Hej,

har funderat på att skaffa larm ett tag.

Kommit fram till att trådbundet larm troligen är det bästa, men även det jobbigaste då inga tomma rör finns framdragna.

Tittat lite på trådlösa larm, exv. Visonics Powermaster, vilket verkar OK.

Risken med det trådlösa är väl att det går att störa ut, det jag inte förstått är om risken ligger i att larmet i sig störs ut eller om det är GSM-signalerna från larmet ut till larmcentral/mig som störs ut, någon som vet?

Vad hade ni rekommenderat?
 
BigR
Det går att störa alla frekvenser, så det beror på vad buset har för utrustning och kompetens.

Jag har ett Powermaster som jag bara utnyttjar GSM-funktionen på. Jag oroar mig inte mest för planerade inbrott av proffs, mer för det sedvanliga slöddret som gör ett bryt och är borta inom en kvart.

Med ett Powermaster kan du ju alltid komplettera med trådad uppkoppling också om du vill säkra huvudenhetens uppkoppling.

Jag har inte kollat om sabotagelarmet utlöses vid radioutstörning, men eftersom Powermaster använder heartbeat-funktion på sina sensorer är det möjligt att det löses ut. Vet någon?
 
Jag har jobbat med installation av larm förut och det fanns aldrig rör framdragna. Det gick utmärkt att installera trådburna larm ändå.

Det är bara att klamra kabel längs taklister, dörr/fönsterfoder, i hörn etc. Det kommer bara vara du själv som lägger märke till kabeln eftersom du vet att den finns där. Tänker man till lite går det ofta att dra "dolda" vägar.

Risken med trådlöst är väl inte så mycket att det kan bli utstört så larmet inte larmar utan mer att risken för falsklarm/okynneslarm ökar. Ofta är det batteridrivna enheter så man måste byta batterier t.ex. (jag tycker det är tillräckligt jobbigt att byta i våra brandvarnare och fjärrkontroller, skulle vi dessutom ha ett halvdussin larmdetektorer vars batteri behöver bytas årligen skulle det bli väldigt frustrerande).
 
Redigerat:
BigR
Kvalitetslarmen som är någotsånär moderna kräver inte årliga batteribyten på sina trådlösa sensorer. Beräknad livslängd på batteri i mitt larms olika enheter varierar mellan 3-8 år, beroende på typ av enhet. Även falsklarmen är en svunnen tid.



Men trådbundet är nog, som Nerre säger alltid det 'bästa' ändå om man vill lägga ner det lilla extra med kabeldragning.
 
Om larmet störs ut så larmar det väl för att det störs ut? Med tanke på att larmen använder fria frekvensband som de delar med tusentals andra produkter som blir vanligare och vanligare så ökar ju sannolikheten att larmet störs ut, och då bör ju ett vettigt larm larma för det (eftersom larmet kan inte veta om störningen är avsiktligt sabotage eller bara en "störning").

Sen vet jag inte om det är nån fördel att batteriet håller länge... Vad gör man om batteriet blir dåligt just när man är bortrest på tre veckors semester? Och vad gör man om man inte har några extra batterier hemma för tillfället?

Ok, jag kan förstår att produkten varnar INNAN batteriet är slut, men min erfarenhet av utrustningar som ska indikera "batteristatus" är att de väldigt ofta inte är så träffsäkra. Tittar man t.ex. på mobiltelefoner och laptops så har jag varit med om att apparaten bara dött fast dess batterimätare sagt att det varit 20-30% batteri kvar.
 
Det är som vanligt. Det man vinner på ett ställer förlorar man på nästa.

Trådlöst är enkelt.
Trådat är driftsäkrt och sensorerna är i allmänhet vässentligt mycket billigare.

Jag valde att ha trådade sensorer överallt (trådade magnetkontakter funkar i -40 också) samt trådlös fjärrkontroll
 
Verkar som att det får bli trådat trots allt.

Var i kontakt med en här på forumet förra året (tror jag) som verkade kunnig gällande larm och har för mig att han rekommenderade Siemens SPC (tror jag det hette).

Har lite svårt att få en bra överblick över ett sånt system, svårt att veta vilka huvudenheter etc som behövs.

Någon som vill komma med lite förslag? Har tänkt att ha magnetkontakt endast på ytterdörrar, och PIR:ar för att täcka övrigt.
 
Nerre skrev:
Risken med trådlöst är väl inte så mycket att det kan bli utstört så larmet inte larmar utan mer att risken för falsklarm/okynneslarm ökar. Ofta är det batteridrivna enheter så man måste byta batterier t.ex. (jag tycker det är tillräckligt jobbigt att byta i våra brandvarnare och fjärrkontroller, skulle vi dessutom ha ett halvdussin larmdetektorer vars batteri behöver bytas årligen skulle det bli väldigt frustrerande).
Har haft trådlöst larm i nästan fyra år, har bytt ett batteri i en PIR i vintras, har inte haft ett enda falsklarm. Vi har fyra PIR, fyra magnetkontakter, sex rökdetektorer och två rök-/värmedetektorer. Den PIR som vi bytt batteri i sitter i vardagsrum/kök så den "jobbar" mycke.
 
Siemens spc stämmer bra. Vi är ett antal som installerat sådana och de flesta verkar mycket nöjda.
Har du tänkt installera själv?
Det finns några långa trådar som behandlar ämnet, speciellt den som heter nåt med larmskola.
Sitter med telefon och har lite svårt att länka trådar.
Ett annat lästips är Kjell.com som har några sidor om inkopplingsprincipen. Det är många motstånd och värden att hålla rätt på om du vill undvika strul, så läs först, skruva sen.

