Hej, håller på att inreda en vind med snedtak som ska isoleras upp till nock. En inredningsarkitekt tipsade om en ny (?) typ av isolering som är otroligt tunn - 10mm ska ha samma effekt som 100mm. Efter att ha snokat runt på nätet hittade jag följande danska bolag som säljer denna typ av reflektiva isolering:

http://www.scansulate.com/

Någon som har erfarenheter? Kan det verkligen funka så bra som de säger? Vore perfekt då det endast finns plats för 120mm isolering utan att sala på högbenen med förlust av rumsyta som följd... det vore ett bra alternativ att köra 10mm airflex och 100mm glasull/minerall...
 
Tjena Cane.

Den där har vi avhandlat & avrättat tidigare här på forumet.
Jag tror inte mycket på idén...men du är välkommen att prova. :)

 
ah, ok... sökte innan jag postade, men kunde inte hitta något om det... du minns inte vad tråden var/hette?
 
hm, ok.... jo, är väl själv skeptisk. Om det funkar så bra som de säger måste ett högt pris per kvm vara anledningen till att det inte verkar användas i småhus... ska nog forska vidare, men det lutar åt att skippa det.
 
Skippa inte.Kolla om de i Danmark har några hus isolerade med UFO materialet!
 
;)
 
Jag blev nyfiken på deras airflex reflektiva isolering, men deras påståenden trodde jag inte mycket på.
Jag fick ett prov,som jag jämförde med en 10 mm cellplast skiva.
Cellplastskivan isolerade ca 50 % bättre !!!!

/Johan
 
Då köper vi cellplast skivor o säljer som UFO isolering! ;D

Det är garanterat många som skulle bli lurade.Men Varför ljuger man för folk?

Idioti är idioti.
 
Jag kan säga att vi säljer en annan variant utav den där isoleringen och den fungerar alldeles utmärkt. Det den är till för är värme/kyla isolering inte ljudisolering. Teorin är värmereflektion. Thermoreflekten är 4mm tjock, är uppbyggd i åldersbeständig bubbelplast som innehåller stillastående luft med åldersbeständig aluminiumfolie på båda sidor som reflekterar kyla/värme och behåller den i rummet/huset. Den sätts istället för byggplast i väggarna och är väldigt enkel att montera. Om ni tittar i stora stall, garage, mm så ser ni en silverfolie och det är den här. Med tanke på KarlXII sågning av "ufo-materialet" så verkar det som om ni har glömt att det enda som isolerar är stillastående luft. Det blir inget mögel, ingen konvergensgräns mm. Ni som snackar om u-värde kan ju suga på den här, Det går inte att mäta eftersom att den reflekterar värmen/kylan som är på ena sidan vilket gör att kontakten med bakomvarande material är mindre än 2% och en obefintlig köldbrygga.
Hur gjorde du ditt test johanM?
jag är mest nyfiken..... :)
 
Hej JAP.

U-värde är värmetransport genom väggen W/m^2*K antingen isolerar materialet 100% eller så har det ett U-värde.

Redovisa istället en jämförelse mellan olika material och detta vid samma provningsförhållanden.
 
Poiu, som jag skrev så finns det inget u-värde eftersom det inte går att mäta. Och U värdet är ju inte värmetransport genom väggen eller hur? Eller är det jag som märker ord då jag menar att det är transport i allmänhet vilket thermoreflekt inte kan utföra. Den kan bara reflektera inte transportera. Exempel, sätt in thermoreflekt i golv,väggar och tak, installera en luftvärmeväxlare så behåller du minst 75% kvar av värmen som du tillfört. Den kan inte göra annat än bibehålla värmen/kylan som finns inuti med en viss förlust pga av fönster, dörrar mm mm MEN ALLT som ger ifrån sig värme är en värmekälla, du, din dator, lampan i köket mm mm. Det finns ett helt radhusområde utanför malmö som är uppbyggt enligt den reflektionsteorin och tar tillvara all värme som avsöndras av periferiutrustning och har helt sonika INGEN värmekälla. Jag går inte in på formler mm eftersom det är i slutändan upp till var och en vad man skall och vill ha. Mitt hus som jag bygger nu är inrett med den här isoleringen och ditsatt på alla sätt och kombinationer man kan göra för att testa och se eftersom man skall kunna stå för sina produkter och helst visa nåt större än ett testrum och en lös bit.;)
 
