fick ingen respons i gräsmatteavdelningen, kanske bättre lycka här!?

Är väldigt sugen på att köpa en Husqvarna Automower men det som främst avskräcker är priset. Surfade runt lite och hittade 3 alternativa fabrikat: Robomow, Wiper och Ambrogio. Någon som har erfarenhet av dessa vad gäller kvalitet/funktion och pris?
 
Man måste ha en gräsmatta som passar en robot annars är de väldigt bra!
Jag lägger hellre 15-20´på en robot en 30-40´på en åkare.

Fast iofs... Det roligaste jag har nu är min gamla Norlett....
 
Klart du skall ha en Automower. Har en kompis med 2st. En hemma och en på sommarstället i Dalsland. han uppskattar att det första man gör när man kommer till "landet" är att sätta sig ned och titta på nyklippta gräset istället för att dra igång den gamla Stigan. De har i princip "bara funkat". Aktiveten gräsklippning är helt avvecklad.
 
Jag har fått följande priser på Ambrogio från Waterboys här i Sverige:

Modell
Line 100 Rek utpris inkl moms

Basic 1 x 6A Lithium 13500:-
Deluxe 1 x 6A Lithium 18500:-

Line 200
Basic 1 x 6A lithium 17500:-
Deluxe 1 x 6A Lithium 22300:-
Evolution 2 x 6A Lithium 28300:-

Line 300
Basic 2 x 6A Lithium 31900:-
Basic 4 x 6A Lithium 34900:-

Detaljer kring modeller finns på Ambrogio Automatisk Gräsklippare. Det jag gillar (funderar på Line200) är att de har regnsensor.

Har man mycket pengar är det ju förstås klar imponansfaktor att kunna styra sin Line300 via sin Bluetooth-telefon ;).
 
ser ut att handla om ungefär samma (eller mer) pengar för en Ambrogia. har du janbo valt bort automower och i så fall på vilka grunder? (ingen regnsensor eller blåtand?)
 
Ambrogio verkar dyrt och varför vill man kunna styra den manuellt? Hanteringen är det man vill slippa.
 
Husagaren skrev:
ser ut att handla om ungefär samma (eller mer) pengar för en Ambrogia. har du janbo valt bort automower och i så fall på vilka grunder? (ingen regnsensor eller blåtand?)
Jag har inte bestämt mig helt ännu. Den modell jag skulle behöva (Line 200 Basic för 1500m2) är iofs 1500kr billigare än automower om man jämför listpris.

Regnsensor är en bra feature tycker jag. Blåtand är väl inget jag kan säga att jag behöver, förutom för de gånger man sitter på altanen med en öl i näven och grannens katt kommer vandrande över gräsmattan >:)
 
Johan Gunverth skrev:
Ambrogio verkar dyrt och varför vill man kunna styra den manuellt? Hanteringen är det man vill slippa.
Jag tolkar Line200 Basic som jämförbar med Automower. Listpris 17.500kr för Ambrogio jämfört med 18.900 kr för Automower.

Manuell styrning är som sagt mest en nördfaktor.
 
Husagaren skrev:
ser ut att handla om ungefär samma (eller mer) pengar för en Ambrogia. har du janbo valt bort automower och i så fall på vilka grunder? (ingen regnsensor eller blåtand?)
En anledning till att jag fastnade för Ambrogio är att det finns en del positiva recensioner på nätet.

T.ex. denna:

Lawnbott Evolution Review: The Most Sophisticated Robotic Lawn Mower Available
 
Är det några av dessa ett vettigt alternativt om man har 6500 kvm gräs att sköta om? Har ju egentligen en stor del av detta inhägnat så jag antar att man själv får flytta den utanför inhägnaden så att den nästa dag kan börja på den delen av gräset!?

Känns på ett sätt som att det kanske inte är passande för vår tomt tack vare storleken på tomten. Dock ingen lutning eller ojämnheter.
Men annars så är det ju sjukt lockande för att slippa jobbet med att klippa själv(med åkgräsklippare förstås)

MVH Lorant
 
Får man fråga varför du har en inhägnad på tomten?
Är det för å skydda från djur?
 
kinglolle skrev:
Är det några av dessa ett vettigt alternativt om man har 6500 kvm gräs att sköta om? Har ju egentligen en stor del av detta inhägnat så jag antar att man själv får flytta den utanför inhägnaden så att den nästa dag kan börja på den delen av gräset!?

Känns på ett sätt som att det kanske inte är passande för vår tomt tack vare storleken på tomten. Dock ingen lutning eller ojämnheter.
Men annars så är det ju sjukt lockande för att slippa jobbet med att klippa själv(med åkgräsklippare förstås)

MVH Lorant
Varför inte 2st Automower 230ACX? Det blir ju i och för sig dyrt, men 6500 m2 som skall hållas i trim kräver ju någon slags insats. Vad kostar soppan till åkgräsklipparen? Hur mycket värderar du ledig tid?
 
Inhägnad för att vi har två st stora hundar som inte bör gå lösa.

Kommer troligtvis bli en vanlig åkgräsklippare för vår del ändå i slutändan. Robotklippare låter som en rolig idé men att köra två st, behålla hålla koll så man inte släpper ut hundarna samtidigt som den är ute i trädgården m.fl. anledningar gör att jag hellre klipper gräs kanske 45minuter 1gång varannan vecka

MVH Lorant
 
kinglolle skrev:
Inhägnad för att vi har två st stora hundar som inte bör gå lösa.

Kommer troligtvis bli en vanlig åkgräsklippare för vår del ändå i slutändan. Robotklippare låter som en rolig idé men att köra två st, behålla hålla koll så man inte släpper ut hundarna samtidigt som den är ute i trädgården m.fl. anledningar gör att jag hellre klipper gräs kanske 45minuter 1gång varannan vecka

MVH Lorant
Hundar är inga problem tillsammans med en robotklippare. Inte Automower i alla fall. Hundarna lär sig snabbt att de antingen flyttar sig eller helt enkelt accepterar "buffen" från klipparen innan den vänder och fortsätter att klippa i en annan riktning.
 
Njae jag hade nog inte viljat chansa med att släppa två stora akitor samtidigt som en rätt dyr robotklippare. Bara risken att de försöker bita tag i den och leka med den räcker för att jag inte vill testa. Har sett vad de kan göra med en roomba och det räcker för mig ;)

Blir en enklare partner åkgräsklippare med uppsamlare istället. Hade jag haft en vanlig liten villatomt hade jag nog valt annorlunda dock

MVH Lorant
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.