Hallå.

Detta ämne borde intressera alla som har självdrag som ventilationssystem - dvs alla med lite äldre hus.

Ett självdragsystem bygger på att man har en murstock som är varm och på så vis skapar ett sug i ventilationskanalen. Det fungerar väldigt bra på vintern - till och med så bra att man får lov att stänga/skjuta till ventilerna på vintern för att inte dra ur all värme i kåken.

På sommaren fungerar systemet hyfsat så länge man eldar då murstocken fortfarande är varmare än utomhustemperaturen.

Problem uppstår dock när man
1) Byter ut olje/ved/pellets/kombipannan mot elpanna/värmepump.
2) Slutar elda och kör elpatron på sommaren.

Murstocken blir svalare och termikeffekten minskar.

Under vinterhalvåret fungerar självdraget hyfsat eftersom det är en rätt stor temperaturskillnad mellan uteluft och inneluft. Värre är det med sommaren. Murstockens temperatur, innetemperatur och utetemperatur är nästan densamma vilket gör att termik/själdrag i princip obefintligt. Luften i huset blir rätt stillastående och högre luftfuktighet märks ganska fort.

Vad göra?
Kollar man på nätet så föreslås alla möjliga high-tech-ventilationspaket med värmeväxlarpaket, nya ventilationsrör osv osv. Det är i princip omöjligt att genomföra i en gammal kåk utan att göra rejäla ingrepp på huset.

Andra tycker att man ska sätta paxfläktar i badrummet för att trycka ut luften. Jättekul att ha en ful, bullrig fläkt i badrummet. Dessutom kan det bli problem om man har mer än ett badrum. Risken är att luften trycks in i andra badrummet/toaletten.

En annan lösning är att införa ett såkallat "förstärkt självdrag". Principen bygger på att man sätter en hjälpfläkt i ventilationskanalen, eller utomhus ovanpå kanalens mynning. Fläkten går igång från ca +5 grader och ökar varvtalet linjärt med utetemperaturen. På så vis kompenserar man för den avtagande termiken.

Kanonbra tänkte jag när jag hörde talas om idén.
Problemet är bara att jag inte hittar någon färdig lösning - utan bara en massa konceptuella skisser och debattinlägg i olika forum och politiska sammanhang. (Av någon anledning verkar hela Miljöpartiet, Centern och andra starkt miljöintresserade snacka ihjäl sej om denna idé som någon revolutionerande metod att eliminera astma, allergier, klåda, ischias och annat....)

...Puh, mycket snack här....

Jag började således fundera på att knåpa ihop något själv att sätta i vår ventilationshuv. Jag dyker dock på diverse problem.

Om man sätter en utsugsfläkt i ventilationspipan så kommer ju dess fläktblad minska kapaciteten när fläkten inte snurrar - eller?! Hur löser man det?

Var hittar jag styrningen som ska dra igång fläkten från +5 grader? Säg inte ELFA - jag har en sammhällsvetenskaplig utbildning i ryggen och har således mycket begränsade kunskaper i elektroniklära.

Finns det färdiga lösningar som inte jag har hittat?
 
mycket intressant tråd. det tråkiga är ju att befintliga ventilationskanaler oftast är otäta, dvs funktionen av en fläkt minskas och blir närmast omärkbar om man inte byter/ersätter dem. då är vi tillbaka till att man måste riva upp väggar/tak för att kunna få till en förändring.

 
Jag har sett två alternativ och resonerar som följer:

1. Förse badrum, toaletter, tvättstuga samt kök med begåvade fläktar (utan kallrasskydd) som går när det behövs och lite till. Det kompenserar för draget men är långtifrån jämförbart med ett halvt luftombyte per timme som nybyggnadsreglerna föreskriver.

2. Fixa riktig mekaniskt ventilation med passiv återvinning (ingen vp, har ju redan bergvärme). En analys har dock visat att detta är för dyrt för kunna räkna hem ekomoniskt och jag tycker inte att komforthöjningen som luftombytet ger motiverar kostnaden heller.

Jag kör alltså på alternativ #1.

För att #1 skall funka tror jag det är viktigt med tilluft på rätt ställen. Jag har slitsar i alla fönster och dessa är alltid öppna förutom i badrum och kök.

 
Jag monterade en vanlig kanalfläkt som drar ut luft från badrum och tvättstuga. Den styr jag med en vanlig multitrafo, reläer och 2 hygrostater. Funkar prima

Edit: Kanalfläkten anslöt jag mot en gammal imkanal i murstocken.
 
fredrikg skrev:
... det tråkiga är ju att befintliga ventilationskanaler oftast är otäta...
Mja, det beror väl lite på hur husets badrumsventilation är byggd. Under vår ombyggnadsprocess upplevde jag de befintliga ventilationskanalerna som helt okej. Det var eternitrör som var omsorgsfullt fastmurade i skorstenen.

Vid vår relativt stora ombyggnad och så har vi trots allt velat ha självdrag - trots att vi kanske kunnat installera en fläktstyrd ventilation. Jag TROR på självdrag - fläktljud/-sus är man allergisk mot efter tio år i lägenhet. Vi drog helt nya spirorör från badrummen till en nybyggd skorsten (ja, en plåthuv iallafall).

I plåthuven finns utrymme för att sätta min omnämnda förstärkningsfläkt - men som sagt: VAR finns produkten.... ???
 