Du JAP, sluta med försäljningssnacket och leverera fakta. Jag kan så pass mycket fysik, så att mig fintar du inte. Antingen är produkten bra och då finns fakta, eller så är den båg. Principen fungerar, men vad blir resultatet i verkligheten?

Värme överförs på tre olika sätt strålning, ledning, och konvektion. Har din produkt inget U-värde? Det betyder att den har 100% reflektion och noll i värmeledningsförmåga.

Airflex har 95 % reflektion, det betyder att den förlorar värme genom strålning. Är inte isoleringen placerad i vakum så överför isoleringen värme genom konvektion och ledning. Är din isolering placerad i vakum. Hur skapar du det vakumet?

Så svara nu på de här frågorna: Om jag tar ett stort stycke av din isolering och placerar den som skiljevägg mellan två stora rum, ett med låg temperatur och ett med hög temperatur (mindre än +25 grader Celsius), hur många Watt per kvadratmeter och grad temperaturskillnad överförs då från det varma rummet till det kalla rummet. Jag vill ha mittpunktsvärdet resp randvärdet.

Hur vill du att din produkt ska installeras i väggen? Med utan luftspalter osv..
 
Nu börjar det "hetta till", härligt !!

Jag skall försöka att besvara JAP:s frågor och bemöta påståenden.

Jag vill först säga att ingen skulle vara gladare än jag om vi kunde komma på något mtrl som för rimliga pengar är superisolerande, idag är dom väldigt dyra eller har högst begränsad livslängd jag tänker då på diverse vacumpaneler och aerogel mm.

Då Airflex påstod på sin hemsida att deras mtrl var en superisolator så var jag mycket skeptisk men beställde efter ett prov för att testa själv.

Jag gjorde ett enkelt prov där jag byggde en liten låda av cellpast med en volym på ca 1 liter, väggtjocklek 100mm och inget lock.
I lådan placerade jag en värmekälla( motstånd) och en temperatur-prob.
sedan använde jag en bit cellplast i samma tjocklek som Airflex som lock.
Jag väntade tills maximal temperatur hade uppnåts, då hade temperaturen stigit från 22 till 40 grader.
I det läget har en jämnvikt uppnåts mellan tillförd värme och förluster genom väggarna.

Med ett lock av Airflex nåddes bara en temperatur av 32 grader (Jag är inte förvånad), energiförlusterna genom Airflex:en var större.


Nu till JAP:s påståenden.

"så verkar det som om ni har glömt att det enda som isolerar är stillastående luft."
Det är sant att stillastående luft isolerar, om än det inte är det ända som isolerar.
Problemet med Airflex är att luften i bubbelplasten i själva bubblorna inte står stilla. dom är för stora.

"Ni som snackar om u-värde kan ju suga på den här, Det går inte att mäta eftersom att den reflekterar värmen/kylan"
Själv klart går det att mäta, men det kanske inte är så intressant att få bekräftat att ens produkt inte fungerar.

"Mitt hus som jag bygger nu är inrett med den här isoleringen"
Jag hoppas att du har en konventionell isolering utanför din reflektiva annars så tror jag att du kommer att få ett iskallt uppvaknande från din illusion.

Det du beskriver att den skulle ersätta byggplasten i väggen är väl det som ligger närmast verkligheten, dock får du den dyraste ångspärren i kvarteret med försumbart minskad energiåtgång.

/Johan




 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.