Glufsglufs skrev:
Om arbetshandskarna bli förstörda varje gång så är det ju en kostnad per kund...eller? Det är väl inget konstigt med att ett företag tar betalt för kostnader va? Hur gör ni själva eller eran arbetsgivare? Kostnader har dom garanterat men hur det tas in ekonomiskt är ju olika från bransch till bransch och företag till företag.
Nämn ett vinstdrivande företag som inte på något sätt ser till att deras kostnader täcks upp genom inkomsterna från kunderna.
En målare som pajar ett par handskar varje gång han hänger tre rullar tapet borde kanske se sig om efter ett annat jobb.
Arbetskläder ingår i de flesta andra branscher i timkostnaden. I min bransch säljer vi en produkt. Då är alla kostnader inbakade i produktens pris. Och i min timdebitering ingår mina verktyg, i det här fallet kamerautrustning för en kvarts miljon. Man debiterar inte exempelvis ett batteribyte i en blixt.
Lämnar du bilen på verkstad så står det inte på fakturan om mekanikern dragit sönder en ringnyckel. Eller hämtat ut ett par nya arbetshandskar.


Klart kostnaden ska täckas. Av timdebiteringen, eller produktens pris.
 
Målarna betalar själva för en massa grejer.....det enda som egentligen arbetsgivaren är skyldig att betala för är skyddskor om yrket kräver sådant så det är olika beroende på företag. Men sen....frågan är ju om firman är på den ärliga sidan och verkligen visar vad de debiterar för istället för att smyga in det i timpenningen....grejen är ju att folk kan betala för vad som helst så länge de inte ser en spec på det men så fort det specas upp så blir det ett jäkla liv och sen klagas det på att hantverkare specar för dåligt.

Så hur ska det vara...en hög timpenning som drabbar alla rakt av eller specade fakturor som gäller enskild kund...mmm...kan vara svårt att bestämma sig kanske....hur än företagen gör så är det ju någon som inte är nöjd.
 
Så länge man är öppen med allt man debiterar extra utöver timpenningen och redovisar det till kunden innan så ser jag inga som helst problem med det upplägget. Annars så kan bara fantasin sätta gränser på vad som kan debiteras utöver den angivna timkostnaden och har man inte gjort upp om vad som gäller innan så kan man nog som företagare räkna med "gnäll" om man är allt för kreativ med vad som man anser faller utanför den uppgivna timdebiteringen.
 
Men frågan är ju hur långt företaget måste gå i sin info samt hur "dumma och oförstående" kunder får vara.....det är denna gränsdragning som ARN får bråka med och som du vet så har jag ju min synpunkt i den tråden om ARN:s varande och hur det ser ut i verkligheten....vad ska man egentligen begära av beställare och vad ska man egentligen begära av utförare....någonstans finns en gränsdragning om vad som är inom lagar och regler och vad som går utanför. Vad företag och kund drar gränsen generellt är ju väldigt olika och därför uppstår många tvister...men men...de som är klåpare som hantverkare eller de som är idioter som kunder kommer man nog aldrig ifrån och the fight goes on.
 
Jag har inga problem att betala för servicebil eller resetid, men att betala för ett par arbetshandskar skulle jag aldrig gå med på.
Det som är nödvändigt för arbetet ska ingå i det uppgivna timpriset, krävs däremot speciell utrustning som en hantverkare normalt inte har betalar jag för det. Men då ska man meddela det först. I de flesta branscher budgeterar man sina driftkostnader och prissätter efter det.
Jag skulle inte drömma om att fakturera för en ny hårddisk för att min gick sönder när jag felsökt ett nätverk.
 
Om vi tar målarexemplet tidigare i tråden där det debiterades för ett par handskar för att hänga några våder. Om det är ok så var går gränsen. Är det OK med tvätt av arbetskläder, hyra/köp av verktyg, kostnad för täckpapp osv. Jag skulle dra gränsen vid att arbetskläder, förbrukningsvaror och verktyg som krävs för arbetsuppgiften ingår i timpriset om det inte rör sig om ett unikt jobb som kräver något som hantverkaren inte normalt använder sig av eller om hantverkaren varit tydlig med att sånt som normalt kan förväntas ingå kommer att faktureras separat.
 