I princip behöver du centralenhet 4320
Knappsats/map k420/421
Valfritt antal magnetkontakter
Valfritt antal ir-detektorer ex bosch blueline
Någon siren
Backupbatteri
Gsm-modem
Larmkabel 4-ledad, gärna tvinnad som två par.
Rökdetektorer.

Centralenheten har 8 ingångar. Eventuellt kan du koppla flera magnetkontakter till samma ingång ifall det inte räcker annars. Räcker inte det så får du ha en expansionsenhet.

Gott om fritid är också bra att ha..
 
fredrik.johansson skrev:
Siemens spc stämmer bra. Vi är ett antal som installerat sådana och de flesta verkar mycket nöjda.
Har du tänkt installera själv?
Det finns några långa trådar som behandlar ämnet, speciellt den som heter nåt med larmskola.
Sitter med telefon och har lite svårt att länka trådar.
Ett annat lästips är Kjell.com som har några sidor om inkopplingsprincipen. Det är många motstånd och värden att hålla rätt på om du vill undvika strul, så läs först, skruva sen.

I princip behöver du centralenhet 4320
Knappsats/map k420/421
Valfritt antal magnetkontakter
Valfritt antal ir-detektorer ex bosch blueline
Någon siren
Backupbatteri
Gsm-modem
Larmkabel 4-ledad, gärna tvinnad som två par.
Rökdetektorer.

Centralenheten har 8 ingångar. Eventuellt kan du koppla flera magnetkontakter till samma ingång ifall det inte räcker annars. Räcker inte det så får du ha en expansionsenhet.

Gott om fritid är också bra att ha..
Låter bra.

Ja tanken är att installera det själv, känns iofs lite svårt med allt det här med motstånd etc.

Finns det några regler gällande hur kablarna måste va dragna? Måste de va i kabelkanaler eller kan de ligga synliga?

På en bild av deras app SPCanywhere visar de att det finns kameror kopplade till larmet, vilka kamera är det som går att koppla in? Inte hittat något vid googling.

Mvh
 
Trådarna kan ligga synliga, man kan dölja dom bakom golv-/taklister, dörrfoder, mm, ju mer dolt förlagt trådarna ligger ju mer sabotagesäkert blir det. Kabelkanaler/lister syns oftast mer än bara själv tråden.

Edit:
Gällande placering av PIR så behöver dom oftast inte täcka hela golvytan, det räcker med att dom täcker strategiska ytor. Hos oss täcks korridoren utanför sovrummen och trappan av en å vardagsrummet/delar av köket av en, nedanför trappan av en och själva centralenheten av en.

Jag rekommenderar att du sätter rökdetektorer i alla sovrum plus att en rökdetektor täcker max en radie av sex-åtta meter. Det är även bra om varje rökdetektor har sin egna ingång så att man snabbt kan lokalisera en eventuell brand.

Innan vi hade larmet hade vi brandvarnare som var sammanlänkade, det hände några gånger att dom tjuvlöste, en av gångerna var på natten, jag vet inte vilken det var, man blir skitskraj jag luktade/luktade/luktade, slet ner alla detektorer uppe, gick ner i källaren innan jag kom fram till första rökdetektorn nere så slutade det tjuta, det enda jag vet att det var någon nere som triggade.
 
Redigerat:
Demmpa skrev:
Har haft trådlöst larm i nästan fyra år, har bytt ett batteri i en PIR i vintras, har inte haft ett enda falsklarm. Vi har fyra PIR, fyra magnetkontakter, sex rökdetektorer och två rök-/värmedetektorer. Den PIR som vi bytt batteri i sitter i vardagsrum/kök så den "jobbar" mycke.
Men vet du hur många gånger larmet har blivit utstört utan att du märkt det?
 
Siemens har några kameror specade i manualen (finns på bewator.se), men i princip kan du använda vilken som helst, bara du kan få den att ta bilder via ett http-anrop. Jag har dock inte testat.
Kablarna får inte dras i elrör där det också ligger 230v-grejer, annars är det fritt fram. Köp en diskret kabel och klammer, det syns inte mycket. ImageUploadedByTapatalk1397285450.268267.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut på den sträcka det syns mest i min installation, men då har jag lyckats lägga mycket bakom taklister och i ventilationsschakt.

Där centralenheten sitter blir det förstås många kablar, så välj en undanskymd men lättillgänglig plats.
 
fredrik.johansson skrev:
Siemens har några kameror specade i manualen (finns på bewator.se), men i princip kan du använda vilken som helst, bara du kan få den att ta bilder via ett http-anrop. Jag har dock inte testat.
Kablarna får inte dras i elrör där det också ligger 230v-grejer, annars är det fritt fram. Köp en diskret kabel och klammer, det syns inte mycket.[bild]
Så här ser det ut på den sträcka det syns mest i min installation, men då har jag lyckats lägga mycket bakom taklister och i ventilationsschakt.

Där centralenheten sitter blir det förstås många kablar, så välj en undanskymd men lättillgänglig plats.
Hittade denna manualen men där stod inget om kameror så vitt jag kunde se; http://www.bewator.com/products/resources/datasheets/023_SPC4000_A6V10308843_MP2.1_V1.1_en.pdf

Tack för infon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.