 1 lat är ca 14kr
Mvh
Göthe
 
Bob_the_builder
Hittade fram till estniska K-rauta. De har ett reklamblad på länken nedan. Hittade några varor som säljs i Sverige:

Casco Aqua stop (tätskikt). En sådan 10L-hink kostade 469 EEK, dvs knappa 270 spänn. I Sverige brukar man kunna få en sådan hink för 900 när det är rea vill jag minnas.

Bosch (blå) GSR 12V skruvdragare: 2599 EEK (1480 SEK). Beijer säljer den för 2375. Min estniska räcker inte för att utröna om dubbla batterier ingår...

Filen (3 Mb) för den som vill läsa själv: http://157.144.0.166/modules/upload...UULI_kliendileht_ESTRUS_final.pdf?file_ID=614
 
Perfekt! Fler sådana länkar! :)

Det vore också bra om någon som förstår Estländska språket kunde jämföra lite fler priser mellan Svenska och Estniska K-rauta.
 
Är här nån som vet varifrån det går färjor till Estland? Misstänker att de går ifrån Stockholm men går de även från typ Kalmar eller Öland?

Lägg gärna med länkar till färjorna om ni har. :)
 
Hej
De går från Karlshamn
Mvh
Göthe
 
Det verkar finnas några olika bolag som går på Estland...någon som vet det billigaste?

Hur stort fordon får man ta med sig på "bil"-biljett? Brukar det funka med en lätt lastbil?

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.