ante100 skrev:
Hur är det med elförbrukningen på Automower.
Blir det dyra elräkningar på sommaren?

Hur klarar autmowern nedfallna kottar??
Beror på vilken modell:
210 C drar maximalt 2 kWh/månad, vid tre klippningar i veckan
220 AC drar maximalt 15 kWh/månad vid ett arbetsområde på 1800 m2
230 ACX drar maximalt 20 kWh/månad vid ett arbetsområde på 3000 m2
Solar Hybrid drar maximalt 15 kWh/månad vid ett arbetsområde på 2100 m2

Kottar är inget stort problem, men man får byta knivar oftare. En knivsats om 9 st (3 byten) kostar 175:- inkl moms (hos oss), men man kan ju köpa 20-pack eller 500-pack (om man nu gillar knivar så mkt) och det är ju billigare per kniv.

Sen finns det en alternativ kniv som håller skärpan bättre, men den är lite sprödare, kan ju vara ett alternativ då den även är slipbar.
 
hmm... Kan det verkligen märkas på elräkningen att man skaffat robotklippare? Tror nog inte det...
 
Redigerat:
Jag trodde att förbrukningen när den laddar var avsevärt högre.
Hur många knivbyten är normalt att man gör på en sommar?
 
Det är inte så stor förbrukning för det är ju bara 3 små elmotorer som ska drivas. Satsar man dessutom på grön el från någon leverantör så är det ju kanon miljömässigt.

Man byter när gräset inte skärs av, utan blir mer fnasigt. Ca en gång/månad om det växer normalt och man har en standardgräsmatta. Sköter man knivbytena ordentligt så drar den mindre ström och låter mindre, det är ju lättare att klippa med vassa knivar. Jmf med att raka sig med slöa rakblad.
 
Beror väl lite på vilken modell.

Jag har mest praktisk erfarenhet från wiper och där rekommenderas att man byter kniv en gång per säsong och nu är det ju så fiffigt att kniven är slipad på båda sidor dvs. Man vänder på kniven och vips byter man med andra ord kniv varannan säsong :D..

Väldigt trevligt när man vill låta sin maskin göra det den ska och man själv vill slippa lägga ner tid på den, det var iaf därför jag skaffade en robotgräsklippare inte för att behöva underhålla den flera gånger per säsong :p

ante100 skrev:
Jag trodde att förbrukningen när den laddar var avsevärt högre.
Hur många knivbyten är normalt att man gör på en sommar?
 
Och husqvarna har dubbelsidiga knivar eftersom knivtallriken snurrar åt båda hållen. Det borde Wiper också ha tänkt på, så slapp man vända kniven om...
 
Ingen som har information om att bygga en egen gräsklipparrobot? Har hittat lite gamla artiklar om en RoBoCut som såldes i byggsats och skulle faktiskt vara att föredra framför Electrolux/Huskvarna:s Automower....

Känns ju vårdslöst att kasta bort 10-15.000:- spänn på design och varumärke om man kan bygga en själv för mellan 5-10.000:- Vill man ha en grön upp-o-ned-vänd pulka på gräsmattan kan man ju köpa en sådan - alternativt kan man ju använda sig av något roligare skal till sin egna robot klippare... till exempel någon form av bilkaross - en hal GB-Glace-gubbe eller ännu läckrare - en Darth Vader Torso...
 
Asch, du e bara full.
 
Intressant tanke men man måste väl titta under skalet en gång per säsong hur det ser ut iaf när man ändå vänder på kniven ;).
Och om det inte är något negativt så kommer det säkert i en ny mjukvara snart ;)

haddirajan skrev:
Och husqvarna har dubbelsidiga knivar eftersom knivtallriken snurrar åt båda hållen. Det borde Wiper också ha tänkt på, så slapp man vända kniven om...
 
Japp dessa självbyggen såg mycket lovande ut, fick intrycket av att de var på väg att släppas inom en snar framtid när jag började läsa o mdom så insåg jag att sidorna var mer eller mindre gamla rester utan någon som helst trafik :/. Tyvärr så försvinner ju fritiden så fort till allt annat :p


dragkroken skrev:
Ingen som har information om att bygga en egen gräsklipparrobot? Har hittat lite gamla artiklar om en RoBoCut som såldes i byggsats och skulle faktiskt vara att föredra framför Electrolux/Huskvarna:s Automower....

Känns ju vårdslöst att kasta bort 10-15.000:- spänn på design och varumärke om man kan bygga en själv för mellan 5-10.000:- Vill man ha en grön upp-o-ned-vänd pulka på gräsmattan kan man ju köpa en sådan - alternativt kan man ju använda sig av något roligare skal till sin egna robot klippare... till exempel någon form av bilkaross - en hal GB-Glace-gubbe eller ännu läckrare - en Darth Vader Torso...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.