Behöver köpa grästrimmer...

Bor centralt i gammalt villaområde, har ca 895 kvm tomt, inga avancerade behov utan bara putsa bort "fulgräs" längs grunden, runt träd och stolpar osv osv. Vill få tips på bra grästrimmer, men samtidigt få tankar och tyckande kring vad man skall välja för inriktning: bensindrivet / eldrivet eller batteridrivet...

Kan väl även dra mina förhandstankar; är inte så förtjust i bensinvarianten. Dels för att det känns som att den kan komma att låta en del (åtminstone mer än de andra 2...) dessutom känns det som att den är generellt sett tyngre/klumpigare/grövre. Eftersom jag inte skall gå på värsta slyn/gallringen så känns det som att dessa är lite "overkill" (Eller finns det små/nätta/tysta bensinare???)

Vad gäller elen känns det mäckigt att behöva hålla på och harva runt med sladd överallt, men för övrigt en ok variant eller?!...

Batteri-varianten känns än så länge allra mest tilltalande, borde väl vara smidigt/enkelt och praktiskt, ELLER?!?.... Är det kanske alltför "klena" doningar? Räcker inte batteritiden längre än till kapandet av "3,7 grässtrån" osv???


Tacksam för alla svar och tips!


//LSJ
 
Jag har en Black&Decker trimmer som går på batterier, räcker till att ta runt träd och buskar och husgrunden med. 3000kvm.
 
Jag rekomenderar en honda fyrtaktare. Dels är bensindrivna lättare än uppladdningsbara trimmrar och sedan håller dom samma fart hela tiden. Fyrtaktaren går riktigt tyst, dock är den ganska dyr. Men i princip alla bensinare är lättare än uppladdningsbara trimmrar. Jag hade en Stiga ST1200 (tror jag den hette) och den gav jag bort då jag höll på bli galen på en sådan skittrimmer, hondan är däremot en fröjd att trimma med :)
 
Har en tomt på 1100m2 låter som jag har i stort sett samma behov tjacko. Började med en ärvd äldre sladdvariant som väl funkade ok, men var äldigt oerogonomisk samt att jag tycker det var otympligt med 40m sladd.

Fick en glapp å läcker batteridriven i julklapp och det är ett stort lyft. Jäkligt smidigt att bara rycka fram den å börja trimma vart som utan att behöva fippla med sladd. Har ännu inte märkt att den skulle vara för klen, även om man skulle kunna önska sig ett par minuter till på batteritiden. Den räcker för det mesta till allt som skall trimmas, och jag kan idag inte tänka mig att gå tillbaka till sladd. Bensin känns som duktig overkill till en liten villatomt, och samma som med motorgräsklippar vet jag inte om jag skulle vilja gå och inhalera avgaser med hörselskydd.
 
Hmm... intressant...

u95hw : Vad är det för märke/modell som Du har på din batteri-drivna?

Som sagt var, verkar ju onekligen smidigt med batteridrift...


Tjacko: Menar Du att bensindrivna är lättare/mindre än batteridrivna? Det var intressant... (eftersom det är en väsentlig faktor för mig...) vill inte släpa runt på mer än nödvändigt...:)


Fler som har synpunkter och tips?


//LSJ
 
Kalle: glömde ju bort Dig...:eek: vad är det för modell Du har på Din black & decker? Inga tecken på att batteriet börjar vekna i takt med antalet omladdningar? Upplever Du den som tung/stor/klumpig?


Tack för svar så här långt!


//LSJ
 
LSJ skrev:
Hmm... intressant...

u95hw : Vad är det för märke/modell som Du har på din batteri-drivna?

Som sagt var, verkar ju onekligen smidigt med batteridrift...


Tjacko: Menar Du att bensindrivna är lättare/mindre än batteridrivna? Det var intressant... (eftersom det är en väsentlig faktor för mig...) vill inte släpa runt på mer än nödvändigt...:)


Fler som har synpunkter och tips?