Om handskarna inte är specade får du betala för dom ändå så vad är skillnaden....en faktura där 5 kr/h är inräknat i timpriset för att täcka målarens alla handskar över hela året vare sig denne behöver nya hos dig eller inte eller priset för handskar som verkligen används och förstörts hos dig? Behöver inte hantverkaren handskar i ena fallet så får du ju vara med och betala iaf och i andra fallet så betalar du ju för åtgång av det som VERKLIGEN är en kostnad.....lite bu elelr bä beroende på hur man vill utläsa en faktura.
 
Lyssna på Glufsen och säg inte emot. :)

//Patrik
 
Mikael_L
Glufsglufs skrev:
Om arbetshandskarna bli förstörda varje gång så är det ju en kostnad per kund...eller? Det är väl inget konstigt med att ett företag tar betalt för kostnader va?
Hördu glufsen ...
Nu har jag läst i tråd efter tråd hur du använder just detta argument för att försvara alla mer eller mindre konstiga tilläggskostnader.

Om du nu är av åsikten att precis allt som kostar företaget något (inkl odebiterbar tid) ska läggas på kundens faktura så måste du väl samtidigt medge att i så fall ska timpenningen endast motsvara vad som behövs för killens lön. Dvs max 350:-/timme.
 
A
Mikael_L skrev:
Hördu glufsen ...
Nu har jag läst i tråd efter tråd hur du använder just detta argument för att försvara alla mer eller mindre konstiga tilläggskostnader.

Om du nu är av åsikten att precis allt som kostar företaget något (inkl odebiterbar tid) ska läggas på kundens faktura så måste du väl samtidigt medge att i så fall ska timpenningen endast motsvara vad som behövs för killens lön. Dvs max 350:-/timme.

Plus vinst då förstås, alternativr blir det en egen post det också på fakturan: "vinst x kr".

Skämt åsido, en viktig sak är nog att kunden har möjlighet att kunna jämföra leverantörer på förhand och under arbetet och i efterhand kunna kontrollera att man inte betalat mer än vad man kommit överens om. Så blir man informerad om att timpriset är X kr och att kostnader för A,B,C debiteras separat utöver timkostnaden så krävs att hantverkaren på förhand kan informera om hur mycket timmar som kommer gå åt, men också hur mycket A,B,C som kommer att gå åt. Men hur gör man om kunden vill ha verifierat hur mycket av A,B och C som gått åt i efterhand? Ska hantverkaren spara alla gamla arbetshandskar, maskeringstejp och täckpapp för att visa hur mycket som har använts, eller hur gör man?

Och när jobbet är klart så borde väl hantverkaren överlämna de nyinköpta men numera begagnade arbetshandskarna till kunden innan han går, för de kan nog kunden lätt betrakta som sin egendom om de debiterat separat?
 
Redigerat av moderator:
bra-byggare skrev:
Och när jobbet är klart så borde väl hantverkaren överlämna de nyinköpta men numera begagnade arbetshandskarna till kunden innan han går, för de kan nog kunden lätt betrakta som sin egendom om de debiterat separat?

Nja, han kanske inte äger dom, han kanske leasar......:D
 
Mikael_L
bra-byggare skrev:
, alternativr blir det en egen post det också på fakturan: "vinst x kr".
Jaja, vänta du bara ...
Har det inte dykt upp på fakturor redan så kommer det nog snart, ska du se.
 
Mikael_L skrev:
Jaja, vänta du bara ...
Har det inte dykt upp på fakturor redan så kommer det nog snart, ska du se.
Förekommer redan. Inköpspris och sedan ett öppet redovisat påslag.
 
