fredrik.johansson skrev:
[länk]
Här är installationsmanualen, 300 sidor lördagsnöje!
Se sid 259 om inte länken går direkt.
Haha jättebra, tack :)
 
Jag köpte kamera på ebay för 400:- som jag fick in på appen
 
Trådat är alltid bäst och billigast materialmässigt men dyrare att installera ett trådat system är även billigare i drift och ev byta i en framtid när det gamla gått sönder. Samt att utbudet på detektorer är betydligt större. Att störa ut går också självklart med ett trådlöst och gsm sändare det finns dock säkrare larmöverföringar än gsm men då börjar pengarna rinna iväg även månadskostnaderna :)
 
Nu ska vi väl inte blanda ihop kommunikationen mellan ingående enheter och hur larmet larmar.

Såväl trådade som trådlösa larm kan väl larma både via vanlig telelinje och GSM? De flesta moderna larm kan väl dessutom larma via internet?

Och det är inte att störa ut GSM som är den stora risken, den stora risken är att detektorerna använder de licensfria banden och alltså delar utrymme med babymonitorer, garageportsöppnare, väderstationer, fjärrströmbrytare och en massa andra saker.

Detta gäller såvitt jag förstått både 433 och 868 MHz.
 
Stämmer men 433 är mer ovanligt nästan alla använder sig av 868 idag. Att skicka larmet över internet hmm ja jo men då måste ju telefonlinjen eller gsmsändaren fungera?
 
Eller om man har fiberanslutning...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.