Hej!
Har haft en rörmokare hemma hos mig som fixat lite med en pelletspanna.

Fick just en faktura där bland annat följande fanns:
Framkörningsavgift inom 30km 2st 696kr exklusive moms

Fick ingen information om detta när jag ringde och ville ha hjälp. Kan verkligen de ta sådan priser???? VANSINNIGT!
 
Billigt...;) De som installerade vårt värmesystem tog 1200kr/dag ink moms när de gjorde lite extra jobb... :S
 
Sen får man betala flera hundra per dag för "servicebilen" som ändå på något märkligt sätt inte tycks innehålla någonting eftersom de alltid måste "sticka iväg en kvart och hämta en grej"...
 
Är det inte så enkelt att det bara är en förhöjd första timme? Många firmor kör med det, en högre timpeng första timmen för att täcka upp körningen. Om det är den summan plus vanlig timpenning så var det löjligt dyrt.
 
Glufsglufs skrev:
Är det inte så enkelt att det bara är en förhöjd första timme? Många firmor kör med det, en högre timpeng första timmen för att täcka upp körningen. Om det är den summan plus vanlig timpenning så var det löjligt dyrt.
Varför skall man köra högre första timmen?

Vad är som skall täckas upp?

Kundens debitering startar ju så fort man lämnar föregående kund, således finns det inget som behöver täckas upp?
 
EyEr0n skrev:
Varför skall man köra högre första timmen?

Vad är som skall täckas upp?

Kundens debitering startar ju så fort man lämnar föregående kund, således finns det inget som behöver täckas upp?
Ska du inte fråga mig om, fråga firmorna som gör det istället.

Men jag kan tänka mig att det är istället för resekostnad/framkörningsavgift.
 
possum77 skrev:
Sen får man betala flera hundra per dag för "servicebilen" som ändå på något märkligt sätt inte tycks innehålla någonting eftersom de alltid måste "sticka iväg en kvart och hämta en grej"...
Jo man kan ju tycka att det grundläggande borde finnas i en "servicebil".
Men å andra sidan, hade det funnits så hade man väl fått betala "lagerkostnad" med.
 
Man bör ha en del grejer i bilen, jag t.ex. brukar ha det mesta som jag kan tänkas behöva för mina typer av jobb, men givetvis inte allt.

Skulle rörmokare och elektriker ha allt i bilen så skulle man få ha en långtradare med sig, men många skulle allt kunna ha med sig mer grejer än vad de har.

//Patrik
 
Glufsglufs skrev:
Ska du inte fråga mig om, fråga firmorna som gör det istället.

Men jag kan tänka mig att det är istället för resekostnad/framkörningsavgift.
Verkar ju svinigt hur som helst.
 
Man kan nästan tro att en del hantverkare kör taxi, när de kommer till kunden. Snart blir det väl taxameter i bilarna och kunderna får betala för att bilen står parkerad bredvid, när de arbetar.
 
Klart hantverkarna fakturerar allt som går att fakturera. De är lika driftiga som skattemyndigheterna.
Jag hade en målare här för att hänga upp tre rullar tapet. Han fakturerade ett par arbetshandskar. Vad blir nästa steg? Ett nytt par skyddsdojor på varje faktura?
 
EyEr0n skrev:
Verkar ju svinigt hur som helst.
Nä, det är väl ett antingen eller. 1. vanlig timpenning från start + bilersättning eller 2. En förhöjd första timme och sen normal timpenning.

Gynnar de som bor långt bort mer än de som bor närma företaget. Det är alltid klurugt att bestämma hur man ska ta betalt för körning i städer tex då både tid och avstånd skiljer mycket från gång till gång och bor man ut på landet så är det ju oftast en sträcka som går snabbt men är längre osv osv osv.
 
Norrhyttan skrev:
Klart hantverkarna fakturerar allt som går att fakturera. De är lika driftiga som skattemyndigheterna.
Jag hade en målare här för att hänga upp tre rullar tapet. Han fakturerade ett par arbetshandskar. Vad blir nästa steg? Ett nytt par skyddsdojor på varje faktura?
Om arbetshandskarna bli förstörda varje gång så är det ju en kostnad per kund...eller? Det är väl inget konstigt med att ett företag tar betalt för kostnader va? Hur gör ni själva eller eran arbetsgivare? Kostnader har dom garanterat men hur det tas in ekonomiskt är ju olika från bransch till bransch och företag till företag.
Nämn ett vinstdrivande företag som inte på något sätt ser till att deras kostnader täcks upp genom inkomsterna från kunderna.
 
Ncc Roads tar 3000 i framkörning när dom lägger asfalt
 
Patrik_Hed skrev:
Skulle rörmokare och elektriker ha allt i bilen så skulle man få ha en långtradare med sig, men många skulle allt kunna ha med sig mer grejer än vad de har.

//Patrik
Ingen begär att en rörmokare ska ha med en varmvattenberedare i reserv i bilen men förminskningar 15->12 och kulventiler är väl inte för mycket begärt? Det har hänt mig flera gånger för just smågrejer ochvjag börjar ana att jag betalar hantverkarens privata ärenderunda...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.