Mikael_L skrev:
Hördu glufsen ...
Nu har jag läst i tråd efter tråd hur du använder just detta argument för att försvara alla mer eller mindre konstiga tilläggskostnader.

Om du nu är av åsikten att precis allt som kostar företaget något (inkl odebiterbar tid) ska läggas på kundens faktura så måste du väl samtidigt medge att i så fall ska timpenningen endast motsvara vad som behövs för killens lön. Dvs max 350:-/timme.
Men det är ju ganska enkelt, alla kostnader ett företag har vad dom än är i för bransch måste ju täckas upp av inkomster så vad som än skrivs och hur så är det konsumenterna som betalar för det, inte tror du väl att företagen gör något gratis eller?
Poängen med att driva ett företag är ju att göra vinster och för att göra vinster så måste man ha utlägg, för att utläggen inte ska vara det dominerande i ekonomin så måste intäckter ske och detta genom att ta betalt, sen om det specas exakt vad som kund betalar för eller om det läggs i en klump är ju upp till vardera företag och övereenskommelse med kund. Antingen högre priser per timme som gäller ALLA eller lägre per timme och extrakostnader endast för varje enskild kund, är det svårt att förstå?

Om odebiterbar tid räknas in för att täckas av debiterbar tid så är det den summan som är kostnad för just den tiden man normalt försöker täcka up, detta genom att alla kunder får dela på detta, dvs man bygger upp en buffert i företaget genom att göra vinst på timmar och material.

Det verkar ju inte spela någon roll för om priset är all inclusive så gnys det om att det är dyrt och att man inte vet exakt vad man betalar för eller om det är uppspecat så gnys det om olika kostnadspunkter.......underligt.
 
Redigerat:
Mikael_L
Nä det är inte svårt att förstå.
Du och jag vet båda hur det funkar, du dessutom bättre som verkligen är i det där.

Men hårddrar man det hela finns det två extrema ytterligheter:
Det ena är ett timpris, där allt ingår. Och då får fortfarande hantverkaren betalt för precis allt. Det är bara inbakat i timpenningen.

Det andra är att man tar betalt för allt som separata poster i fakturan.
Dvs att det på fakturan står administrativa kostnader, lokalhyra, bensin, bilkostnad, 1/500 dels slitage av verktyg A, ej debiterbar tid pga brist på uppdrag, vinst ... osv osv.
Och sen 220:-/tim timpenning.
(Och här räknade jag alltså bort mig tidigare, 220:-/tim är det som behöver tas per timme för att ge en kille 25.000:- /månad i lön
Mikael_L skrev:
...att i så fall ska timpenningen endast motsvara vad som behövs för killens lön. Dvs max 350:-/timme.

Nu har någon hantverkare här på forumet skrivit att han inte går ur sängen på morgonen för de pengarna, om den åsikten har fått genomslag i branschen så räcker väl inte 220:-/tim på långa vägar. ;))

Men ingen av extremmodellerna fungerar ju i praktiken. Men en timpenning "all-inclusive" är iofs möjlig i alla fall. Men har man en bred spridning på sina uppdrag finns det troligen kostnader som är orättvist att sprida på samtliga kunder. Men ett par arbetshandskar faller inte där.
Det gör bara kunden förbannad. Och förbannade kunder vill ni väl inte ha? Eller är det kanske det ni vill? :x

Sen så ska väl timpenningen öka med ungefär konsumentprisindex eller medellönerna, och inför man extra debiteringsposter så bör det innebära att timpenningen sjunker motsvarande.
För annars inser ju jag att det är mina pengar ni tar.

Men det är ju väldigt fritt i det här landet hur man gör och avtalar.
Men bli inte förvånade över att folk är förbannade.

(OBS glufs, jag riktar inte detta mot just dig och ditt företag, utan det är allmänt hållet. Just du kan ha en hur schysst affärsmodell som helst. (Jag själv har haft den turen med 2 av de tre jag hittills anlitat.) Men du försvarar ibland sånt som är svårt att försvara. Jag vet inte varför.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.