//LSJ
Ja i dom flesta fall är bensinarna lättare än batteridrivna. Står nästa på alla leverantöters hemsidor vikten på dom så titta runt så får du se. Fritt ur minnet så väger min honda 4,7kg (bensin) och stiga st1200 5,2kg(batteridriven). Fyrtakt borde dessutom vara lite tyngre än en tvåtakt
 
Var precis inne på black and decker å kollade och den vägde 3.1kg. Inställnigsmöjligheterna är goda på trimmerna så man anpassar det till sin längd och det blir inte speciallt jobbigt när man kan gå avslappnat med raka armar.

Kommer inte ihåg vad min heter men det är en grön black and decker 18V, på hemsidan verkar det vara oranga som gäller i år.
 
Tjacko skrev:
hondan är däremot en fröjd att trimma med :)
Finns det verkligen en trimmer som det är en fröjd att jobba med?
Jag har provat diverse och bara upplevt elende med trasslande trimmertrådar som går av och försvinner in i huset, sen blir det ett elände att gräva fram dem.
 
Hej!

En sån här är det

http://www.k-rauta.se/tradgard_975.htm

18 volt

Batteriet håller bra ännu efter hela sommaren

Liten och bra

Trimmertråden matas ut automatiskt när den går av så det är bara att köra på tills tråden tar slut sen är det enkelt att "fylla på" mer tråd.

Köp mer tråd samtidigt som du köper trimmern det följer inte med så mcyket original

/Kalle
 
Tack för länken, Kalle.
En sån maskin skulle passa mig också.

Tar den lång tid att ladda?
 
Jag köpte en B&D GLC2500 för ett par veckor sedan, och är hittills nöjd. Jag gav 895kr för min. Den är med batteri på 18V, och en laddning räcker ungefär en kvart effektiv körtid. Att ladda batteriet tar 8 timmar.

Sladd var inget alternativ, för det blev dyrt (skarvsladdar kostar pengar), bökigt att hålla ordning på och smutsigt att hantera. Bensin var alldeles för overkill för mina behov, dessutom dyrt, miljöpåfrestande och bullrigt.
 
Ok, tack.
Dina erfarenheter stämmer bra överens med beskrivningen på tretti.se, som jag just hittade.
http://www.tretti.se/glc2500nm-qw

Citat:
Med 10 meter trimtråd i behållaren och automatisk frammatning av tråd sparar du tid och kraft. Klippbredden är 25 cm och du kan enkelt och snabbt växla till kantklippning för ett perfekt resultat.
18 V Slide-pack batteriet passar även till Black & Deckers andra uppladdningsbara produkter. En laddning på 8 timmar ger en gångtid på 17 minuter och du kan trimma en yta på c:a 50 m². Trimtrådens diameter är 1,5 mm och hastigheten ligger på 6,800 v/min. Väggfäste med laddare medföljer. Trimmern väger 3,1 kg.
 
olos skrev:
Ok, tack.
Dina erfarenheter stämmer bra överens med beskrivningen på tretti.se, som jag just hittade.
[länk]

Citat:
Med 10 meter trimtråd i behållaren och automatisk frammatning av tråd sparar du tid och kraft. Klippbredden är 25 cm och du kan enkelt och snabbt växla till kantklippning för ett perfekt resultat.
18 V Slide-pack batteriet passar även till Black & Deckers andra uppladdningsbara produkter. En laddning på 8 timmar ger en gångtid på 17 minuter och du kan trimma en yta på c:a 50 m². Trimtrådens diameter är 1,5 mm och hastigheten ligger på 6,800 v/min. Väggfäste med laddare medföljer. Trimmern väger 3,1 kg.
Den stiga jag hade med automatisk utmating av tråden fungerade uruselt. Endera kom ingen tråd ut eller så rassla det till och alltråd var ute :mad:
 
Underbart med batteri, man kan kör i 17 minuter enl B&D när den är helt ny sen får man vänta 8 timmar?
Undrar hur länge den går efter några år? Jag köpte själv en Jonsered för 800:- på Coop förra året, den går klockrent på Aspenbensin. Vår tomt är på 770m2 och jag håller nog på klart längre än 17 minuter varje gång. Nu har vi staket och buskar i hela trädgården så det blir mycket finputsande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.