Lyfter den här tråden lite nu när Stihl har kommit ut med sin nya batteriserie. Idag köpte jag en HSA 85 häcksax och en FSA 85 trimmer. Köpte trimmern utan batteri och häcksaxen med laddare och batteri. Då fick jag 2st AP80 batterier och sen snabbladdaren AL300.

Använde grejerna direkt när jag kom hem o jäklar så fina maskiner. Trimmern klarade av hela tomten på 800m2 och då fanns det 25% kvar i batteriet. Riktigt lätt är den och även stark, slog av rätt grova grejer med den.

Provkörde även häcksaxen i ett buskage och den är grym. Tyst, lätt och går att klippa av väldigt grova grenar.

Jag sålde stihl förut men har bytt arbete så nu gör jag inte det längre, men jag kommer ihåg när vi fick hem häcksaxen för första gången, det vi började med var att kapa av ett helt nytt kvastskaft, det var inga problem alls :D.

Det här är de första stihlmaskinerna jag äger själv även om jag har kört många på förra jobbet genom åren. Det var inget snack om vilka maskiner vi skulle ha nu när jag o tjejen blev husägare i vintras. Har sett fram emot våren så man kan få köpa på sig lite roliga maskiner :).

Nästa inköp i batteriserien blir nog lövblåsen, den kommer jag ha mycket nytta av. Möjligt att det blir ett AP160 batteri också då lövblåsen äter batteri, men effektiv är den allt.

Kontentan av det hela är att om ni funderar på batterimaskiner, kolla då på Stihls sortiment. Ett batteri och 7 olika maskiner.

EDIT: Den här tråden borde flyttas till subforumet "Trädgårdsmaskiner"
 
Redigerat:
Kan fylla på med lite information om Flymo Sabre Trim.
Var och hämtade ut den igår från tretti.se, landade på 1145:-

Idag var det dags för uppackning!
Medföljer gör 3 st häng-fästen som skruvas upp på lämpligt ställe, med dessa tre fästen kan man sedan hänga upp alla tre delar till trimmern. Teleskophandtaget, det andra handtaget och själva trimmer-huvudet. Fungerade bra att montera med de medföljande skruvarna.

flymo.jpg

Jag monterade ihop trimmern och tycker att kopplingar håller en helt ok kvalitet, känns gediget och inte överdrivet rackligt, hade väl inga jätteförväntningar egentligen heller.

Jag var lite rädd för att trimmern skulle vara för kort för mig då j ag är 193 lång, men med teleskophandtaget i max utdraget läge så når jag ner till gräsnivå utan att behöva böja mig ner.

Maskinen är ej provkörd än, då jag laddar batterierna först. Editerar detta inlägg när jag provkört!

+ Gedigen
+ Bra upphängningslösningar (hatar att ha delar och prylar liggandes på hyllor osv.)
+ Ska gå att köpa till häck-sax huvud, lövblås-huvud mm..

- Manualen är heeeelt kass, lite garantitjafs och varningstexter på 17 olika språk, det står inget om hur länge t.ex. batteriet ska laddas, förutsätter att en natt räcker...

- Själva stället som man ska placera batteripacket på är en dålig idé/konstruktion, började med att montera isär det och lägger nu batteriet ner istället och pluggar in kontakten direkt in i batteriet.

Får se senare i veckan hur mycket klippning batteriet räcker till.

MvH Patrik
 
Hur går det med flymon?

Jag velar själv mellan denna, Black & Decker GLC1825L (som man får ett extra batteri till) och Ryobi RLT1830LI.

Någon som har tips? :S

Har nog ratat Bosch:s varianter pga plastbladen, känner på mej att jag kommer göra av med massor :|
 
Jag är supernöjd!
Har klippt två ggr med den nu, bara laddat den 1 gång (när jag fick den)

Så två klippningar (ca 15 min klippning per gång) klarar den utan problem!

Klipptråden går av ganska lätt, men det är nog inte unikt för flymon.
Dock är utmatningen för tråden väldigt bra, så det går grymt snabbt att mata ut mer tråd.

Alltså: Inte hittat något negativt alls! Nu letar jag efter häcktrimmer-tillsatsen! :)

Mvh Patrik
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.