Erik_D skrev:
Jag monterade en vanlig kanalfläkt som drar ut luft från badrum och tvättstuga. Den styr jag med en vanlig multitrafo, reläer och 2 hygrostater. Funkar prima

Edit: Kanalfläkten anslöt jag mot en gammal imkanal i murstocken.
Bromsar inte kanalfläkten det naturliga självdaget rätt rejält när den inte själv snurrar?
 
MathiasS skrev:
...

1. Förse badrum, toaletter, tvättstuga samt kök med begåvade fläktar (utan kallrasskydd) som går när det behövs och lite till. Det kompenserar för draget men är långtifrån jämförbart med ett halvt luftombyte per timme som nybyggnadsreglerna föreskriver.

...

Jag kör alltså på alternativ #1.

För att #1 skall funka tror jag det är viktigt med tilluft på rätt ställen. Jag har slitsar i alla fönster och dessa är alltid öppna förutom i badrum och kök.
Ja, MathiasS, vad består den där begåvningen av? Är fläktarna fuktstyrda? De snurrar alltså endast när du duschat livligt? Det lär ju alltså inte bli någon vidare ventilation när ingen nyttjar badrummen - eller ska du ha duschen igång jämt, därav din jätteacktank ;)


Vi har tilluftventiler i sovrum och vardagsrum, så det är inga problem. Utsuget sker givetvis från badrumen enligt alla etablerade teorier.

 
Fasting65 skrev:
Ja, MathiasS, vad består den där begåvningen av? Är fläktarna fuktstyrda? De snurrar alltså endast när du duschat livligt? Det lär ju alltså inte bli någon vidare ventilation när ingen nyttjar badrummen - eller ska du ha duschen igång jämt, därav din jätteacktank  ;)


Vi har  tilluftventiler i sovrum och vardagsrum, så det är inga problem. Utsuget sker givetvis från badrumen enligt alla etablerade teorier.

Begåvningen är tvåfaldig och består till en del av fuktstyrning enligt din beskrivning, och till en annan del av tidsstyrning, dvs fläkten går en specificerad tid efter påslag.

Funktionen är inte ekvivalent med det du specifikt frågar efter men jag tror att detta är tillräckligt bra för att ge luftkomfort inomhus (samtidigt som man löser praktiska problem i badrummen, lukt och fukt).

Jag har också fått för mig att kontinuerlig mekaniskt ventilation utan återvinning är uteslutet. Ska jag ha en fläkt som går jämt måste det ske en återvinning (och det är för dyrt).

Har du funderat över vilken luftomsättning du skall ha?
 
Tvåfaldig begåvning: Jag blev rätt avskräckt när jag besökte en kompis ombygge. De hade en sån fläkt, och den bullrade rätt ordentligt. Det kändes mest som en sommarstugelösning....

Det var därför jag tänkte mej ett förstärkt självdrag - motorn placeras utanför bostadsutrymmen.

Vad gäller fukt och luktproblemet så löses det automatiskt vid tillräcklig ventilation - om man har ett fungerande självdrag.

Luftomsättning: Mja, här kan jag tyvärr endast säga - bättre än det var förut.

Att komma hem en dag efter jobbet och känna den där "instängt-hus"-känslan ska bort. Som lekman i ämnet Ventilation borde den försvinna vid ett fungerande självdrag.

Visst, luftomsättningen kan inte vara i nivå med ett nybygge kanske - där man återvinner värmen i ett värmepaket, men det måste gå att få det bättre än det stillastående som ett självdragsystem lätt skapar på sommaren.
 
Hej!

Jag har funderat en hel del på en sådan här mojäng, tror det kallas aspiratorer, men jag har inte hittat nån som säljer sådana, vet ej heller om den skulle funka, men den är tilltalande eftersom att vinden tar hand om driften ;D

aspirator.jpg
 
Ah, någon som hittade den.

Visst, en sån satte PlåtisTony på min huv temporärt.

Efter ett par veckors drift är jag benägen att såga produkten med fotknölarna. Jag höll dessutom på att bli osams med säljaren på Hus&Villamässan när jag beskrev bristen med uppfinningen.

Grundproblemet med självdrag är att det inte fungerar på sommaren. Aspiratorn, ventilatorn snurrar när det blåser - året om. På sommaren blåser det inte lika mycket som exempelvis hösten. Vad händer? Jo, du får ett överventilerat hus så fort det blåser för ventilatorn suger ut värmen i huset med ett jäkla drag.

Motargumentet är då att - "jamen då kan du ju stänga alla tilluftventiler när det blåser".
-Det är ju inte alltid jag är hemma så fort vinden sveper förbi, och jag riskerar således att få ett väldigt utventilerat (och kallt) hus.
 
Jo kanske, men det verkar finnas ett reglage på denna modell, kan man inte helt sonika drista sig med att två ggr om året gå upp vrida på detta, alltså fullt ös sommartid och strypt eller borttaget säg oktober - april?

Jag menar, den är ju tilltalande istället för de större boxarna som finns och drivs av el, jag kan tänka mig både i komplexitet, pris och driftskostnad...

 
Hm, jag får undersöka den i detalj till helgen.....Det är exakt en såndär vi har.

Nåja, min grundfråga och tråden lever ändock.
 
Javisst, återkom gärna ::)

Föresten du har ingen adress till nån hemsida som har dessa?
 
Jorå, NU kom jag på var jag sett den: Jan Rockström som är sotare i område kränger dem - såklaaaart....

Ibland kan man fiska upp de mest avlägsna länkarna i minnet:
http://www.janrockstromab.se/aspirotor.htm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.